Inlägg från: Virriga Vera |Visa alla inlägg
  • Virriga Vera

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

Anonym (Lurad) skrev 2016-07-25 16:51:40 följande:
    Man är snål när man låter partnern delvis försörja sig för att man har lägre inkomst men har struntat i att berätta om att man har ett stort sparande som är enbart till sig själv.
    Var står det att TS blir delvis försörjd av sin sambo?
  • Virriga Vera
    Anonym (Lurad) skrev 2016-07-25 17:53:17 följande:
    Kanske har de väldigt låga gemensamma kostnader... Annars måste det vara han som står för en större del av den gemensamma delen av deras delvis gemensamma ekonomi pga att Ts bara har ersättning vid föräldraledigheg och inte lön.

"Vi har halvt gemensam ekonomi, dvs alla gemensamma kostnader betalas från ett gemensamt konto dit vi lägger in pengar varje månad, men i övrigt har vi ansvar för våra egna kostnader. Han är ganska skrytig av sig om hur mycket han har på sparkontot, jag tror alla vi känner vet hur mycket det finns.

Han tycker även om att pika mig för att jag aldrig har pengar över. Jag har varit föräldraledig och tja, han tjänar bättre helt enkelt."
    Tolkar du det att han får skjuta till pengar? Jag tolkar det att efter att de har lagt till den gemensamma potten så går resten av månaden +/- 0 för TS.
  • Virriga Vera
    Anonym (Lurad) skrev 2016-07-25 20:23:16 följande:
    Jag tolkar det som att han har t. ex fått lägga 75 % medan Ts har lagt 25 %, baserat på falska premisser.
    TS har ju i ett senare inlägg klarlagt att de betalar 50/50 av alla gemensamma utgifter.
  • Virriga Vera
    Anonym (Lina) skrev 2016-07-25 20:32:38 följande:
    Vem blir lycklig med massa pengar på banken? Är väl bättre å leva nu? Och hitta på massa saker med familjen! Jag hade också blivit sur om jag levt med ngn som hellre ville spara än att leva här å nu med våra barn å oss som par.
    Men TS sambo sparar ju och delar inte med sig av sina pengar. Skillnaden är att han skryter om sitt bankkonto och TS är tyst om sitt.
  • Virriga Vera
    Anonym (Lina) skrev 2016-07-25 21:45:00 följande:
    Jo jag tycker hon är snål. Varför ska hennes sambo betala hennes restaurangbesök när hon har en massa pengar på banken? Det är ju hon som beklagar att hon inte har råd med 'roliga saker' det är ju bara hyckleri för råd har hon ju uppenbarligen men för jävla snål MOT SIG SJÄLV jag har aldrig sagt hon skall betala sambons restaurangbesök men sitt eget å kanske hennes barn om hon nu vill umgås m dom på restaurang å dyl. Hon kanske är för snål där med så ungarna får inte hitta på ngt bara för hon tycker sambon skall betala ist
    Men har du verkligen missat att hon inte vill att sambon skall betala för henne? Hon vill inte ta av sparade investerade pengar för att gå på restaurang.
  • Virriga Vera
    Anonym (Lina) skrev 2016-07-25 21:52:24 följande:
    Jag tycker hennes inställning att inte ta tillvara på livet nu medan hon faktiskt lever är sjuk för att ha ett så stort sparkonto som möjligt på banken.
    Att ta tillvara på livet betyder inte att gå på restaurang, att slösa pengar på saker man egentligen inte bryr sig om.

Man är inte snål om man inte lever på stor fot enbart för att det finns pengar.
  • Virriga Vera
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-25 22:13:18 följande:
    Varför berättade du inte om ditt arv för honom?
    I inlägg 27 skriver TS bvarför hon valde att inte berätta om hur stor summa hon ärvt. Sambon visste om arvet, men inte hur mycket.
  • Virriga Vera
    Anonym (Kitty) skrev 2016-07-25 22:34:24 följande:

Luktar troll lång väg tyvärr

Det värsta som finns är inte de som agerar troll utan de som måste påpeka att de misstänker TS för att vara troll. Om det nu är så, gå ur tråden och låt alla andra som tycker ämnet är intressant diskutera vidare.
  • Virriga Vera
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 10:27:29 följande:
    Jag har inte koll på hela tråden. Men har ts och mannen kommit överens om att inte vara öppna och ärliga med varandra om sina respektive ekonomier?
    TS sambo visste att TS hade fått ett arv, han var inte intresserad av det under hela tiden han trodde att det handlade om "peanuts". Han blev medbjuden att närvara vid bouppteckningen enl. TS men var som sagt inte intresserad. Nu har han kollat och upptäckt att det handlade om stora pengar och då är han intresserad. Är det TS som har gjort fel? Skulle TS liksom sambon "skryta" om sitt stora bankkonto för att hålla sin sambo uppdaterad?
  • Virriga Vera
    Anonym (Kia) skrev 2016-07-26 14:16:06 följande:
    Som jag har förstått det tjänar ts mindre pengar än mannen, vilket i praktiken torde bli att mannen får skjuta till pengar till TS för att även hon ska ha råd i slutet av månaden.
    Om du läst alla TS inlägg så ser du att de betalar 50/50 av alla gemensamma kostnader och sedan står de för sina egna kostnader själv. Så TS sambo skjuter inte till något alls.
  • Virriga Vera
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 16:34:35 följande:
    Men att säga "vi behöver ingen ny bi" är det samma som att säga "varken du eller jag behöver ny bil".

Nej, det är att säga VI behöver ingen ny bil. Men kanske DU behöver en, JAG behöver ingen.
Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom