Inlägg från: Johan75 |Visa alla inlägg
  • Johan75

Vad är ondska inom islam?

Ondska tolkas väl ofta av religiösa som handlingar, ibland även tankar, som går mot guds vilja. Inom de abrahamitiska religionerna så brukar jag alltid reflektera över att det verkar vara en skillnad på den ondskan och vad vi människor generellt uppfattar som ondska. 

Kristendomen hänvisar ju oftast till din gud som just god och välvillig, men ändå så är han inte det i bibeln ifall man utgår från vad människor generellt (även troende) uppfattar som gott och ont. Ifall islam utmålar sin gud som god och välvillig på samma sätt vet jag inte. 

Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    themia skrev 2016-09-03 11:08:01 följande:
    Den kristna guden är lika grym som den muslimska (inte så konstigt, det är ju samma gud). Det finns mängder av exempel på det i gamla testamentet.
    Men tyvärr brukar inte bekännande kristna besvära sig med att läsa dessa delar av bibeln.
    Jo, det är samma gud i grunden - men samtidigt så finns det ju skillnader. Kristendomen pratar exempelvis mycket om den personliga relationen till Gud. Något jag inte känner igen lika mycket inom islam, men jag är inte galet påläst så rätta mig gärna ifall jag har fel. 

Kristendomen hävdar ju också att deras version av guden gör allt av godhet. Att Gud är god. Jag vet inte ifall islam propsar på det lika mycket. Deras version känns mer auktoritär. Inte gammeltestamentligt auktoritär, men några steg tillbaka från NT i alla fall. Mer regler att förhålla sig till än att bygga en personlig relation. 
  • Johan75
    themia skrev 2016-09-03 15:17:24 följande:
    Koranen handlar betydligt mer om straff än vad bibeln gör.
    Människor måste leva efter vissa för evigt givna regler för att vara garanterade plats i paradiset.
    Det kärleksfulla förhållandet till guden som vissa kristna talar om märker man inte mycket av inom islam.
    Vilket väl kanske är dem till godo? Då slipper hålla på med akrobatiska förklaringar till hur Gud är god när han gör saker som vi människor uppfattar som ont. Vad som är ondska blir däremot kanske lite svårare? Kanske är gott och ont mindre viktigt inom islam helt enkelt? Lite "gör som jag säger bara och fundera inte så mycket".
  • Johan75
    ummiiii skrev 2016-09-04 09:49:59 följande:
    Synd att du har uppfattat det så. I islam är allt byggt på att lära känna Gud och komma Gud nära. Vi gör det dock just genom att följa reglerna. Vi har fått vår fria vilja, vårt förnuft och måste uppoffra och kämpa för att göra det rätta många gånger. Jag skulle säga att Islam bygger ännu mer på att ha någon nära relation till Gud
    Vi ber ju 5 gånger per dag och offrar mat och dryck hela dagarna en hel månad minst för att komma nära Gud. Vi är även påbjudna att be andra typer av böner som inte är rituella, där man har personliga samtal till Gud. Så Islam bygger också på detta. Hoppas jag gett någon ett tillfredsställande svar. Och till trådskaparen. Om man ska mäta ondska i människor måste man först definiera ondska. Om en tjuv exempelvis tycker att polisen är ondskaå skulle inte jag ta den personens definition av ondska som en sanning. Människors värderingar ändras hela tiden. Islam är bara uppbyggd på ett sätt att religionen inte ska ändras för människors lustar skull eller på grund av påtryckningar från andra livsåskådningar. Därför så spelar det nog inte så mycket roll för de flesta muslimer om ni tycker vi är onda eller inte när vi vill leva med sharialagar i våra liv. Vi definierar helt enkelt bara ondska på olika sätt. Du får ha din definition och vi får ha våran. :)
    Jodå, jag lär mig hela tiden, så självklart var ditt svar till hjälp. 

Varför skulle jag uppfatta muslimer som onda? Tråden handlar ju om vad muslimer (eller islam) definierar som "ont". Vad är ondska för dig?
  • Johan75
    Hubbe skrev 2016-09-04 15:55:58 följande:
    Skrämmande korkat. Först: "Jo det är samma gud i grunden" och sedan: "men jag är inte galet påläst"

Inbillade allvetare finns det gott om i religionsforumen.
    Håller du inte med? Det är väl ändå Abrahams gud vi pratar om vare sig det är judendom, kristendom eller islam?
  • Johan75
    ummiiii skrev 2016-09-04 18:09:14 följande:
    Förlåt Johan75 det sista va till trådskaparen. Kanske var otydlig med det. :)
    Ingen orsak. Däremot skulle det vara intressant att höra vad du säger om ondska kopplat till islam. Alltså vad man som troende muslim anser vara ondska.
  • Johan75
    ummiiii skrev 2016-09-04 21:31:11 följande:
    Det finns mycket ondska som begås i världen både av de som kallar sig muslimer och av andra. Samtliga lärda inom islam både från saudi och andea lärosäten i bland annat Egypten och Yemen (och som ändå följer koranen och sunnan och förespråkar shariah) som anses som extrema fundamentalister i väst förkastar totalt den ondska som sker av vissa grupper i Syrien och Irak, exempelvis Daesh. Islam ska ses som en helhet och man kan inte tillämpa enskilda passager ur koranen för att rättfärdiga urskillningslöst dödande. Dödande är inte fel i sig i krig i islam men det finns mycket mer regler kring detta än vad man kan tro.

För att summera ett svar på din fråga så är ondskaå i islam att förneka Guds existens och att vara högmodig. Det är också att vanära och göra narr av de av Gud utvalda människor som skulle förmedla Guds budskap till människornaturen. Vi muslimer bör således bli lika upprörda över nidbilder på Jesus och Abraham. På ett mänskligt plan så är ondska att döda och skada oskyldiga människor (även oskyldiga icketroende), att stjäla, ljuga, bedra, Vanhelga äktenskapet, att berusad sig och spela med pengar, att vara skamlöshet på olika sätt som att ha utomäktenskapligt sex (här ingår homosexualitet då det inte är tillåtet med samkönade äktenskap eller ens analsex i ett heterosexuellt äktenskap och för att det är något som Gud har förklarat förbjudet då det är att välja något annat än det som Gud har avsett för människan ). Så ja det påminner ju egentligen om kristna värderingar. Skillnaden ligger väl i att muslimer fortfarande vill tillämpa de av Gud fastställda straffen för den ondska som begås. Krisendomen och judismen ses ju som besläktade med islamig. Exempelvis får muslimer äta kött som praktiserande judar och kristna har slaktat. Detta är av en anledning. Problemet är att många kristna skäms över sin egen religions bakgrund och vill inte kännas vid den. De inser väl själva att om de kritiserar GT så kritiserar de ju Gud i grund och botten för de tror ju själva på att GT är Guds ord. Långt svar men det finns aldrig enkla svar i denna fråga det ser vi bevis på i världen idag.
    Ja, det låter som när djupt troende kristna definierar ondska. Ondska verkar vara handlingar eller tankar som går mot det den gud man tror på stipulerat via regler och skrift. 
  • Johan75
    Hemma mamma skrev 2016-12-07 17:26:08 följande:
    Hoppas att mitt svar var någorlunda till hjälp
    Tja, ett antal månader senare och med ett inlägg som helt verkar ha missat kärnan i trådstarten så får vi väl hoppas, eller tro.
Svar på tråden Vad är ondska inom islam?