• Anonym (E)

Förvirrad och besviken på biståndshandläggaren

Anonym (......) skrev 2016-07-27 09:59:31 följande:

Jag vet vad kontaktperson är. Vad jag menar är att de är inte behöver träffas fast på just onsdagar utan dagarna kan variera. Självklart kan man ha att man träffas fast onsdagar men det är mycket mera "fritt" jämfört med andra uppgifter/jobb inom kommunen.

Har aldrig påstått att det är ett arbete att vara kontaktperson. (Även ifall att många ser det som just ett arbete)

Fast om man hae behov av stöd för att klara livsmedelinköpen är det ju knappast något där dagarna kan variera. En person som har det behovet har ju samma behov varje vecka. Det är ju inte heller ett socialt behov utan ett konkret praktiskt behov.

Jag jobbar inte alls med detta men har läst på vad aom gäller och mitt barn har också fått "erbjudande" om kontaktperson. Den info jag fptt är att kontaktpersonens uppgift är att vara stöd i det sociala, tex följa med på en föreningsaktivitet, gå på bio osv för en person som behöver det sociala stödet (stöd att ta sociala kontakter tex).

Att behöva stöd kring att organisera sitt matinköp/städ är ju något helt annat och handlar inte om behov av det sociala i betydelsen sällskap/stöd till sällskap.
  • Anonym (E)
    Anonym (......) skrev 2016-07-27 12:52:44 följande:

Att få hjälp/behöva stöd med livsmedelsinkäpen ät. Både ett socialt och praktiskt behov som en kontaktperson kan bistå med. Behöver inte heller vara något som utförs varje vecka. Men det kan absolut behövas. Och man kan även ha kontaktperson varje vecka.

Att organisera/strukturera matinköpen är ett socialt behov. Att komma ut och handla är ett social handling.

Det beror ju på vad man menar med "socialt", om man med det menar ett behov att komma ut och träffaa människor så är inte ett behov av att genom stöd kunna sköta sin egen vardag och göra sina egna matinköp ett socialt behov.

När jag skriver mina handlingslistor hemma begår jag inte en social handling. (Det är rätt osocialt faktiskt)

Man kan förstås vilja ha sällskap i affären av rent sociala skäl då en kontaktperson skulle kunna ta den rollen, men det är ju ingenting indet som ts skriver som påvisar att hens stöd med handling är ett socialt behov, snarare tvärtom.
  • Anonym (E)
    Anonym (......) skrev 2016-07-27 12:59:51 följande:

Du avbokar ofta och det medför att du får sänkt antal timmar beviljat eftersom du inte är i behov av mer. Är det svårt att förstå? Du kanske borde ta upp det med både boendestödet och din kontaktperson.

Varför trpr du att ts avbokar för att hen inte är i behov av stödet? Det famgår ju tydligt att hen avbokar endera vid sjukdom eller när hen på grund av måendet inte klarar av att ta emot boendestödjaren.

Hur vet du att det dessutom är orsaken till sänkt stöd, den motiveringen har ju inte ta fått.
Svar på tråden Förvirrad och besviken på biståndshandläggaren