Förvirrad och besviken på biståndshandläggaren
Du är ju just en sån där som jag är så trött på. Du vill tala om för mig vad jag är, vad jag vill, vad jag behöver, vad jag ska göra och inte göra, tycka och inte tycka, fast du faktiskt inte vet något om mig. Du ser två saker, att jag har minst en diagons som ställer till vardagen för mig, och du ser att en person som vet ungefär lika mycket om mig som du tycker att jag ska ha en kontaktperson. Du skiter fullständigt i att ta reda på vad jag har problem med, du lyssnar inte på vad jag säger, du omyndigförklarar mig och anser att du vet bättre, därför att jag har behov som inte du har. Du är normal, jag är konstig och då vet du mer om mig än jag gör, då avgör du vad jag behöver och inte behöver.
Att du dessutom har fel i vad som är vad mellan boendestöd (Boendestöd är ett individuellt anpassat stöd. Vi hjälper dig att utveckla dina färdigheter för att du lättare ska klara vardagen. Det kan innebära till exempel stöd till inköp, besök hos läkare eller myndighet, stöd till tvätt, städning, social samvaro. Boendestödjaren stöttar personen utifrån personens egna förutsättningar så denna kan känna sig trygg, nöjd och framgångsrik. Målsättningen är att man med stöd ska kunna bo och sköta sitt hem på ett så självständigt sätt som möjligt och därigenom bibehålla och skapa en fungerande tillvaro.) och kontaktperson (Ibland kan det vara svårt att knyta kontakter och skaffa vänner utanför den egna familjen. En kontaktperson fungerar som en vän som du kan dela intressen och göra saker tillsammans med. Det finns inga bestämmelser kring vilka aktiviteter som kontaktpersonen ska ta med dig på eller hur många timmar ni ska träffas. Det viktiga är att ni träffas och umgås, och att du får möjlighet att komma ut och göra saker med din kontaktperson som ni båda är intresserade av. Vanligt är att ni träffas två till fem gånger i månaden.), gör att det här är det sista svaret jag ger dig om du fortsätter i samma hjulspår. Jag orkar inte med människor som ska sätta sig på mig hela tiden och tala om för mig, som är vuxen, normalbegåvad, erfaren och har gott om självkännedom, vad jag är och inte är, eller vad jag behöver och inte behöver. Eller hur min kommun jobbar eller inte jobbar, för den delen. För, som någon skrev, så är det olika i olika kommuner, och det förvånar mig inte. Att det kan uppstå förvirring då förvånar mig inte heller.