Inlägg från: Anonym (vad fan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vad fan)

Förvirrad och besviken på biståndshandläggaren

Anonym (......) skrev 2016-08-26 21:43:54 följande:
    De flesta boendestödföretag brukar ha som policy att de komma före utsatt tid. Då brukar det vara mellan 15-30 minuter.

Men varför går du iväg 1h före de ska komma? Får känslan av att du smiter undan för att du inte vill ha dem där. Är det något du gör ofta? (Tillsammans med att avboka mycket).
    Jaha. Ja, jag har ju inte ett privat företag, så det har jag ingen erfarenhet ifrån. Hade jag haft det, eller kommunen hade haft samma policy så förväntar jag mig att de berättar sånt. 

Jag gick iväg en timme innan de skulle komma för att jag ansåg att jag hade 45 minuter till övers att göra något utomhus 70 meter hemifrån. Om det är fel så får jag väl sluta med det. Jag smiter inte ifrån, hade de kommit på tiden de meddelade att de skulle komma så hade jag ju varit hemma. Om de hade meddelat så lite som 2 minuter innan att de skulle komma tidigare hade jag varit hemma. Och, ja, jag är ofta utomhus 10 minuter innan tiden de meddelat att de kommer. 8 minuter innan utsatt tid är jag oftast inomhus igen.
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (......) skrev 2016-08-26 21:50:43 följande:
    Om du vet stt du ska få besök kl 15 (oavsett vem det är som kommer) är man väl hemma i god tid före detta? Med god tid menas minst 30 min innan. Allt annat är fruktansvärt respektlöst.
    Det där tror jag inte någon skulle hålla med om, ärligt talat. Om det inte handlar om att man ska laga middag tills de kommer, kanske. Jag tycker det är respektlöst att människor inte meddelar om ändrad tid, särskillt i deras jobb. Det är ju inte som att vi har kompishäng. Kompisar sjkulle i alla fall meddela om det kommer tidigt/sent.
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (......) skrev 2016-08-26 22:02:56 följande:
    Att de kommer 10 min före utsatt/Medelpad tid får du respektera. Du ska vara hemma långt före tio minuter när du väntar besök.
    Anonym (......) skrev 2016-08-26 22:01:50 följande:
    Inte privat företag? Nej, ok. Har knappast med saken att göra..

Otroligt respektlös att inte vara hemma i god tid när man väntar besök.
    Så jag får inte ha ett liv utanför hemmet för att jag har boendestöd?

Jag var hemma 10 minuter innan utsatt tid. Jag tycker att de kan visa mig så pass mycket respekt att de kommer på utsatt tid som de bestämt och meddelat eller hör av sig om något ändrats. Nu var de 20 minuter tidiga. Det har hänt, inte så ofta, men det har hänt, att de kommit timmar både före och efter utsatt tid, utan att meddela. De har till och med kommit på en annan dag än de meddelat. Jag ägnade många månader med att känna mig totalt låst i mitt hem för att de inte meddelade sig. Jag har stått vid min ytterdörr i timmar och väntat på dem. Till slut insåg jag att det inte var hållbart och inget jag mådde bra av, därför bad jag att de skulle meddela dagen innan vilken tid, och att om det blir ändringar så får de upppdatera mig också. Det gör mig ingenting att de kommer tidigare eller senare, så länge jag får veta det. 10 minuter hit eller dit gör inte så mycket, jag är ingenstans. Är de 10 minuter tidiga så möts vi i värsta fall i porten, och kommer de 10 minuter sent så är jag i värsta fall på toa. Men över 10 minuter så tycker jag att det är respektlöst för dem att inte meddela och inte vänta. Så svårt kan det inte vara att slänga iväg ett SMS eller ringa och fråga om jag är hemma. 

Och varför är det ok att komma 30 minuter sent/tidigt till mitt "möte" och inte kolla av, men inte ok att komma 30 minuter sent/tidigt till andra möten utan att kolla av? Går du efter 45 sekunder om du kommer 20 minuter tidigt till ett föräldramöte också?
  • Anonym (vad fan)
    Boendestödjare skrev 2016-08-26 22:13:10 följande:

Jag tycker inte att du hade behövt vara hemma tidigare än avtalat. Jag hade inte brytt mig om var du hads varit innan utan varit intresserad av att du funnits hemma på den avtalade tiden. När jag jobbar så är det så exakt tid som möjligt som gäller, inte tidigare än avtalat. Inte senare heller. Har aldrig varit med om det någonstans. Tvärtom så kan det bli väldigt jobbigt för vissa personer om man inte kommer som avtalat. Det kan bli en massa oro, nervositet och osäkerhet i onödan. Sen tycker jag att man ska vara noga med att meddela sig,vare sig man är sen eller det handlar om något annat. Det gäller från båda håll tycker jag. Kan det här som skedde ha varit ett misstag? Jag tycker att du ska meddela dem att du avsåg att vara hemma så att det inte bara dokumenteras att du inte öppnade och så att ni kan reda ut eventuella missförstånd.

