Något som hjälpt oss är att bara ösa på med beröm när något går bra, även om det så bara handlar om att ni kan lägga pussel ihop utan att hon ballar ur; "vad det är roligt att bygga pussel med dig, och jag ser att du verkligen anstränger dig!" "Vad fint du sitter på stolen nu när vi äter middag, och modigt av dig att smaka på ärtorna idag!" "Åh, jag blir så glad när du går bredvid mig på promenaden". Låt henne känna att hon lyckas, det blir så lätt att man fokuserar på det negativa, det blir till slut en självuppfyllande profetia, om barnet ständigt misslyckas. Vräk på med beröm när hon inte bråkar, men kom också ihåg att det är lite deras jobb att bråka.
En annan sak som hjälpte mig som förälder var en liten ramsa jag kunde mantra för mig själv när min dotter hade sina stora utbrott: håll i, håll om, håll ut. Ibland också ett "håll tyst". Vi var tvungna att sätta fysiska gränser kring vårt barn, hon kunde inte det själv, och behövde tydliga ramar, samt veta att vi inte tänkte lämna henne ensam när hon var så himla arg. Nu kan vi lämna henne ensam så hon för vara arg i fred om hon vill, men när hon var yngre gick det inte. Hon slog oss, vräkte omkull möbler, kastade lösa saker, hopplöst kändes det.
Det där att vara hos andra var också skitjobbigt. Andra lade sig i, sa nej och förväntade sig ett annat beteende. När vi väl fick hjälp på bup så kunde vi lättare förklara att vårt barn har andra förutsättningar än andra barn, därför måste hon bemötas på ett annat sätt. Alltid lågaffektivt bemötande, och mycket beröm. Välja sina strider och inte ge upp. Jag tror att din dotter, liksom min, behöver väldigt tydliga regler, inte många, men tydliga. Exempelvis är det alltid förbjudet att göra illa någon annan, men det kan faktiskt vara okej att äta frukost framför tv:n, om det blir lugnare så.
Oj, förlåt för en hel roman!