• Seaflower

MA i vecka 20 - info

Detta inlägget skriver jag av två orsaker. Dels som terapi för mig själv och sedan tyckte jag att det fanns på tok för lite information på nätet om detaljerna i ett sent MA (missed abortion)så kan jag hjälpa någon annan stackars kvinna som sitter där hemma och googlar så fingrarna blöder för att stilla sin oro så gör jag det mer än gärna.

Tisdagen den 9/8-16 hade vi tid för RUL. Jag var i vecka 20 och väntan till detta hade varit lång. Jag hör barnmorskans ord så himla tydligt fortfarande när jag låg där: "Det här ser faktiskt inte så bra ut".

Liten hade dött i magen i v 15 och jag hade alltså gått med ett dött foster i magen i 5 veckor utan att min kropp fattat det!

Vi fick tid redan dagen efter för att åka till Gyn och ta första tabletten. En tablett som man sväljer för att förvarna livmodern om vad som komma skall. Att medvetet svälja en tablett som i stort sett ska döda mitt barn kändes sjukt att ta. Nu var det ju redan dött, så det var bara att svälja och "se glad ut".

Det var i alla fall en fantastiskt ödmjuk kvinna som tog emot oss och förklarade allt och hade svar på alla mina frågor.

Vi fick åka hem och skulle komma tillbaka om två dagar. Då skulle kroppen vara redo för igångsättning.

Dagarna hemma var fruktansvärda. Först sorg och oro över vad som hänt. Från att vara gravid till inte gravid på någon minut. Att sitta och spåna innan vilket kön det skulle vara till att det inte blev något alls. Men även den enorma oron att det skulle hinna sätta igång hemma innan jag hann åka in. Ska det hamna i toaletten??

Fredag morgon kom och vi skulle vara på plats redan kl 06.00. Jag hade satt klockan på 4.30 för att hinna duscha, men när jag gick på toa så hade jag börjat blöda. Jag struntade i duschen och sa till min sambo att vi åker NU. Mensvärken tilltog mer och mer. Detta hade inte med den första tabletten att göra, det var nog bara slumpen att min kropp fattade vad som skett samtidigt som BM konstaterade det via UL.

Vi var inne kl 5.15 och de släppte förvånat in oss. En hemskt rar ung tjej tog hand om oss. Förklarade exakt vad som komma skulle och att det skulle vara skiftbyte kl 7 och då skulle sköterska Mia ta hand om oss resten av dagen.

5.45 fick jag 4 tabletter i min hand, de skulle upp i slidan, och detta fick jag äran att göra själv om jag ville. Jag fick samtidigt två ganska starka smärtstillande tabletter att svälja. Sedan sa hon att vi skulle vara uppe och röra på oss så mycket vi kunde för att påskynda det.

Vi tog en långsam promenad runt runt i korridoren och jag kände redan då att mensvärken tilltog mer och mer. Vi gick in på rummet och jag lade mig i sängen. Då började jag få ganska ont när det väl gjorde ont, men det fanns fortfarande pauser emellan.

Kl 6.50 kände jag att nä, nu får nog den nya sköterskan komma, det börjar göra ont.
    När klockan var 7.10 så kom Mia, även hon rar och förstående. Under tiden hon stod och pratade och gick igenom allt så gjorde det bara ondare och ondare utan pauser, så jag sa till henne att om detta hade vart en vanlig förlossning så hade jag nog bitit ihop lite till, men nu får jag ingenting för det så jag vill ha mer smärtlindring NU.

Hon förstod precis och gick och hämtade en morfinspruta och en varm vetekudde. Det tog ungefär 15 minuter innan sprutan hjälpte och under tiden stack hon sönder min hand för att förbereda för ett dropp (som i slutändan aldrig behövdes).

När sprutan kickade in och jag blev sådär lagom snurrig och "hög" så kunde jag kura ihop mig och blunda/slumra en stund.
    Sköterskan hade förklarat för mig att sen när det är dags så kommer det kännas lite som att jag blir kissenödig och då sa hon att jag bara kunde ringa på henne.