Ja, det är väldigt jobbigt om de är sena och inte meddelar sig. Jag har, som jag skrev innan, stått och väntat i timmar utan att någon kommer. 

Jag har börjat skriva upp vad som händer vid missar. Nu när alla semestrar och sånt är över ska jag fråga arbetsledaren vad jag ska göra när det händer. 
  • Anonym (vad fan)
    frökenelisabeth skrev 2016-08-26 22:37:24 följande:
    Är du på riktigt? Finns det en policy om att man måste acceptera +/- 30 minuter på tiden så får man väl för sjutton vara tydlig med det.

Kanske inte i Medelpad, men i de flesta andra delar av samhället dårå.
    Hahaha. Jag såg inte ens att det stod Medelpad.
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (......) skrev 2016-08-26 23:29:37 följande:
    Har jag skrivit att du inte för ha ett liv utanför boendestödet? Löjligt att påstå något sådant!

Om du har svårt att förstå att vara hemma i godtid för någon ska komma så får du nog låta bli att gå ut överhuvudtaget på en dag lär boendestödet kommer.

Nej, jag brukar inte gå efter 45 sekunder om jag kommer tidigare. Jag väntar ett tag och om inte personer dykt upp eller är hemma så gör jag.

De väntade säkert den tid de hade tid med. Men då du inte var hemma var gick de, vilket är helt normalt och helt ok.

Däremot är det fortfarande oerhört respektlöst att inte vara hemma när man väntar besök. Även om man bara är 10 minuter ifrån så är det att visa respekt genom att vara hemma före utsatt tid.
    Anonym (vad fan) skrev 2016-08-26 22:48:57 följande:

Hahaha. Jag såg inte ens att det stod Medelpad.

Medeladtid. Svårt att förstå?Förmodligen (om de har en sådan policy) har säkert ts fått reda på den för länge sedan men glömt bort det.
    Jo, det är ju i princip det du har skrivit. 

Jag var hemma i god tid. 10 minuter är god tid för ett arbetsmöte.

Det är bra att du väntar. Det gör inte vissa som jobbar på boendestödet här. Jag har tagit tid på dem/mig. Jag vet inte vilka det är som går direkt, men jag vet att det inte tar mer än 45 sekunder att gå mellan mitt skrivbord och ytterdörren. 42 sekunder, för att vara noga. 

Eftersom det är mig de har bokad, var 20 minuter tidiga och vi har 45 minuter avsatt tid så borde de ha haft tid att vänta 10 minuter. Eller skicka ett SMS. Eller ringa. Jag var hemma på avsatt tid, 10 minuter tidigt, till och med, men då hade de redan gått.

Jag var inte 10 minuter ifrån. Jag var på baksidan av huset. Jag gick in 10 minuter
    innan avtalad tid. Tar max 1 minut att gå. 

Jag var hemma. Jag var inte respektlös mot någon. Någon policy om att de kommer tidigare har de inte, för då hade det stått i infopapprena i pärmen, och det gör det inte.

Meddelad tid heter det för övrigt. Det är två ord och meddelad stavas med 2 d och är ett sammansatt ord, bestående av "med" och "delad", som i "dela information om något med mågon".
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (......) skrev 2016-08-27 00:05:57 följande:
    Har jag påstått att man ska vänta i 1-1.5h?

Om ts vet att de kommer runt 15 så ska hon väl se till att vara hemma senast 14.30.
    De skulle inte komma runt 15. De skulle komma prick 15. Annars hade de skrivit "ca" eller "ungefär". Och det hade ändå inte betytt mer än 10 minuter hit eller dit.
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (......) skrev 2016-08-27 00:35:38 följande:
    Så du är oförmögen med att förstå att folk inte alltid kan komma prickar kl 15.00?

