• DevilsDaughter

Gör jag fel för att behålla min SGI?

Jag vill behålla min SGI, barnet är två år. Jag har gott om föräldradagar kvar. Jag har en fast anställning på väldigt få timmar, jobbar desto fler timmar än vad min anställning är på. Men kommer aldrig upp i heltid, tar därför ut föräldradagar för att täcka upp till 100% vilket jag har gjort sedan barnet var ett år. Men nu är jag tveksam, får jag göra såhär? Tycker reglerna för att ta ut FP är så oklara och diffusa. Enligt det jag nu har läst mig till så verkar det som att jag bara får ta ut FP för en dag om jag verkligen skulle ha arbetat den dagen? Jag tar ju ut FP för de dagar jag inte arbetar.  

• Svar på tråden Gör jag fel för att behålla min SGI?
  • ACJ
    DevilsDaughter skrev 2016-08-11 17:54:00 följande:

Jag vill behålla min SGI, barnet är två år. Jag har gott om föräldradagar kvar. Jag har en fast anställning på väldigt få timmar, jobbar desto fler timmar än vad min anställning är på. Men kommer aldrig upp i heltid, tar därför ut föräldradagar för att täcka upp till 100% vilket jag har gjort sedan barnet var ett år. Men nu är jag tveksam, får jag göra såhär? Tycker reglerna för att ta ut FP är så oklara och diffusa. Enligt det jag nu har läst mig till så verkar det som att jag bara får ta ut FP för en dag om jag verkligen skulle ha arbetat den dagen? Jag tar ju ut FP för de dagar jag inte arbetar.  

Nej, du får ta ut FP för dagar som du inte skulle ha jobbat också. Du måste komma upp i sysselsättning, dvs arbete och föräldrapenning, för totalt 5 hela dagar per vecka för att skydda din SGI.
  • mammalovis

Du ska ju självklart vistas med barnet den tid du tar fp för. Om du tar sgi-dagar eller lägsta spelar dock ingen roll.

• mammatill6

beror väl på vad du gjorde de dagar innan du blev föräldraledig. jobbade du då eller a-kassa. gick du bara hemma kan du ju inte ta fp, du är ju k te ledig från något.

• DevilsDaughter

jo har varit med barnet de dagarna såklart.

Innan jag blev gravid så jobbade jag på två jobb samtidigt och det är vad min sgi är baserad på. Innan barnet kom sa jag upp mig från ena jobbet och skrev samtidigt in mig på arbetsförmedlingen för att skydda sgi:n. När barnet kom skrevs jag ut från arbetsförmedlingen. Efter barnet har kommit så har jag arbetat på det jobbet jag har kvar plus täckt resten genom att ta ut föräldradagar (så att jag är lika mycket sysselsatt som det min sgi är baserad på). Men läser nu lite här och där på forum att man bara får ta ut föräldradagar för dagar du faktiskt skulle ha jobbat, så blev tveksam till hur man får göra egentligen.

• Carambolan

Tillfällig föräldrapenning (vab) får du bara ta ut när du egentligen skulle ha jobbat. Vanlig fp får du ta alla dagar i veckan så länge du passar barnet.

• DevilsDaughter

Carambolan: åh är det så!? Började må riktigt dåligt av att jag gjort helt fel!! Jo vab vet jag hur det funkar!

• LejonSa

Får jag sno tråden liten och fråga om någon vet hur det då är om man skulle vilja läsa en kurs på distans? Kan jag göra det samtidigt som jag tar ut fp? Alltså, för att förtydliga, om jag läser en distanskurs på halvfart (50%) kan jag då ta fp 50% utan att det påverkar sgi:n?

Sorry ts! Hoppas att det var ok att jag ställde min fråga här.

• ACJ
    DevilsDaughter skrev 2016-08-11 21:00:48 följande:

Carambolan: åh är det så!? Började må riktigt dåligt av att jag gjort helt fel!! Jo vab vet jag hur det funkar!

Ja, precis som Carambolan säger, så är det! Du har gjort helt rätt.
  • Seven Costanza
    LejonSa skrev 2016-08-11 21:46:07 följande:

Får jag sno tråden liten och fråga om någon vet hur det då är om man skulle vilja läsa en kurs på distans? Kan jag göra det samtidigt som jag tar ut fp? Alltså, för att förtydliga, om jag läser en distanskurs på halvfart (50%) kan jag då ta fp 50% utan att det påverkar sgi:n?

Sorry ts! Hoppas att det var ok att jag ställde min fråga här.

Du kan ta ut upp till 100% fp så länge du har hand om barnet samtidigt som du pluggar på distans såvitt jag förstått.
  • LejonSa
    Seven Costanza skrev 2016-08-11 23:17:52 följande:

Du kan ta ut upp till 100% fp så länge du har hand om barnet samtidigt som du pluggar på distans såvitt jag förstått.

Okej.. Men jag tänker att jah kanske kan spara in lite dagar när jag pluggar samtidigt?
  • Seven Costanza
    LejonSa skrev 2016-08-11 23:27:16 följande:

Okej.. Men jag tänker att jah kanske kan spara in lite dagar när jag pluggar samtidigt?

Ja det ska gå bra, men du kan ju ringa fk och dubbelkolla. Om barnet är under ett år behöver man inte ta ut några dagar alls och efter ettårsdagen ska det räcka med studier på halvfart för att skydda SGI som jag förstått det, även om det är en heltids-SGI man vill skydda.
  • LejonSa
    Seven Costanza skrev 2016-08-12 01:04:22 följande:

Ja det ska gå bra, men du kan ju ringa fk och dubbelkolla. Om barnet är under ett år behöver man inte ta ut några dagar alls och efter ettårsdagen ska det räcka med studier på halvfart för att skydda SGI som jag förstått det, även om det är en heltids-SGI man vill skydda.

Då förstår jag! Tack för svar. Det var efter ett års dagen som detta var tänkt. Typ till nästa termin. Ska ringa FK också och höra med dom men sist jag ringde var det 289 pers före mig... :-/ haha tack igen!
Svar på tråden Gör jag fel för att behålla min SGI?