Notetur Nomen skrev 2016-07-28 16:40:11 följande:
Till skillnad från dig så förstår ju faktiskt jag. Jag tar det en omgång till. Det finns ett bosättningskrav, vilket du innebär att man måste bott i Sverige två av de senaste fem åren. Så långt har du alldeles rätt. Däremot så står det klart och tydligt på csns hemsida att det finns undantag när regeln att man ska ha bott i Sverige inte gäller. Ett av de undantagen är om du ska studera inom EU/EES eller i Schweiz, är samhällsintegrerad i Sverige
och omfattas av EU-rätten.
Det inlägget du citerade handlade om vad det innebär att vara samhällsintegrerad i Sverige och enligt csns egna definition av samhällsintegrerad innebär inte att man måste bott i Sverige under just de senaste fem åren. Eller var kan du läsa att man måste bott i Sverige två av de senaste fem åren för att vara samhällsintegrerad? Detta gäller alltså INTE bosättningskravet, utan kravet på att vara samhällsintegrerad.
"När CSN bedömer om du är samhällsintegrerad i Sverige, väger vi exempelvis in medborgarskap, tid som du bott eller arbetat i Sverige, familjeband och kunskaper i det svenska språket."
Omfattas TS av EU-rätten då?
Jag skulle tolka kriterierna nedan som att man antingen är svensk medborgare ELLER har permanentuppehållstillstånd (varav TS faller inom första kategorin). När man läser exemplen på vilka som undantas från bosättningskravet på CSN:s sidor handlar dessa också om specialfall, tex. någon som läst en utbildning utomlands och tagit studiemedel under tiden och därför inte varit bosatt i Sverige
www.csn.se/utomlands/krav/bosattning-1.3249 Du omfattas av EU-rätten om du
är svensk medborgare som ska studera i ett annat EU-land och hindras från att röra dig inom EU är migrerande arbetstagare eller egenföretagare i Sverige som ska studera inom EU/EES eller i Schweiz är familjemedlem* till en migrerande arbetstagare eller egenföretagare i Sverige och ska studera inom EU/EES eller i Schweiz är turkisk medborgare och barn till turkisk medborgare som är arbetstagare i Sverige. Du ska också ha varit bosatt i Sverige tillsammans med din förälder. har permanent uppehållsrätt i Sverige och ska studera inom EU/EES eller i Schweiz.