• Sunny1995

Gravid och svår rls, snälla hjälp!

Hej! Är gravid i vecka 29 och har den extremaste rls (restless leg syndrome) nånsin. Gör så sjukt ont i benen och jag har bara fått nån timmas sömn den här veckan vilket gör så det bara förvärras ännu mer, jag har googlat hur mycket som helst men det verkar inte finnas nåt annat mot det än starka tabletter som man såklart inte kan ta då man är gravid. Så är det nån som har nåt tips på hur man lindrar det här?

• Svar på tråden Gravid och svår rls, snälla hjälp!
  • Pkb

Jag fick problem med rls under graviditeten när mitt järnvärde (lr vad det är dom mäter) sjönk under 122.

Började med blutsaft o bara på någon dag gick det över. Har även hört att det kan bero på Magnesiumbrist tror jag att det var, så prova en stark Magnesiumtablett.

• LillaJag06

Jag hade samma sak. Blev tokig! Åt vitaminer med magnesium i.
    Alvedon skrev någon, haha är det ett skämt eller?
    Funkade inte ett skvatt på mig. Vad skulle alvedon göra?

Jag har fått rsl igen fast jag är inte gravid. Äter redan vitaminer men ska prova att äta magnesium 250 mg utöver det jag äter.

• nnnnnnnn
    Pimpinellan skrev 2016-08-11 09:58:38 följande:
    Så magnesium är okey som gravid? Ha också börjat få rastlösa ben kvällstid.

Gynekologer rekommenderar magnesium!
    Då barnet växer och utvecklas i magen behöver mamman mer magnesium under graviditeten. Samtidigt, på grund av mammans ändrade metabolism, utsöndrar njurarna 25% mer magnesium. Under åtminstone graviditetens andra hälft är det svårt för kroppen att täcka dagsbehovet via enbart kosten. Typiska symtom av magnesiumbrist kan uppstå: till exempel vadkramp, muskelryckningar eller spända muskler. I dessa fall kan en möjlig magnesiumbrist diskuteras med gynekologen. Om magnesiumbristen inte behandlas kan detta orsaka tidiga värkar.

Från FASS:

4.6 Fertilitet, graviditet och amning

Graviditet: Det finns inga kända risker vid användning av magnesium som substitutionsbehandling under graviditet.

• Meriall

Gah jag har också detta, såå jobbigt! Först tung dag på jobbet och så fort jag kommer hem och slänger mig i soffan så börjar det... ingen vila! Jag somnar dock till slut så har det inte lika hemskt som dig TS. För mig började det när järnvärdet gick ner. Det är fortfarande lågt, typ 105. Hoppas det blir bättre om jag lyckas höja det. Vad har du i järnvärde?

• Anonym (.)

Gå och prata med en läkare.

• looo

Jag hade samma problem, järntabletter gjorde susen!

• regnbagsbarn

Jag har samma problem. Har inte provat magnesium men äter järntabletter, vilket inte mminskar rls. Det enda som hjälper för mig är att duscha vaderna i kallt vatten eller pressa dem mot en vägg eller sänggavel när jag ska sova. När dem är spända kan jag somna. Nu har jag dock börjat få ont i hela benen på nätterna istället men räknar med en del konstigheter såhär i v 40...

Svar på tråden Gravid och svår rls, snälla hjälp!