Anonym (Anders) skrev 2016-07-27 00:42:14 följande:
Man måste inte heller bo i Sverige för att vara berättigad till CSN, och man måste inte heller läsa en svensk utbildning. Det går utmärkt att studera utomlands. Nu råkar det stå att man ska ha bott i Sverige i två av de senaste fem åren men tro inte att jag tänker låta detta stå och falla på en sådan fånig klausul.
Jag ska bumpa min tråd när jag har fått mitt CSN beviljat.
Man måste ha bott i Sverige två av de senaste fem åren för att få csn. Om du fortfarande är skriven i Sverige så kommer ditt csn bli beviljat, det enda de kollar på är personbeviset. Om du inte står som utvandrad där så kommer du att få csn. Hur skulle de veta hur länge du har varit i Holland? Om du däremot står som utvandrad sen 2009 och har jobbat sen dess så kommer du INTE att få csn.
Tvärtemot vad vissa verkar tro i den här tråden så får inte skatteverket magiskt reda på att man bor utomlands om man inte talar om det för dem. Dock så ska man ju tala om för dem om man flyttar utomlands så det kan väl folk ha åsikter om. Min kompis har bott i London sen 2008 och är fortfarande skriven i Sverige.