Efter ca 45 minuter vaknade jag till med ett ryck av att det kändes som en flytning "kittlade" till där nere. Jag blev livrädd men då jag inte kände något mer så fortsatte jag att blunda. Efter en stund kände jag likadant igen, klockan var då 9.00. Jag kände med handen utanpå byxorna, men nä, det var ingen klump där, skönt! Då hade värkarna avtagit helt nästan, superskönt!

Då kom hon in igen i rummet. Redo att ge mig nya tabletter som skulle fortsätta att hålla livmodern igång. Jag kände bara Neej, jag vill inte börja ha ont nu igen när det slutat.
    Jag sa till henne att det har slutat värka och att jag kände en flytning förut, men att jag inte har vågat gå på toa och kolla.

Hon peppade mig och sa att vi går på toa och kissar, jag följer med dig om det skulle vara något.
    Jag fick hänga på min sambo in, för jag var så galet yr. Jag ställde mig vid toan där det redan satt ett vitt plastbäcken i holken.
    Jag började dra ner byxorna för att titta. Rädd för att se hur mycket blod det skulle vara där. Det kändes som att bindan satt fast i en blodsträng, men det var nästan inget blod där, och absolut ingen blodsträng.

Det kändes precis som när man drar i tampongsnöret, men nu fanns det ju ingen tampong där.
    Men jag kände ju fortfarande det där konstiga! En sekund ungefär tog det innan jag fattade att Shit, det är ju nu det kommer ut.... Jag fick kasta mig ner snabbt på toaletten och då sa det bara plafs tre gånger så var det över. Det kändes exakt som att ett skalat kokt ägg ramlade ut, det är nog närmaste förklaringen jag kan komma på, även om jag aldrig har fött ut ett skalat ägg... Min sambo stod bredvid och barnmorskan satt på huk framför mig och kramade mig.

Jag frågade om jag fick kissa också, för hur sjukt kändes det inte att kissa på sitt barn?? Men hon sa bara, kissa du, absolut ingen fara..

Sedan fick hon titta så det inte hängde kvar något där och så satte hon på mig en ny binda. Inget av detta kändes förnedrande och dumt som jag var rädd för innan, hon var hur bra som helst!

Vi hade gjort klart och tydligt att vi INTE ville se något, det skulle inte ge oss något att se ett rött, pyttelitet, dött foster.. Men där gör alla människor olika, inget är rätt eller fel!

Vi reste oss och gick ut. BM förklarade att nu stannar vi bara kvar här, så går hon och kikar så att allt har kommit ut eller om jag skulle behöva en skrapning.
    Men allt var så helt och fint, och ingen skrapning skulle behövas.

Just i den stunden var jag såå lättad! Det var över, och nu kan man äntligen gå framåt!

Vi stannade kvar några timmar och återhämtade oss, och under tiden kom vi fram till att jo, vi vill nog veta könet trots allt i alla fall, annars kommer vi för alltid att undra.
    Ända sedan första ultraljudet i vecka 9 så har vi båda känt på oss att det är en kille, och vi hade faktiskt helt rätt.

Kl 9.20 den 12/8 kom våran lille kille ut i ett plastbäcken på en toalett.. Han som egentligen skulle komma ut fullt frisk i december och bli lillebror i familjen.

Nu har det gått två dagar och här sitter jag med ömma, spända bröst som bara vill amma och jag längtar till blödningen slutar så att vi kan köra igång bebisverkstaden igen. Givetvis känner jag mig tom och ledsen, så det kan låta knas att köra på så snart vi kan, men nu vill jag vara gravid! Min kropp SKA vara gravid nu, så enkelt är det. Jag lever på hoppet om att risken för att detta ska hända oss igen inte är så stor och nästa graviditet så kommer vi nog inte behöva be så många gånger för att få ett extra ultraljud runt v 14-15.

Jag har formulerat detta ur min synvinkel, men under hela tiden har jag haft min sambo vid min sida och han har varit fantastiskt stöttande!
    Även varenda person vi har stött på, från BM på ultraljudet, till all personal på gyn, har vart heeeelt fantastiska! De är verkligen handplockade och har definitivt ett jobb som passar dem som handen i handsken.

