• Anonym (Pengahungrig bitch?)

Lurad på arv?

Hej,

jag hoppas jag inte lägger inlägget i fel kategori, jag är osäker på var det ska ligga. Kanske tycker någon att jag inte borde skriva detta anonymt, i så fall får ni gärna ge mig en avhyvling.

En annan sak jag vill säga innan jag sätter igång är att innehållet i detta inlägg kan låta girigt och hjärtlöst. Jag förstår det. Men när jag berättat allt förstår ni mig kanske.

För 20 år sedan begick min far självmord. Jag och mina två yngre halvbröder (pappas barn i ett senare äktenskap) var arvtagarna. Det var mina bröders mor som skötte bouppteckningen, jag tyckte det var lite konstigt (särskilt med tanke på att hon långt ifrån är någon jurist/advokat/revisor eller vad man nu "bör" vara, samt med tanke på att de var skilda) men i ett läge där man sörjer sin far bråkar man inte om sådana detaljer. Min bror krävde att jag skulle betala hans mor 1 500:- i arvode för att hon skötte bouppteckningen, något jag också tycker är märkligt men det hör kanske inte hit.

Jag och mina bröder ärvde en ganska blygsam summa pengar, men min bror sade att pappa även hade ägt skog. Den var värd mycket pengar enligt min bror. Vår far hade den kvar mest av sentimentala skäl, han hade ärvt den av sin farfar. Dessutom gillade han att jaga och det kunde han ju göra där. Det tog tid innan skogen såldes, men till slut gjorde den det. Jag fick en summa pengar, och berättade det för min morbror som är revisor och som genast sade: "Du har blivit blåst. Den måste varit värd mycket mer."

Jag är alls ingen expert på skogar och dess värde, men jag började fundera lite. Så jag bad min bror om att få se de papper som fanns kring affären, men fick aldrig se något.

Snabbspolning fram till 2004. Min farmor avled. Givetvis jättetråkigt, men jag mötte henne bara några gånger som helt liten och har inga som helst minnen av henne. När hon begravdes låg jag på sjukhus, jag var gravid i vecka 25 och höll på att föda prematurt. Att resa sig ur sängen och gå på begravning var uteslutet.

Först efter något halvår kom jag att tänka på det här med arv. Min far skulle ju ha ärvt min farmor, men eftersom han dog före henne är det ju hans barn som blir hennes arvingar. Jag tog upp detta med min bror, som blev vansinnig. Han kallade både mig och mina barn en mängd fula saker, sade att jag var en pengahungrig häxa o.s.v. Han skällde även ut mig för att jag inte kom på farmors begravning. Jag försökte förklara att jag knappt ick kliva ur sängen för att duscha, men han brydde sig inte. Jag hade inte varit på farmors begravning och jag hade inget med hennes arv att göra, var budskapet.

Ni kanske också tycker jag är en pengahungrig bitch, men jag vill bara att rätt ska vara rätt. Jag vet inte om jag kan göra något åt saken så här långt efteråt, men någon annan kanske vet? Hoppas ni orkade ta er igenom texten.

• Svar på tråden Lurad på arv?
  • Anonym (Bh)

Dom som är pengahungriga bitchar är dina bröder, inte du. Du kommer att ärva fin farmor i stället för din far. Som arvinge ska du kallas till bouppteckning. Ta snabbt reda på vem som sköter bouppteckningen och kräv din rätt.

• Anonym (Exakt)
    Anonym (Bh) skrev 2016-08-05 19:34:30 följande:

Dom som är pengahungriga bitchar är dina bröder, inte du. Du kommer att ärva fin farmor i stället för din far. Som arvinge ska du kallas till bouppteckning. Ta snabbt reda på vem som sköter bouppteckningen och kräv din rätt.

Håller med. Samt det dom lurade dig efter pappa.
  • Anonym (Jurist)

Jag föreslår att du kontaktar en jurist som får se över hela situationen åt dig. Låter ju som att de blåst dig totalt.