Ca och ungefär kan betyda allt från 10-20min före (eller mer) till 10-20min efter (eller mer)

Att man inom boendestöd (vården öht) ger besked att man kommer kl 15 innebär inte att man ringer på dörrar prickar kl 15.00 utan att man kan komma både före och efter. Har man boendestöd (hemtjänst etc) så har man en skyldighet att vara hemma i god tid (det innebär INTE 10min innan!) före besöket. Är man inte det så uteblir besöket.
    Om 11 av 13 boendestödspass fixar att komma prick eller skriva "ca" och meddela noggrannare när de kommer om det inte blir prick, varför ska jag då binda upp mig i hemmet i 60 minuter eller mer för att vänta för att 1 gör sådana avsteg från rutinerna de har? Är det verkligen ok att gå efter 45 sekunder utan att ens ha försökt få tag till kunden som du alltså har minst, i mitt fall, 45 minuter på dig att få tag på?

Hemtjänst och boendestöd är inte samma sak och har inte samma slags kunder. Hemtjänsten vet jag är flexiblare på ett annat sätt, även hjälp i hemmet, som dessutom har nycklar till sina kunder så de kan släppa in sig själva.
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (......) skrev 2016-08-27 01:02:19 följande:
    Nästa gång du är osäker på vilken tid de kommer så fråga. Fråga om de kommer prickar tre, närmare tre eller ca tre. Är det ca tre så får du räkna minst 20 min före och efter.
    Jag var inte det minsta osäker på när de skulle komma, så jag vet inte vad du menar med "nästa gång".
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (......) skrev 2016-08-27 01:11:08 följande:
    Du var ju inte hemma när de kom.
    Nej, det var jag inte. Men de skulle ju inte komma när de kom, utan 20 minuter senare.
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (......) skrev 2016-08-27 01:25:10 följande:
    Ja, men det spelar ju ingen roll när du inte skötte din del av genom att vara hemma.
    Jag var hemma på utsatt tid.
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (......) skrev 2016-08-27 01:35:06 följande:
    Men inte i god tid vilket medförde att du missade när de kom. Du fick inte ditt besök. Du är den enda som drabbas. För dem spelar de ingen roll, de får lön oavsett.

En av dina svårigheter (kanske har med din diagnos att göra) är att ha framförhållning. Det är något du absolut borde jobba med så att inte sådana här saker sker igen.
    Hur var det, var det ok att komma 30 minuter tidigt eller sent till utvecklingssamtalet eller föräldramötet utan att meddela sig?

Ja, kanske det är min diagnos som gör det svårt för mig att läsa andras tankar.
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (......) skrev 2016-08-27 12:12:52 följande:
    Sedan när går ett föräldramöte eller utvecklingssamtal att jämföra med boendestöd?

Lösa andras tankar? Snarare ha förståelse för att om man ger besked att man kommer kl 15 så får man faktiskt se till att vara hemma senast 14.30 då är man hemma i god tid.
    Jag bara undrade om du tyckte att samma regler gäller för andra professioner, eller om det rent av skulle vara oprofessionellt att som lärare be någon dyka upp ett visst klockslag men själv redan ha gått hem eller inte dyka upp på ytterligare en halvtimme från den avtalade tiden.
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (......) skrev 2016-08-27 19:51:05 följande:
    I ditt fall så handlar det om att du har svårt att ta in att inom vården (ja boendestöd ingår i begreppet vården) går det inte alltid att komma på ett bestämt klockslag.
    Och i ditt fall handlar det om att ingen håller med dig. Inte boendestödjaren i den här tråden, ingen anan som kommenterat vad du har skrivit och inte mitt boendestöd och deras arbetsledare. Det måste vara ensamt på andra sidan.
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (......) skrev 2016-08-27 21:20:05 följande:
    Tror du jag bryr mig? Ensamt? Nej, inte alls.
    Det är klart du inte bryr dig. Varför skulle du göra det. Om du hade brytt dig så hade du ju skrivit i tråden och hävdat att du hade rätt när anlla andra påstår att du har fel.
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (......) skrev 2016-08-27 21:33:48 följande:
    Att du inte förstår att man inom vården inte alltid kan komma på exakt tidpunkt utsn kan komma både före och efter har inget med rätt pch fel att göra. Du har en diagnos som gör att du har svårt att förstå.
    Jag förstår förmodligen mer än du tror. Jag förstår till exempel att du tycker att det är svårt att skicka SMS och ringa. Jag förstår att du gärna skyller på mig för en yrkesenmhets organisationsproblem. Jag förstår att du inte vet hur boendestöd arbetar eller vad för slags människor de arbetar med. Jag förstår att du förmodligen jobbar inom hemtjänsten eller hjälp i hemmet, men inte har erfarenhet av boendestöd innom LSS. Jag förstår att du gärna skyller på min diagnos trots att du inte vet så noga vad min diagnos innebär. Jag förstår att du inte är van vid att brukare har koll på hur världen fungerar och kan hävda sina rättigheter. Jag förstår att du är van vid att köra över folk som inte kan eller orkar säga emot. Jag förstår att du inte har koll. Alls. Du har hittills inte haft ett rätt, och jag förväntar mig inte att du har rätt vad du än skriver. Om du jobbar i hemsjukvården i norge så kanske det funkar som du vill, men inte i boendestödet i Stockholm.