Jag är inte ute efter massa kommentarer på detta, men vill ni fråga något så kör på, jag berättar varenda liten detalj som ni vill veta om det kan hjälpa någon.

• Svar på tråden MA i vecka 20 - info
  • jannepapp

Heja er! Vi hade tur alla 3 gångerna, men många, många vänner har gått igenom det här. Moder Natur är generös, effektiv och hänsynlös samtidigt ...

• The one in Blue

Mitt hjärta gråter för er. Livet är så orättvist. Tack så mycket för att du delade med dig.

• Anonym (Tess)

Beklagar, ingen ska behöva gå igenom något sådant.
    Har själv flera missfall bakom mig, men inget så sent. Fick till slut mitt barn och väntar nr 2 om ungefär en månad.
    Forsätt kämpa! turen är på er sida nästa gång. Jag känner det på mig.
    Lycka till

• KCEG

Blir så ledsen men  ändå tacksam... jag sitter i samma sits. Vi gick på RUL igår med våran planerade och väldigt efterlängtade trea. Glada och förväntansfulla...i vecka 20 men fick också veta att vårar barn hade dött i vecka 15! Min kropp lurade mig. Jag står inför samma process som du har genomgått. Jag vill inget annat än att bli gravid igen, men måste vänta en hel vecka innan de sätter igång mig. När slutar man blöda? 

• Seaflower
    KCEG skrev 2016-08-17 19:46:26 följande:

Blir så ledsen men  ändå tacksam... jag sitter i samma sits. Vi gick på RUL igår med våran planerade och väldigt efterlängtade trea. Glada och förväntansfulla...i vecka 20 men fick också veta att vårar barn hade dött i vecka 15! Min kropp lurade mig. Jag står inför samma process som du har genomgått. Jag vill inget annat än att bli gravid igen, men måste vänta en hel vecka innan de sätter igång mig. När slutar man blöda? 

Men nej, fy va jobbigt! Beklagar verkligen och som du förstår så vet jag exakt hur du känner dig <3

Visst känner man sig blåst och verkligen lurad!!

Varför måste du vänta en hel vecka?? Vart bor du någonstans, om det nu har med det att göra.

Jag gick ju "bara" från tisdag till fredag.

Idag är det 5 dagar sedan igångsättningen, och jag tycker redan att blödningen verkar vara på upphällningen.

Jag vill heller inget hellre än att bli gravid nu och ovissheten är jobbig.. Man vet ju inte om det kommer ta sig direkt eller om 6 månader..

Min läkare tyckte att jag skulle vänta 3-4 månader för att se hur mensen beter sig (jag äter Pergo för min ägglossning) men det kan han fetglömma rent ut sagt! Min önskan är att vara gravid vid årsskiftet när den lille killen egentligen skulle ha kommit, så när min mens kommer så kör jag!

Får jag fråga hur gammal du är?

Jag fyller 35 i september så man tänker ju på klockan med, och alla risker som ökar med åldern. :-O

Återigen, beklagar verkligen <3
  • KCEG
    Seaflower skrev 2016-08-17 21:24:06 följande:
    Men nej, fy va jobbigt! Beklagar verkligen och som du förstår så vet jag exakt hur du känner dig <3

Visst känner man sig blåst och verkligen lurad!!

Varför måste du vänta en hel vecka?? Vart bor du någonstans, om det nu har med det att göra.

Jag gick ju "bara" från tisdag till fredag.

Idag är det 5 dagar sedan igångsättningen, och jag tycker redan att blödningen verkar vara på upphällningen.

Jag vill heller inget hellre än att bli gravid nu och ovissheten är jobbig.. Man vet ju inte om det kommer ta sig direkt eller om 6 månader..

Min läkare tyckte att jag skulle vänta 3-4 månader för att se hur mensen beter sig (jag äter Pergo för min ägglossning) men det kan han fetglömma rent ut sagt! Min önskan är att vara gravid vid årsskiftet när den lille killen egentligen skulle ha kommit, så när min mens kommer så kör jag!