• The one in Blue

Du är inte girig för att du vill ha det som tillkommer dig. Stå på dig. Du gör inget fel.

• Anonym (Exakt)

Kan säga att mina svärföräldrar sålde skog för ca 5 år sen visserligen men dom fick ca 5 miljoner för skogen. Så har du fått 50 000:- för den sk skogen så har du verkligen blivit lurad.

• Tecum
    Anonym (Exakt) skrev 2016-08-05 20:21:11 följande:
    Kan säga att mina svärföräldrar sålde skog för ca 5 år sen visserligen men dom fick ca 5 miljoner för skogen. Så har du fått 50 000:- för den sk skogen så har du verkligen blivit lurad.
    Om man säljer skog som gått i arv i generationer brukar det bli en saftig reavinstskatt, så man får inte stirra sig blind på bruttosumman. Men det är misstänkt att TS inte fått se några papper på affären och hon bör absolut anlita juridisk hjälp.
  • Wolt

Vaddå han sa att du inte ska få skogen eftersom du inte kom på begravningen, det är klart att du inte ska ha den i så fall. Hans skog, han bestämde.

• Anonym (Suck)
    Wolt skrev 2016-08-05 21:14:35 följande:

Vaddå han sa att du inte ska få skogen eftersom du inte kom på begravningen, det är klart att du inte ska ha den i så fall. Hans skog, han bestämde.

Läs om, läs rätt.
  • Anonym (!)

Snabbversion av trådstarten: ca 1996 dör TS far och efterlämnar skog. TS får en (för liten?) summa pengar efter försäljningen av skogen. 2004 dör TS farmor och TS bror tycker då att TS inte har rätt till arvet efter henne eftersom hon (av medicinska skäl) inte kom på begravningen.
  • Grande Rock

Om du känner att du vill säga upp bekantskapen med dina halvsyskon driver du vidare enligt tips du redan fått.
    För egen del skulle det kännas fel att börja härja om arv så här långt efter att bouppteckningen gjorts. Jag skulle definitivt inte göra det om det gällde en släkting jag bara träffat ett fåtal gånger.

Vad som gör mig ännu mer förbryllad är att du väntar elva år från att du konfronterat din bror med att fråga om hjälp. Eller är det kanske ett skrivfel, var det 2014 din farmor gick bort?

Born to lose, live to win!

Oj, så många svar! Tack!

Jag inser att det verkar minst sagt underligt att jag först nu kommer att tänka på detta, men jag har bara inte tänkt på det. Nu är det dock så att min yngste halvbror för en tid sedan hörde av sig - efter att vi inte haft kontakt annat än på Facebook i flera år - och var arg för att jag inte betalat hans mamma för att hon skötte bouppteckningen efter vår fars död. Jag visste inte ens att hon ville ha betalt! Jag har ett svagt minne av att hon fick betalt redan då, men är inte "helt hundra".

Vår kontakt är obefintlig redan nu, vi har inget som helst gemensamt utom att vi bägge är barnbarn till samma personer och har samma pappa. Sist jag träffade honom var 10 år sedan. Min andra halvbror har jag ingen kontakt alls med. Så det där med "vänskapliga förbindelser" - det tåget har nog gått för länge sedan.

Jag ska ringa en advokatfirma som ger gratis rådgivning och höra vad, om något, jag kan göra.

Tack än en gång för era svar!

Oj då, där blev det otydligt...

När min bror ringde om att jag ska betala hans mamma tyckte min man det var fräckt av honom, sedan frågade han om hon skötte bouppteckningen efter min farmor också. Då slog det mig att jag inte hörde ett ljud om bouppteckning eller arv när hon gick bort. 

När jag ändå är inne på ämnet; jag har bestämt för mig att samtliga arvingar ska skriva under bouppteckningen, stämmer det? Min man var i en liknande situation som jag, hans mor gick bort före hans mormor. Eftersom vi bor långt från hans familj fick hans syster fullmakt att skriva under för honom.

