Syskonsvartsjuka! ni som har 3 barn...
Vår dotter blev storasyster när hon var 6 år gammal. Hon hade tjatat och längtat länge efter ett småsyskon men när hon väl blev storasyster så har hon varit svartsjuk nästan från dag 1. Lillasyster är nu 16 månader och det är inte mycket bättre än det var för ett år sedan.
Hon älskar dock sin lillasyster jättemycket, och tar väldigt bra hand om henne. Det hon inte tål är när vi föräldrar berömmer lillasyster eller gosar med henne. Vi försöker vara petnoga med att berömma henne mycket och ge henne egentid med både mamma och pappa men svartsjukan visar sig ändå så fort vi gör något med lillasyster.
Vi vill egentligen ha 3 barn, även vår dotter säger att hon vill ha ett till syskon. Ni som har haft problem med syskonsvartsjuka, har det blivit bättre eller sämre/likadant med ännu ett syskon? Jag inbillar mig att det kanske kan vara jobbigt att vara 2 för att om den ena är duktig så blir den andra automatiskt det "sämre barnet". Om man berömmer den ena så känner sig den andra som att den är bortvald. Kan det alltså bli bättre med tre barn så att någon inte alltid känner sig utanför eller är det bara önsketänkande från min sida?