Inlägg från: Anonym (qq) |Visa alla inlägg
  • Anonym (qq)

Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?

du gör alldeles för mycket och på ett sätt som gör att du ursäktar dig inför honom, som om det verkligen är du som har gjort fel med tex disken. Du bör för det första fräsa ifrån varje gång han säger nåt liknande.

Jag vet inte hur man ska nå in till en sån man, speciellt inte om han har förmågan att "stänga av" som du säger. Det bådar inte alls gott inför framtiden. Ni har ett litet barn som kommer kräva mer när han blir lite mer rörlig och aktiv. 

Du kan ju försöka med att skriva upp allt du gör varje dag, med tidsangivelser, eller filma när du gör 3 saker samtidigt, så att han fattar, men risken är nog att han inte kommer fatta ändå. 

Ett annat sätt är ju att väcka honom varje gång barnet också vaknar på natten. mannen kommer bli ett nervvrak men det är ju exakt samma sak för dig. Inte den bästa lösningen kanske, men bara för att visa honom hur det faktiskt är. att han säger till andra att barnet sover så bra är ju just för att han inte är delaktig och inte vet. Oftast kan jag tycka den som ska upp och jobba kanske kan få sova, men inte i det här fallet. Han behöver förstå. 

Ni får ta familjeterapi till hjälp om han vägrar ta in minsta lilla.

• Anonym (qq)

han måste på nåt vis inse att du driver som hotellverksamhet och han bara glassar in och käkar och sover! 

• Anonym (qq)
    Ensammamma2016 skrev 2016-08-10 14:30:00 följande:
    Det är lite hårt att säga att min man struntar i vårt barn för att han har ett företag som just nu tyvärr kräver alldeles för mycket tid av honom. Det är inget som kommer fortsätta för alltid och inget vi visste om när vi planerade att skaffa barn. Tyvärr går inte allt att planera och framförallt inte just när man är egenföretagare. Ska man inte få skaffa barn för det? En dag är det ju försent oavsett...

Jag är inte missnöjd med att han inte är föräldraledig, jag är missnöjd med att han inte förstår vilken insats det innebär att vara föräldraledig. Han är ingen dålig pappa för den sakens skull och att han tyckte att jag kunde ta disken påverkar inte relationen mellan honom och vår son. Däremot påverkar det vår relation som såsmåningom skulle kunna innebära att det påverka relationen till vår son men det är en annan sak...
    visst men det är ju det som är ditt problem! Du hade väl knappast startar tråden om han bara bett dig ta disken EN gång? 

Det är ju hela din tillvaro som är helt insnärjd av allt du "måste" göra för annars blir han arg och tycker du har sovit hel dagen.

så vad ska du göra?
Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?