• brakmakarlotta

Separerad och vill flytta

Vet ej var jag ska lägga tråden..

Hej!

Undrar om det finns någon klok själ därute, för jag känner mig inte sån nu.

Flyttade till en småstad, direkt hemifrån, för kärleken långt bort från familj och vänner för en tid sedan. Jag lärde känna hans vänner och vi levde gott liv med jobb och boende. Vi fick vårt första barn och efter tio månader ville han inte mer och jag fick flytta.

Jag fann en bostad nära mitt jobb och förskola för barnet. Allt bra så långt.

Problemet är att här känner alla varandra och trots att det var han som sa upp oss behöll han allt umgänge och vänner.

Jag är inte hemma här. Jag längtar tillbaka till min hemstad och min familj, där mitt barn nu har kusiner också. Där bor även de flesta av mina vänner.

Jag trivs på mitt jobb och när jag är med mitt barn, men inte mer än så.

Jag vill så gärna flytta tillbaka! Och jag vet att jag inte skulle ha svårt med varesig jobb eller bostad.

Men jag får ju inte. Barnet har ju rätt att bo hos sin pappa också..

Hur och vad ska jag göra med mitt liv?

Barnet är 2 år och situationen har varit såhär i 1 år drygt nu. Orkar inte leva så i 16 år till, men skulle aldrig kunna flytta ifrån mitt barn.

• Svar på tråden Separerad och vill flytta
  • brakmakarlotta

Det är ca 26 mil.

Kanske inte låter överdrivet långt, men jag har inte körkort vilket gör att jag får åka kommunalt varje gång jag åker dit och hälsar på och det sliter mycket på både mig och barnet med de långa resor som blir då. Vilket då ger att jag inte gör det för ofta..

• brakmakarlotta

Det är ca 26 mil.

Kanske inte låter överdrivet långt, men jag har inte körkort vilket gör att jag får åka kommunalt varje gång jag åker dit och hälsar på och det sliter mycket på både mig och barnet med de långa resor som blir då. Vilket då ger att jag inte gör det för ofta..

• fantasy06

Ni kanske kan gå o prata med någon för att få råd och tips? Är en svår situation. Min sambo flyttade hit o nu bor han o mamman till hans barn 12 mil bort o pojken är 11 år men han fick själv bestämma var han ville bo.

Funkar ju såklart inte för en 2 åring att bestämma själv. Därför jag mena att ni kanske kan prata med experter på området :)

• Brumma

Med tanke på att du känner själv att du inte kan flytta från ditt barn så borde inte att flytta barnet från sin ena förälder heller vara ett alternativ..

Jag förstår att det är jobbigt MEN mitt råd skulle vara att satsa på att ta körkortet först och främst.

Ja, det kostar pengar men kanske finns möjlighet att spara in och ta det om ngt år? Då har du en plan och du vet att du inte sitter fast "alltid".

Kanske har du tom möjlighet att låna en mindre summa från föräldrar? Vet att alla inte har det men tar upp det som förslag iallafall.

När du fått körkortet hade jag tittat på boende i en annan ort men tillräckligt nära för att kunna köra till flrskola/skola på 30-40 minuter. Man kan komma ganska långt på den sträckan. Har du dessutom kvar ditt arbete på samma ort som förskolan så lur det inga extra körningar.

På så stt får barnet ha båda sina föräldrar i närheten men du kommer bort från orten och kan ygga upp en egen umgängeskrets. OCH - der blir inte så svårt att åka hem till familjen över helgen. Speciellt inte om du hittar en ort åt det hållet ;)

• brakmakarlotta
    Scalaren skrev 2016-08-09 10:36:29 följande:

Så långt kan du inte barnen från sin pappa om inte han går med på det.

Men hej, tack för att du berättar det jag redan vet!
  • brakmakarlotta
    Brumma skrev 2016-08-09 20:47:32 följande:

Med tanke på att du känner själv att du inte kan flytta från ditt barn så borde inte att flytta barnet från sin ena förälder heller vara ett alternativ..

Jag förstår att det är jobbigt MEN mitt råd skulle vara att satsa på att ta körkortet först och främst.

Ja, det kostar pengar men kanske finns möjlighet att spara in och ta det om ngt år? Då har du en plan och du vet att du inte sitter fast "alltid".

Kanske har du tom möjlighet att låna en mindre summa från föräldrar? Vet att alla inte har det men tar upp det som förslag iallafall.

När du fått körkortet hade jag tittat på boende i en annan ort men tillräckligt nära för att kunna köra till flrskola/skola på 30-40 minuter. Man kan komma ganska långt på den sträckan. Har du dessutom kvar ditt arbete på samma ort som förskolan så lur det inga extra körningar.

På så stt får barnet ha båda sina föräldrar i närheten men du kommer bort från orten och kan ygga upp en egen umgängeskrets. OCH - der blir inte så svårt att åka hem till familjen över helgen. Speciellt inte om du hittar en ort åt det hållet ;)

Tack så mycket för ditt svar! Jag ska tänka på det och försöka sätta upp en plan.

Just nu är det väldigt tufft bara!
  • Brumma
    brakmakarlotta skrev 2016-08-11 07:19:39 följande:

Tack så mycket för ditt svar! Jag ska tänka på det och försöka sätta upp en plan.

Just nu är det väldigt tufft bara!

Förstår det.

Men ha framtiden i åtanke och gör en plan för att ändra den så du kan må bra. Och där ditt barn kan må bra :)

Flyttar du nu så fråntar du möjligheten för ditt barn att leva med sin andra förälder. Min bonusdotter blev flyttad och även om vi haft nära kontakt och vh så har hon saknat denna delen av sin familj mycket. Det ÄR svårt att få en naturlig och nära kontakt med någon man träffar sporadiskt.

Så jag skulle som sagt inte göra något direkt utan försöka göra förändringar som gör att ni alla kan må bra.

Se över möjligheterna istället för att fastna i der som inte är bra. Det är tyvärr alldeles för lätt :/

Jag önskar er lycka till och hoppas du kommer på ett sätt där du mår bra <3
  • brakmakarlotta
    Brumma skrev 2016-08-11 09:45:42 följande:

Förstår det.

Men ha framtiden i åtanke och gör en plan för att ändra den så du kan må bra. Och där ditt barn kan må bra :)

Flyttar du nu så fråntar du möjligheten för ditt barn att leva med sin andra förälder. Min bonusdotter blev flyttad och även om vi haft nära kontakt och vh så har hon saknat denna delen av sin familj mycket. Det ÄR svårt att få en naturlig och nära kontakt med någon man träffar sporadiskt.

Så jag skulle som sagt inte göra något direkt utan försöka göra förändringar som gör att ni alla kan må bra.

Se över möjligheterna istället för att fastna i der som inte är bra. Det är tyvärr alldeles för lätt :/

Jag önskar er lycka till och hoppas du kommer på ett sätt där du mår bra <3

Tusen tack för fina ord!

Ibland behöver man kanske bara någon som förstår en. Du är bra! :)
  • Brumma
    brakmakarlotta skrev 2016-08-11 16:42:36 följande:

Tusen tack för fina ord!

Ibland behöver man kanske bara någon som förstår en. Du är bra! :)

Men tack :)

Nu blev jag lite rörd :D

Tror nog att du är ganska bra du ned ;)

Behöver du bolla eller någon som lyssnar så är det bara att skriva - jag är inte inne varje dag men några gånger i veckan iallafall ;)
Svar på tråden Separerad och vill flytta