• M1rella

Tror ni jag har rätt till CSN

Anonym (Anders) skrev 2016-07-27 11:15:45 följande:

Nej, det accepterar jag inte. :) Jag har redan ansökt så vi får väl se hur det går. Som sagt, jag ska bumpa tråden när mitt CSN blir beviljat.Tack för värdefull info elin1989.Ja men vi säger väl så då. Konstigt bara att jag stod som folkbokförd när jag loggade in på skatteverket igår.

Spelar ingen roll om hurvida du accepterar csns rgeler och krav. Det är ingenting du kan bestämma över.

Att du Står som folkbokföringen beror på att du har en adress i Sverige.

Jag själv bott utomlands under många år och stod ändå som folkbokföringen i Sverige pga jag hadde en adress. Dock var jag inte beviljad være seg csn eller andra bidrag eftersom jag hade flyttat från Sverige.
  • M1rella
    elin1989 skrev 2016-07-27 12:43:36 följande:

Nej det blir man inte. Hur skulle man ens kunna bli unregistered automatiskt? Hur skulle de kunna veta när man flyttade utomlands? Bara för att man inte har en inkomst i Sverige? Det stämmer inte.

Du förstod inte va?
  • M1rella
    Anonym (Anders) skrev 2016-07-27 14:44:26 följande:

Japp, just så.

Jodå jag tackar och tar emot bidragsdelen också.

Jag kräver inget, jag frågar bara. Detta ligger i CSN:s händer nu.

Du kräver ju att få csn trots att du inte uppfyller kraven.
    Anonym (Anders) skrev 2016-07-27 14:03:49 följande:

Därför att jag är svensk förstås, det är väl självklart. Vilket år som helst bor jag i Sverige igen permanent. Att det ska bli sånt tjafs på er för att jag jobbat några år i Holland. Som om man vore en landsförrädare. Utbildningen jag ska gå är högt ansedd internationellt och sedan står jag till svensk arbetsmarknads förfogande.Jag väntar nog hellre bara in deras beslut tack.Skulle gärna förklara för dig varför men inte i denna tråd. Tycker de flesta reagerar oerhört torrt och otrevligt. Som om jag vill "utnyttja" för att jag vill ta CSN-lån, herregud det är ett lån. 

Svensk kommer du alltid att vara så länge du inte avsäger dig ditt svenska medborgarskap. Men bara för att du är svensk medborgare innebär inte att du har samma rättigheter som dr svenskar som bor i Sverige. Du bor inte permanent i Sverige och har inte gjort på många år.

Du kanske tycker du ska ha rätt till bostadsbidrag, socialbidrag och sjukpening/sjukersättnkng/föräldrapening/barnbidrag etc också bara för att du är svensk?
  • M1rella
    Anonym (Anders) skrev 2016-07-27 15:37:27 följande:

Nej, jag kräver inget. Jag har lämnat in en ansökan, inte en stämning.

Du vägrar acceptera deras krav och du gör uppsåt till bedrägeri.

Låter som att du nyligen fyllt 18 och ska bevisa att du är vuxen.
  • M1rella

Ts, är du ens behörig åldersmässigt att söka högre utbildning eller ens mogen för det?

Verkar inte som det...

• M1rella
    Anonym (Anders) skrev 2016-07-27 23:27:07 följande:

Ja då, jag är redan antagen så sug på den. ;) Jag har ju redan varit på skolan och genomfört färdighetstest, IQ-test och intervjuer, och jag blev behörig. Du har säkert rätt i att jag är omogen. Jag minns en äldre lärarinna där som ville lära mig ett och annat om man säger så. Vid ett tillfälle vidrörde hon mitt lår. Men jag är mycket äldre än vad jag ser ut.

Sug på den? Du är verkligen inte vuxen för fem öre.

Många äldre kvinnor tänder på mycket yngre pojkar.... Är nog snarare så att du är yngre än vad du ser ut.
  • M1rella
    Notetur Nomen skrev 2016-07-27 23:26:13 följande:

Första undantaget som du anger i din ts: "

ska studera inom EU/EES eller i Schweiz, är samhällsintegrerad i Sverige och omfattas av EU-rätten" säger ju att du visst kan ha rätt till CSN? Fattar inte vad alla i den här tråden snackar om.

