• pumpkinspice

Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?

Är bm och jobbar på BB. Det ingår inte i personalens arbetsuppgifter att passa barnen, utan är något som man kan erbjuda ibland i mån av tid beroende på hur arbetsbelastningen är. Samtidigt vet man att det är stressande för barnen att separeras från föräldrarna (högre halter av stresshormoner även hos sovande barn) och att det kan ha en negativ effekt på både mor och barns anknytning. Detta gäller på gruppnivå, inte individnivå, men det är bakgrunden och anledningen till att man som personal ska uppmuntra föräldrarna att ha barnen hos sig och istället ge stöd inne på rummet.

Däremot har du rätt att få ett respektfullt bemötande, och personalen borde ha kunnat förklara ovanstående för dig utan att få dig att känna dig som en dålig mamma/jobbig patient. Dessutom ingår det i högsta grad i deras arbetsuppgifter att hjälpa dig när du inte har en anhörig på plats, dvs komma in och hjälpa dig lyfta över barnen från deras säng till din och tillbaka, byta blöja om du inte kan stå på benen o.s.v.

MEN tredje natten efter ett kejsarsnitt och blodförlust som blivit kompenserad med blodprodukter så borde du verkligen kunna ta dig i och ur säng och stå vid skötbordet, be att få prata med en läkare om att du inte är tillräckligt smärtlindrad. Det kan ju vara en komplikation med tarmarna, blodansamling, infektion m.m.    

• pumpkinspice
    modsey skrev 2016-07-31 22:58:50 följande:
    Du har inte svarat på hur barnet ska skötas, matas o bytas på om mamman är så dålig att hon inte kan ?

När jag låg på iva eller när min man inte fick vara kvar en natt till med tvillingarna o mig o jag gick på maxdos morfin o var helt väck?

Menar du på allvar att barnet får ligga i sina slitigt blöjor och skrika då?
    Det är rätt stor skillnad på att hjälpa till med blöjbyten, matning m.m. och att passa ett barn en hel natt. Är bm och jobbar på en BB-avdelning där man bara vårdas om man har en allvarlig grundsjukdom eller råkat ut för svåra komplikationer och jag lovar dig; det finns inte personal avsatt för att passa barn. Inte ens på en vårdavdelning med så hög vårdtyngd. Är mamman helt oförmögen (t.ex. ligger på IVA) så är det självklart personalens ansvar att se till barnet tills en anhörig kommit på plats, men det innebär också att en personal som egentligen har andra arbetsuppgifter är låst, och det i ett område som har hög belastning och personalbrist (har väl knappast undgått någon vid det här laget). Man kan inte ta med sig barnet in till andra patienter och man får inte lämna barnet ensamt, så personen som passar kan inte göra något annat under tiden, möjligtvis städa eller fixa i köket men det är ju inte så mycket med det nattetid, och personaltätheten är anpassad därefter.

Så ja, i akuta situationer måste personalen ta hand om barnet tills man funnit en lösning (finns ingen anhörig alls får i värsta fall barnet skrivas in på neo tills mamman är tillbaka på avdelningen och kan ha det på rummet), men att passa barn på natten åt patienter som vårdas på avdelningen är inte en skyldighet och något som bara kan erbjudas i mån av tid, dvs inte när arbetsbelastningen är för hög. Att lägga 10-15 min på att byta en blöja, mata och trösta lite är en helt annan sak, men det var inte det som tråden handlade om.
  • pumpkinspice

TS - Skönt att du mår bättre och att du slipper den otrevliga personalen inatt! Hoppas den här natten blir lite lugnare och att du återhämtar dig så att ni kan få komma hem snart :)

• pumpkinspice
    modsey skrev 2016-07-31 23:23:57 följande:
    Här fick inte pappa stanna på natt nummer två. Så jo de tog barnen en hel natt när jag var helt väck av morfin
    Och jag säger inte att det det aldrig görs men att det inte är en skyldighet utan något som erbjuds i mån av tid. Personalstyrkan är inte anpassad efter att man ska kunna passa barn utan det är något som man kan göra om det är en lugn natt (eller dag för den delen). Lugna skift hos oss så händer det att vi också passar barn, men rasslar det plötsligt till så får man köra in barnet till föräldrarna igen.
Svar på tråden Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?