Notetur Nomen skrev 2016-08-09 08:51:50 följande:
Ingen har klagat på patienten? Har du läst tråden?? Det är många inlägg i stil med att ts borde förstå att det har man minsann inte tid med. Få, om något inlägg alls, från vårdpersonal i stil med att det är förskräckligt att situationen är som den är och att man kan förstå ts, men att det på grund av politik inte är möjligt och att man beklagar upplevelsen.
Tycker inte det ger ett så empatiskt intryck när vårdpersonal kräver att en sjuk patient ska veta och förstå exakt hur arbetssituationen är, utan att visa förståelse för patientens situation.Precis så menade jag, även fast jag också saknar förståelse för patientens utsatthet i den här tråden
Jag saknar också förståelse för patientens utsatthet i den här tråden, och hur utlämnad man kan vara efter en förlossning och efter det oerhörda i att ha fått ett barn, jag minns hur cool jag kände mig först, för att sedan när jag skrevs ut, vara övertygad om att vår dotter aldrig skulle överleva i min vård, det är ju hormoner och trötthet blandat med lite chock beroende på hur förlossningen gick osv.
När jag födde mitt andra barn här i sverige hade jag fantastiskt rar personal, men min svägerska som ett år tidigare fick sitt första barn med snitt efter en svår förlossning vid 21 års ålder och var nervös och bad om hjälp vid första blöjbytet under den första natten själv, blev väldigt spydigt bemött av den hon bad om hjälp av, istället för att bara säga, det är lugnt, jag kan stå här bredvid dig, det är alltid lite vingligt i början, etc. Istället för att säga: men hur har du tänkt att göra hemma då??
Som patient är man ofta utlämnad till andras godtycke, och det är ju ganska jobbigt.
Jag arbetar på förskola sedan 20 år tillbaks och det är lite samma sak där, föräldrar och små barn (framförallt småbarnen) är helt utlämnande till oss, och jag har sett och hört attityder från personal som ger kalla kårar. Och förskolepersonal har gått på knäna i många år, men en varm och hjälpsam attityd kan man ha ändå.