Men det är dags att avsluta den här diskussionen med dig nu. Den är tröttsam. Du tycker att det är ok att inte hålla tider, och det gäller tydligen alla yrkeskategorier. Tur att din chef håller med, annars hade du inte blivit långlivad i ditt yrke, Vi får se vad som händer på måndag.
  • Anonym (vad fan)

Hej igen alla intresserade. Här kommer en uppdagtering.

Jag har varit på möte idag med biståndshandläggarens chef och boendestödets arbetsledare och den på boendestödet som är hos mig mest och är ansvarigperson för meg eller vad de nu kallar det. Biståndshandläggaren var inte med.

Förklaringen handläggaren hade gett för att ta bort så många timmar var att hon tyckte att det räcker att tvätta en gång i månaden och att jag skulle ha en kontaktperson. Det där med tvätten står inte i beslutet jag fick hem, men det spelar inte så stor roll, eftersom chefen och boendestödet ansåg att det var totalt orimligt att bara tvätta en gång i månaden, och då inte heller ta hänsyn åt att vi gör andra saker också på den tvättiden. Både chefen och arbetsledaren höll med om att om jag ska ha mindre timmar så ska det stå i proportion till hur många timmar jag missar/avbokar, eftersom behovet av stöd inte har förändrats, men eftersom det inte har förändrats, i alla fall inte åt ddet hållet, så ska jag ha mina timmar, vare sig jag avbokar eller missar. Det är till och med så, enligt bidståndshandläggarens chef, att om jag ringer och avbokar för att jag är sjuk så ska boendestödet fixa fram en ny tid så jag får mitt stöd, i den mån det går. 

Jag bad också om ett papper, med undrskrifter från arbetsledaren och chefen, vad som gäller och vad som ingår i boendestödet, så vi gick igenom och listade det, och här är de sakerna, så så här ska det fungera i min kommun.

*Boendestödet har fasta tider med fast längd på varje pass, som kommits överens med brukaren. De anställda har inget annat att göra under den tiden, utan den specifika boendestödjaren och den specifika brukaren har den tiden. 
    *Exakt klockslag gäller och kommer boendestödet tidigt eller sent så ska de höra av sig och meddela.
    *Kommer de före eller på utsatt klockslag ska de vänta i 10 minuter efter utsatt klockslag om brukaren inte öppnar dörren genast. Under de 10 minuterna ska de försöka få tag på brukaren genom att ringa eller smsa minst en gång.

Saker boendestödet ska göra med mig som brukare är
    *hjälp och stöd att organisera och utföra städning, tvätt och disk
    *hjälp och stöd att plannera och utföra inköp av mat, hushållsartiklar och baskläder, samt att organisera och stoppa in inköpen i lådor och skåp
    *påminna om tider och deadlines som att betala räkningar och lämna till baka hyrfilm och biblioteksböcker
    *boka och komma iväg på möten ex. läkartider
    Det här är alltså saker som vi gjort hittills.

Saker som boendestödet kan göra med mig om jag vill, och som jag inte behöver ha i mitt beslut, utan som vi kan göra bara för att:
    *Gå till biblioteket
    *Gå på promenad
    *Shoppa i närcentrum
    *Gå och fika/äta lunch
    Det här är inget jag känner behov av att göra med boendestödet, förutom gå till bibblan och det av samma orsaker som jag behöver stöd med att handla mat. Jag har vänner jag kan göra sånna saker med. 

Saker som boendestödet ska göra med mig från och med nu, utöver det i första delen:
    *Plannera veckomatsedel, frukost, lunch och middag
    *Göra inköpen
    *Laga en del av maten, som grytor och sånt som kan lagas och ha i matlådor/frysas
    *Påminna med sms att jag ska äta maten också
    Det var det här vi ville ha en timme till i veckan för från början.

Mötet avslutades med att alla ansåg att handläggaren hade tänkt fel och mina gamla timmar utökas med 3 timmar i veckan, för att få tid till att lösa matsituationen. 2 timmar mer än vi bad om från början. Vi fick också 6 timmar extra ledsagartid den här hösten för att kunna träffa en almänläkare och en dietist.

Tack för visat intresse för min situation och tråden. Det värmer.

Svar på tråden Förvirrad och besviken på biståndshandläggaren