• Bits1975

Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?

Jag födde min första dotter i Venezuela, där har de barnsalar på BB, som är frivilliga, vår dotter var där första natten, de kom med henne när hon var hungrig, sedan framåt småtimmarna var hon hos oss och gosade. Dagen efter kom det så många besökare att jag till slut bad en av flickorna som arbetade i barnsalen att ta dottern med sig så att hon att hon kunde få lite lugn och ro. Det var inga barnmorskor eller sköterskor som arbetade barnsalen utan unga tjejer, och de hade en otrolig hand med nyfödda. Andra natten har jag för mig att hon var med mig hela tiden, jag minns inte så bra.

• Bits1975
    M1rella skrev 2016-08-06 22:01:32 följande:

Det är väl rätt allmänt känt att det ÄR brist på vårdpersonal i Sverige. Och med för lite personal kan inte BM ta hand om barnen på natten, hur gärna de än vill. Är något du inte förstår?

Det kanske är olika mellan olika bb i sverige, det finns ju en hel del, och vad jag har förstått så är ju en del "attraktiva" rätt överbefolkade av patienter, medans andra har det lugnare, även beroende på vilken tid på året det är.

Om TS var kraftigt påverkad och hade förlorat blod så borde det kanske ha varit läge att ha mamman och babyn på neonatal? När jag födde mitt andra barn så sprack min livmoder, och jag förlorade några liter blod och dottern var medtagen. Vi låg första natten på neonatal, och jag var jättetaggad att amma och ta hand om mitt barn men jag hade en barnsköterska som kom in och koppmatade henne för att hon inte riktigt orkade med livet den där första natten.

Den andra natten låg vi på bb, och då kom en fantastisk barnmorska som lade babyn hos mig och vände och vred på oss båda så att lillan kunde ligga tätt intill mig och ta bröstet när hon ville, jag somnade på en gång, och glömmer aldrig den människan.

När min mamma födde sina första barn på 60-talet så fanns det s.k barnsalar och inte var det jämförbart med förskola med förskollärare och barnskötare, det är ju ganska långsökt (jag är barnskötare). Eftersom förlossningsvård inte verkar stå högt på listan hos politiker så förstår jag ju att tiden och resurserna inte finns.
  • Bits1975
    Lia4 skrev 2016-08-09 00:05:49 följande:

Men gode gud.. Var tror du vi GÖR? Det är knappast personalens fel att det är personalbrist. Du tror inte att vi försöker få mer pengar och personal? Har du missat att helt hur förlossningsvården går på knäna i det här landet?

Ingen har klagat på patienten. Endast försökt få folk att inse hur situationen ser ut och vad man kan kräva och inte. Är man helt ensam och inte har någon möjlighet till hjälp säger det väl sig själv att personalen får ta barnet ändå! Trots att det blir betydligt svårare att hinna med de ordinarie uppgifterna.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men jag uppfattade det inte som att sign.Notetur Nomen sade att det är fel på själva personalen på BB, utan menade vården, vårdapparaten, systemet, det faktum att förlossnings och vård av mor och nyfödd är så lågprioriterade att det inte tillsätts mer personal oavsett grad eller titel. Och att en del nyblivna mammor känner sig skuldbelagda när de behöver hjälp de första dygnen/dygnet. Så uppfattade jag kommentaren.
  • Bits1975
    Notetur Nomen skrev 2016-08-09 08:51:50 följande:

Ingen har klagat på patienten? Har du läst tråden?? Det är många inlägg i stil med att ts borde förstå att det har man minsann inte tid med. Få, om något inlägg alls, från vårdpersonal i stil med att det är förskräckligt att situationen är som den är och att man kan förstå ts, men att det på grund av politik inte är möjligt och att man beklagar upplevelsen.

Tycker inte det ger ett så empatiskt intryck när vårdpersonal kräver att en sjuk patient ska veta och förstå exakt hur arbetssituationen är, utan att visa förståelse för patientens situation.Precis så menade jag, även fast jag också saknar förståelse för patientens utsatthet i den här tråden

Jag saknar också förståelse för patientens utsatthet i den här tråden, och hur utlämnad man kan vara efter en förlossning och efter det oerhörda i att ha fått ett barn, jag minns hur cool jag kände mig först, för att sedan när jag skrevs ut, vara övertygad om att vår dotter aldrig skulle överleva i min vård, det är ju hormoner och trötthet blandat med lite chock beroende på hur förlossningen gick osv.

När jag födde mitt andra barn här i sverige hade jag fantastiskt rar personal, men min svägerska som ett år tidigare fick sitt första barn med snitt efter en svår förlossning vid 21 års ålder och var nervös och bad om hjälp vid första blöjbytet under den första natten själv, blev väldigt spydigt bemött av den hon bad om hjälp av, istället för att bara säga, det är lugnt, jag kan stå här bredvid dig, det är alltid lite vingligt i början, etc. Istället för att säga: men hur har du tänkt att göra hemma då??

Som patient är man ofta utlämnad till andras godtycke, och det är ju ganska jobbigt.

Jag arbetar på förskola sedan 20 år tillbaks och det är lite samma sak där, föräldrar och små barn (framförallt småbarnen) är helt utlämnande till oss, och jag har sett och hört attityder från personal som ger kalla kårar. Och förskolepersonal har gått på knäna i många år, men en varm och hjälpsam attityd kan man ha ändå.
Svar på tråden Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?