Inlägg från: hurtänktedunu |Visa alla inlägg
  • hurtänktedunu

Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?

Vet min vän om jobbar som bm på bb och jobbar hon natt så har hon upp till 7 patienter själv med en uska som hjälp. Hon kan ha riktigt dåliga mammor som ska ha diverse mediciner, som behöver övervak, osv osv.
    Det finns ofta varken tid eller möjlighet att ta hand om barn. på BB är det ju i det stora hela mamman som är patient och mår barnen dåligt ligger ju dom på neo. Så ja det må vara överjävligt men då får man försöka ha pappan där på något sätt eller få hjälp från någon annan.
    Så nej du kan inte förvänta dig och kräva att dom ska ta ditt barn. Dom gör det säkert om dom har möjlighet men det fungerar inte jämt när vården ser ut som den gör.

Jag hoppas du mår bättre snart TS och att du får komma hem och få lite lugn och ro och landa i allt.

• hurtänktedunu
    modsey skrev 2016-07-31 18:23:11 följande:

Jo faktiskt. Om mamman är mer påverkad än vid en vanlig förlossning så ingår det i vårdpersonal ens jobb att vårda barnen.

Nej det gör det inte! Ska då den barnmorskan skita i sina övriga patienter menar du?

Är hon ensam på natten och har 7 andra patienter så kan hon knappast ta hand om några barn. Det finns inte resurser till det.
  • hurtänktedunu
    M1rella skrev 2016-07-31 18:36:17 följande:

Snitt är en stor bukoperarion så det kan göra mycket ondare än efter vaginalt. Går inte ens att jämföra de två. Dessutom är smärta individuellt.

Säg det till den som spruckit från a till b och fått operera både sfinkter och annat för att det gått sönder.
  • hurtänktedunu
    modsey skrev 2016-07-31 19:14:07 följande:

I

Jag är sjuksköterska själv. Hocpiterat på förlossningen o BB. Har flera vänner som jobbar där. Fick själv hjälp med tvillingar efter snitt.

Och jag är också sjuksköterska och har jobbat där under min utbildning och min bästa kompis är barnmorska på bb. Och hon kan som sagt ha 7 patienter själv varan en kanske behöver medicin kontinuerligt. En behöver övervak och en kanske har förlorat ett barn. Hur menar du att det ens skulle vara möjligt?
  • hurtänktedunu
    M1rella skrev 2016-07-31 19:15:07 följande:

Det går fortfarande inte att jämföra. Båda är smärtsamma, men på olika sätt. Snitt är en bukoperation, det kommer vi inte ifrån

Du kan omöjligt säga att det ena gör ondare än det andra oavsett.
  • hurtänktedunu
    M1rella skrev 2016-07-31 19:29:22 följande:

Smärta är individuellt. Ett snitt gör ondare om man jämför/utgår från en normal komplikationsfri vaginal förlossning.

Och det finns dom som inte har ont alls utav snittet och studsar ur sängen utan problem dagen efter.

Och det finns inget som garanterar en komplikationsfri förlossning. Så jag tycker att du lägger ner denna diskussion. För ingen kan säga att någon som har gjort snitt har ondare än någon som fött vaginalt. Som du sa det är individuellt
  • hurtänktedunu
    modsey skrev 2016-07-31 19:54:28 följande:

Så få låter din kompis barnet skrika om mamman somnat pga höga doser morfin. ?

. Att ha 7 patienter som sjuksköterska betyder ju inte att det inte finns barnskötare också.....hon med övervakning? Om pappan inte är där på natten. Vem har hand om barnet?

Nej det skulle hon knappast men hon skulle inte ha barnet hela natten. De med övervak kan mycket väl vara hotande förtidsbörder eller preklampsi eller liknande vilket betyder att det inte finns ett barn än. Och undersköterskor har väldigt mycket annat att göra.

Min vän sa att har dom fullt så har dom 20 mammor på 2 barnmorskor och 2 undersköterskor. Tror du då i din lilla fantasi att det faktiskt finns tid att ta barnen åt folk som vill sova? Nej du nu säger jag stopp. Det ingår absolut inte i deras jobb och dom är överbelastade med arbete som det är utan dessa krav från nyblivna mammor. Lägg ner och inse att det inte funkar så.
Svar på tråden Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?