Fast ts är inte ssmhällsintregerad i Sverige då han är utflyttad för länge sedan.
  • M1rella
    Anonym (Anders) skrev 2016-07-27 23:35:53 följande:

Då vet du inte vad det innebär att vara samhällsintegrerad. Nog är jag samhällsintegrerad i Sverige alltid, de ränderna går inte ur så fort. :)

Inte på det sättet som CSN menar.
  • M1rella
    Notetur Nomen skrev 2016-07-27 23:41:44 följande:

Men han har ju sin familj här och har spenderat mycket tid här även efter utflytten. Är uppvuxen i Sverige, talar svenska osv. Så jag tror han kan bedömas vara samhällsintegrerad.Varför i hela friden skulle du inte göra det?

Har du läst tråden? Trådstarten? Annars, gör det!
  • M1rella
    Anonym (Anders) skrev 2016-07-27 23:50:29 följande:

"När CSN bedömer om du är samhällsintegrerad i Sverige, väger vi exempelvis in medborgarskap, tid som du bott eller arbetat i Sverige, familjeband och kunskaper i det svenska språket."

På vilken punkt menar du att jag inte skulle vara samhällsintegrerad, M1rella?

Du har inte bott 2 år av de senaste 5 år exempelvis, vilket är ett krav....
  • M1rella
    Notetur Nomen skrev 2016-07-27 23:52:38 följande:

Ja det har jag. Och i trådstarten har ts klistrat in från CSNs villkor följande:

"Ska studera inom EU/EES eller i Schweiz, är samhällsintegrerad i Sverige och omfattas av EU-rätten"

Sedan längre ner: "Du omfattas av EU-rätten om du har permanent uppehållsrätt i Sverige och ska studera inom EU/EES eller i Schweiz."

Så, vad är det du menar att jag inte har förstått?

Ts flyttade från Sverige 2009. Nu är det 2016, 7 år senare. Av de 7 år har ts inte bott i Sverige någonting, enligt hinom själv. Csn har som krav att man ska ha bott 2 år av de senaste 5 år för att få csn. Det har inte ts.

Ny fuskar ju tydligen ts med var han bor och kan troligen bli beviljad på felaktiga premisser. Det är bedrägeri, vilket är en brottslig handling som i förstafall kan gå till åtal och ge fängelse.
  • M1rella
    Notetur Nomen skrev 2016-07-27 23:58:47 följande:

Omg hur är det med läsförståelsen?

Från 2009 till 2016 är det 7 år... Så hur var det med läsförståelsen?
  • M1rella
    Notetur Nomen skrev 2016-07-28 00:00:21 följande:

CSN har alltså krav på bosättning minst två av de senaste fem åren men det finns undantag från den regeln och det är dessa undantag som nu diskuteras. Comprende?

Nej.
    Notetur Nomen skrev 2016-07-28 00:01:28 följande:

Nej. Undantag som sagt.

• M1rella
    Anonym (Anders) skrev 2016-07-28 00:06:51 följande:

Du har nog förstås helt rätt, Notetur Nomen. Jag misstolkade nog innebörden av permanent uppehållsrätt. Och då står det ju plötsligt helt utan tvivel att jag kommer bli beviljad mitt studielån. Inte för att jag tvivlade särskilt länge. Märkligt ändå hur missunnsamma de flesta i tråden var. Hur kan du tro att DU skulle ha rätt till CSN? Så lät det, ungefär.

Du har ju fortfarande inte bott 2 år av de senaste 5 åren i Sverige, vilket är ett krav.
  • M1rella
    Notetur Nomen skrev 2016-07-28 00:57:13 följande:

Ännu en gång då:

""I vissa fall behöver du inte uppfylla kravet på bosättning för att kunna få studiemedel.

Det gäller om du

ska studera inom EU/EES eller i Schweiz, är samhällsintegrerad i Sverige och omfattas av EU-rätten (...)"