Får jag fråga hur gammal du är?

Jag fyller 35 i september så man tänker ju på klockan med, och alla risker som ökar med åldern. :-O

Återigen, beklagar verkligen <3
    Jag bor i norra delen av Stockholm, och var på Danderyd. Tycker att det är rent ut sagt ett hemskt att man ska behöva vänta så länga, det lilla pyret har inte levt på 5 veckor.. ska man behöva gå med den en vecka till?!
    Men jag tror att det handlar om att man kanske förstå vad som händer och rent psykosomatiskt komma igång själv. 
    Jag är 33 år och min man 39 så tiden känns lite som att den går emot en just nu.
    Jag hoppas på att bli gravid så fort som möjligt, vi skulle ha BF den 11/1 och då vill jag absolut ha ett syskon på jäsning. 

Tänk att tårarna aldrig tar slut, den omättliga sorg man känner och alla frågor. 
    Varför, vad hände, kunde jag ha gjort ngt annorlunda, varför så sent, vad är det för kön, om du var sjuk, var det det mitt fel, kan jag inte skapa en trivsam miljö... frågor man aldrig riktigt får svar på men måste lära sig att acceptera. 
  • Seaflower
    KCEG skrev 2016-08-18 07:58:31 följande:

Jag bor i norra delen av Stockholm, och var på Danderyd. Tycker att det är rent ut sagt ett hemskt att man ska behöva vänta så länga, det lilla pyret har inte levt på 5 veckor.. ska man behöva gå med den en vecka till?!

Men jag tror att det handlar om att man kanske förstå vad som händer och rent psykosomatiskt komma igång själv. 

Jag är 33 år och min man 39 så tiden känns lite som att den går emot en just nu.

Jag hoppas på att bli gravid så fort som möjligt, vi skulle ha BF den 11/1 och då vill jag absolut ha ett syskon på jäsning. 

Tänk att tårarna aldrig tar slut, den omättliga sorg man känner och alla frågor. 

Varför, vad hände, kunde jag ha gjort ngt annorlunda, varför så sent, vad är det för kön, om du var sjuk, var det det mitt fel, kan jag inte skapa en trivsam miljö... frågor man aldrig riktigt får svar på men måste lära sig att acceptera. 

Jo, så tolkade jag det också, att man psykiskt ska hinna förstå, men en vecka är ju jättelänge..

Jag fick en väldigt rar barnmorska som försäkrade mig om att det inte är jag som gjort något fel!

Hon relaterade till alla dessa kvinnor som dör för att det är olagligt att göra abort i vissa länder. Hade det vart så enkelt att göra abort (bära tungt, äta fel, ha sex osv) så hade de kvinnorna inte behövt att dö. Den tanken hjälpte mig lite grann i alla fall..

Har ni bestämt er för om ni kommer vilja kolla på pyret? Vi ville inte se, men hon fick berätta vilket kön det var. Vi fick även ett handavtryck med oss hem.

Att det skulle vara du som inte kan skapa en trivsam miljö tror jag absolut inte på. Du har ju två friska och fina barn så tänk inte på det!

Jag väntar på provsvaren från moderkakan som de tog, men de sa ju från början att i 99% av fallen så får man aldrig veta orsaken tyvärr..

Har ni blivit erbjudna en kurator?? De nästan tvingade oss på en, men vi sa att det nog inte behövdes. De sa att hon skulle ringa oss "om några dagar" men jag har inte hört nåt än. Kanske ska ge det ett samtal i alla fall, för att se om det ger något..
  • KCEG
    Seaflower skrev 2016-08-18 09:52:53 följande:
    Jo, så tolkade jag det också, att man psykiskt ska hinna förstå, men en vecka är ju jättelänge..

Jag fick en väldigt rar barnmorska som försäkrade mig om att det inte är jag som gjort något fel!