• Kjell2
    Anonym (Pengahungrig bitch?) skrev 2016-08-06 09:55:26 följande:

När min bror ringde om att jag ska betala hans mamma tyckte min man det var fräckt av honom, sedan frågade han om hon skötte bouppteckningen efter min farmor också. Då slog det mig att jag inte hörde ett ljud om bouppteckning eller arv när hon gick bort. 

När jag ändå är inne på ämnet; jag har bestämt för mig att samtliga arvingar ska skriva under bouppteckningen, stämmer det? Min man var i en liknande situation som jag, hans mor gick bort före hans mormor. Eftersom vi bor långt från hans familj fick hans syster fullmakt att skriva under för honom.

Kontakta skatteverket och be att få en kopia på bouppteckningarna.
  • Tecum
    Anonym (Pengahungrig bitch?) skrev 2016-08-06 09:55:26 följande:

Ja, är du arvsberättigad måste du skriva under bouppteckningen.
  • Spegelbilden
    Tecum skrev 2016-08-06 11:28:47 följande:
    Om du inte gett dina halvsyskon fullmakt att skriva på åt dig. Så gjorde vi när min mamma gick bort. Dock var begravningsbyrån (som skötte bouppteckning) tvungna att bjuda in mina syskon till att medverka under bouppteckningen, så det är ju konstigt att du inte blev kallad när din farmor gick bort.
    Tecum skrev 2016-08-06 11:28:47 följande:
    Ja, jag minns när pappa dog, då skrev vi på alla tre.
    Kjell2 skrev 2016-08-06 10:05:34 följande:
    Kontakta skatteverket och be att få en kopia på bouppteckningarna.
    Ska göra det. Räcker det med namnet på den avlidna? Efternamnet är väldigt ovanligt, vi är bara tre i Sverige som har det såvitt jag vet.
    Spegelbilden skrev 2016-08-06 17:50:40 följande:
    Om du inte gett dina halvsyskon fullmakt att skriva på åt dig. Så gjorde vi när min mamma gick bort. Dock var begravningsbyrån (som skötte bouppteckning) tvungna att bjuda in mina syskon till att medverka under bouppteckningen, så det är ju konstigt att du inte blev kallad när din farmor gick bort.
    Tiden efter farmors död hade jag ingen kontakt över huvud taget med mina halvbröder. Jag hörde inte pip om någon bouppteckning, och ingen bad mig om fullmakt. Den ene broderm hade jag sagt upp bekantskapen med p.g.a att han stal ca 10 000:- av mig, den andre har aldrig varit mycket för att ha kontakt. Vi står inte varandra särskilt nära tyvärr, därför blir det lätt att tro att något inte har gått riktigt rätt till.
    nevermind skrev 2016-08-06 23:30:13 följande:

En jurist kanske kostar lite men det är helt klart värt det!!

Ja, det är det säkert.

Du missförstod mitt inlägg kapitalt, men jag kanske var lite virrig. Hur som helst, i Sverige kan man - på gott och ont - inte göra en bröstarvinge helt arvlös. Arvingen har alltid rätt till laglotten. Kan inte fler detaljer än så.

En kompis till mig, "K", förlorade sin biologiske far för några år sedan. K var resultatet av en affär mellan en gift man och hans sekreterare (kan det bli mer klyschigt?). Drömmer

K träffade aldrig sin pappa, men han visste vem det var och han visste att han hade halvsyskon. När pappan var döende sade han att K inte skulle ärva, det var bara hans "riktiga barn" (ja, han sade så) som skulle ärva. Men det gick inte, K fick en summa pengar. Han fick betydligt mindre än halvsyskonen, men jag tror inte han var särskilt sur över det.

Som sagt, detta med att inte kunna neka någon att ärva är på både gott och ont. Men det är ju en helt annan tråd.

Tack för svaren! Glad

Svar på tråden Lurad på arv?