Alltså. I vissa fall behöver man INTE uppfylla kravet på att ha bott i Sverige två av de senaste fem åren, och ett av dom undantagen är om man ska studera i EU, är samhällsintegrerad i Sverige och omfattas av EU-rätten. Och ts tickar de boxarna, som sagt.

Återigen, ts har inte varit bosatt i Sverige i 2 av de senaste 5 åren. Vilket är ett krav som ALLTID måste uppfyllas.
    Anonym (Anders) skrev 2016-07-28 00:53:41 följande:

Ja M1rella jag har förstått att du väldigt ogärna ser att jag blir beviljad CSN. Omogen bedragare som jag är. Om du vill kan jag meddela dig senare hur det har gått?

Jag personligen skiter i om du blir beviljad eller inte. Blir du beviljad är det på fel premisser och du begår bedrägeri (igen).
  • M1rella
    Anonym (Anders) skrev 2016-07-28 01:09:47 följande:

Nej, det är väl inte så noga? Det kanske ser ut i TS som att jag har varit helt emigrerad, men jag har egentligen inte vandrat någonstans. Jag har alternerat mellan Sverige och Holland.Förlåt, men läser du verkligen vad det står? "Kravet på bosättning" är att ha bott 2 av 5 år, och det står "i vissa fall behöver du inte uppfylla kravet på bosättning".

Inte så noga? Man ska alltid anmäla till skatteverket vart man har sin dygnsvila, din är i Holland eftersom det är där du bor. Att inte anmäla och sedan ta emot bidrag/lån (csn) på falska premisser är olagligt.

Du som inte har bott eller ens bor i Sverige behöver uppfylla boende kravet. Vilket du inte gör.
  • M1rella
    Notetur Nomen skrev 2016-07-28 01:22:11 följande:

Läs riktigt noga nu:

För att kunna få studiemedel för utlandsstudier måste du ha varit bosatt i Sverige under minst två år i följd under de senaste fem åren.

(HÄR KOMMER DET OM UNDANTAGET:)

Om du inte uppfyller det kravet finns det ändå möjlighet att kunna få studiemedel. I vissa fall kan du anses vara bosatt i Sverige även om du bor utomlands. LÄS NOGA IGEN ->CSN kan också göra undantag från kravet på bosättning. <- Du kan läsa mer om dessa villkor på den här sidan.

LÄS NOGA IGEN ->

Det finns även möjlighet att få studiemedel enligt EU-rätten, om du inte uppfyller kravet på bosättning i Sverige. <-

HÄR KOMMER DÅ VAD SOM GÄLLER NÄR BOSÄTTNINGSKRAVET UNDANTAS -> I vissa fall behöver du inte uppfylla kravet på bosättning för att kunna få studiemedel.

Det gäller om du

ska studera inom EU/EES eller i Schweiz, är samhällsintegrerad i Sverige och omfattas av EU-rätten eller <-

Så för att sammanfatta: det finns UNDANTAG för bosättningskravet och då behöver man INTE ha bott i Sverige två av de senaste fem åren. Men då måste man uppfylla vissa andra krav, vilket ts gör. Om du inte fattar nu måste du vara ett troll.

Ts är inte bosatt i Sverige. Så nej, ts uppfyller inte kraven och är inte något undantagsfall. Får han csn och tar emot detta s0 är det bedrägeri, en brottslig handling.
  • M1rella
    Notetur Nomen skrev 2016-07-28 11:26:06 följande:

Ts är ju född och uppvuxen i Sverige. Han har bott hela sitt liv i Sverige fram tills 2009. Det står ingenting om att man måste vara bosatt i Sverige nu.

Det var 7 år sedan ts bodde i Sverige, 2 år som är kravet för att få csn. Något du inte förstår?
  • M1rella
    tobbe01 skrev 2016-07-28 15:58:03 följande:

Jag skulle ringa CSN och fråga! Besked DIREKT

Man får inte besked direkt även om man ringer...
Svar på tråden Tror ni jag har rätt till CSN