Hon relaterade till alla dessa kvinnor som dör för att det är olagligt att göra abort i vissa länder. Hade det vart så enkelt att göra abort (bära tungt, äta fel, ha sex osv) så hade de kvinnorna inte behövt att dö. Den tanken hjälpte mig lite grann i alla fall..

Har ni bestämt er för om ni kommer vilja kolla på pyret? Vi ville inte se, men hon fick berätta vilket kön det var. Vi fick även ett handavtryck med oss hem.

Att det skulle vara du som inte kan skapa en trivsam miljö tror jag absolut inte på. Du har ju två friska och fina barn så tänk inte på det!

Jag väntar på provsvaren från moderkakan som de tog, men de sa ju från början att i 99% av fallen så får man aldrig veta orsaken tyvärr..

Har ni blivit erbjudna en kurator?? De nästan tvingade oss på en, men vi sa att det nog inte behövdes. De sa att hon skulle ringa oss "om några dagar" men jag har inte hört nåt än. Kanske ska ge det ett samtal i alla fall, för att se om det ger något..
    Vi har blivit erbjudna en kurator, min BM ringde idag och pratade lite också. Jag förstår att jag inte hade kunnat göra ngt annorlunda. Men är bara så otroligt ledsen för att vi inte fick behålla vårt efterlängtade syskon.
    Ingen kurator har dock ringt, man kanske rent uttryckligen måste säga att man vill prata med en?

Vi kommer inte vilja se bebisen, men vill precis som ni vilja veta vad det var. Samt skicka in det som är kvar och hoppas på att vi kanske tillhör den lilla grupp som faktiskt får reda på vad det var som skedde. 
  • Seaflower
    KCEG skrev 2016-08-18 15:13:41 följande:

Vi har blivit erbjudna en kurator, min BM ringde idag och pratade lite också. Jag förstår att jag inte hade kunnat göra ngt annorlunda. Men är bara så otroligt ledsen för att vi inte fick behålla vårt efterlängtade syskon.

Ingen kurator har dock ringt, man kanske rent uttryckligen måste säga att man vill prata med en?

Vi kommer inte vilja se bebisen, men vill precis som ni vilja veta vad det var. Samt skicka in det som är kvar och hoppas på att vi kanske tillhör den lilla grupp som faktiskt får reda på vad det var som skedde. 

En kurator från gyn ringde mig häromdagen och pratade lite. Hon sa inget som jag inte redan visste, men det var ändå skönt att prata lite.

Hon sa att vi får ringa/träffa henne upp till ett år efter detta, så vi behövde inte känna att vi måste ta detta nu, och det var ju jättegeneröst!

Vilken dag i veckan har ni fått tid och hur känns det nu när det gått ytterligare några dagar?

Har du några känningar?

Jag började ju få lite mensvärk redan dagen innan rul, men jag trodde ju då att det var växtvärk..
  • KCEG
    Seaflower skrev 2016-08-21 22:22:17 följande:
    En kurator från gyn ringde mig häromdagen och pratade lite. Hon sa inget som jag inte redan visste, men det var ändå skönt att prata lite.

Hon sa att vi får ringa/träffa henne upp till ett år efter detta, så vi behövde inte känna att vi måste ta detta nu, och det var ju jättegeneröst!

Vilken dag i veckan har ni fått tid och hur känns det nu när det gått ytterligare några dagar?

Har du några känningar?

Jag började ju få lite mensvärk redan dagen innan rul, men jag trodde ju då att det var växtvärk..
    Jag har känt av lite, precis som du trodde jag att det var växtvärk. Har under helgen haft lite brunaktiga flytningar, och mensvärk till och från. 
    Igår var det första steget i tvåstegsavbrytandet. Hemskt, jag är helt slut idag. Har har en grotesk värk hela natten och har inte kunnat sova, ligga, äta,sitta så jag har mest gått omkring som ett osaligt spöke här inatt. 
    Men inget ytterligare har hänt så imorgon (onsdag) ska jag tillbaka för att få igång värkarbetet samt förlossningen. 

Hur mår du?
Svar på tråden MA i vecka 20 - info