Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

Normalt sett tycker jag du borde berättat för honom om arvet. Men eftersom han är som han är, så förstår jag att du inte gjorde det.

Det jag tycker är mer skrämmande är att han på något sätt fått tillgång till dina konton. Det hade jag ifrågasatt och krävt svar på.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Hon) skrev 2016-07-25 19:37:27 följande:

Många frågor och funderingar, jag kan inte citera alla så jag försöker svara så gott jag lan.

Vi delar gemensamma utgifter 50/50, dvs vi sätter in en lika stor summa var på ett gemensamt konto, därav har jag haft dåligt med pengar i slutet av månaden vid föräldraledighet och tex inte kunnat göra "roliga saker" som att gå på restaurang och liknande, vi betalar för oss själva när vi går ut. Detta då han inte vill bli lidande av min "dåliga ekonomi".

Han har valt att inte utnyttja sin föräldraledighet och min är över sen något år nu och jag jobbar heltid.

Vi har ett bolån med väldigt bra ränta och min bank rådde mig att placera pengarna då avkastningen är högre, dvs det lönar sig mer än att betala bort lånet (som vi betalar 50/50 för). Jag har inte exakt koll på var eller hur de är placerade, men jag ser summan (och hur den växer) som ett eget konto.

Han har hittills vägrat svara på hur han fått tag på mitt saldo, jag har kontaktat banken och bett dem utreda detta. Det känns väldigt obehagligt och osäkert, om han kan komma åt det så kan säkert någon slipad hacker med göra det.

Ang arv från mina föräldrar så lever min mamma ännu, och därmed så har min sambo trott att hon ärvt mina morföräldrar, förutom särskilda minnessaker. Min mammas syskon har vi ingen kontakt med, och det finns ingen möjlighet att han fått veta om arvet via dem. Dessutom visste han väldigt exakt summa, och dem är inte densamma som antecknades i bouppteckningen längre. Han var totalt ointresserad när detta gjordes upp, antagligen för att han trodde att jag bara ärvt lite minnessaker, och följde inte med på bouppteckningen fast jag bad honom. Jag hade tänkt överraska honom då, väntade sen på rätt tillfälle när han uppförde sig väldigt illa och sålde en tavla jag ärvt (utan lov och till rejält underpris enligt värderingen ..) när jag var bortrest med jobbet en helg. Orsaken? Vi "behövde" byta vår 40" TV till något större och bättre. Då bestämde jag att han inte skulle få veta något om vad jag egentligen hade ärvt.

Han är väldigt noga med att på allt vi gör bara betala för sina samt hälften av barnens kostnader. Detta gäller resor, utflykter, allt. Är han inte med betalar han inte alls. Till vardags har vi samma upplägg med barnen som med gemensamma kostnader, en summa i månaden in på "barnkontot" och så betalas deras kostnader därifrån. Dit går även barnbidragen.

Så ni har verkligen separat ekonomi. Då förstår jag inte varför han gnäller. 

Vilket jävla pucko han är. Ni spelar enligt hans regler och nu när du vunnit är han sur.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-25 21:39:34 följande:
    Det jag reagerar är att du tar dig rätten att uppfostra din man på det ekonomiska planet. Du verkar ha undanhållit honom sanningen för att delvis skydda honom. Problemet är att du aldrig frågade om lov först. Du har inte rätten att agera för någon annans bästa över huvudet på dem själva.
    Vad är det TS ska fråga om lov för? 

Du verkar ha missat att TS man vill att de ska ha helt separat ekonomi. Vad TS gör eller inte gör för sina egna pengar är bara hennes ensak.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-25 21:45:04 följande:
    Ja men jag menar på att en hälsosam relation bygger på ärlighet, öppenhet och transparens.
    Vad är det TS ska be om lov för?
  • Anonym (Anna)

Anonym (Lina) skrev 2016-07-25 21:45:00 följande:
    Jo jag tycker hon är snål. Varför ska hennes sambo betala hennes restaurangbesök när hon har en massa pengar på banken? Det är ju hon som beklagar att hon inte har råd med 'roliga saker' det är ju bara hyckleri för råd har hon ju uppenbarligen men för jävla snål MOT SIG SJÄLV jag har aldrig sagt hon skall betala sambons restaurangbesök men sitt eget å kanske hennes barn om hon nu vill umgås m dom på restaurang å dyl. Hon kanske är för snål där med så ungarna får inte hitta på ngt bara för hon tycker sambon skall betala ist
    Var skriver hon att han ska betala för henne? Så här skriver TS:

Nej, jag tycker att vi kan äta hemma tills jag kunnat lägga undan tillräckligt av min lön för att bekosta en utekväll med barnvakt (givetvis betalar vi barnvakten 50/50). Han skulle gladeligen äta ute flera kvällar i veckan.

Antingen läser du inte TS inlägg eller så har du problem med att förstå vad hon skriver.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Lina) skrev 2016-07-25 21:48:37 följande:
    Nej hon måste ingenting. Men vem har sagt att allt de hittar på görs tillsammans hon kan väl unna sig pengarna å hitta på ngt bara hon å barnen eller bara hon om hon inte ensam vill betala ngt för sina egna barn. Fattar inte hur man kan välja att inte leva medan man faktiskt lever för att ha så mkt pengar som möjligt på bankkontot när man dör. Sjukt faktiskt.
    Nej, alla förstår inte vitsen med att spara pengar. Men ha förtröstan, du är inte ensam.

Det är väl därför det kommer nya deltagare till Lyxfällan varje vecka...
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Lina) skrev 2016-07-25 21:52:24 följande:
    Jag tycker hennes inställning att inte ta tillvara på livet nu medan hon faktiskt lever är sjuk för att ha ett så stort sparkonto som möjligt på banken.
    Var framkommer det att hon inte lever i nuet? Klart hon var tvungen att snåla när hon var föräldraledig, men ingenstans står att hon snålar nu när hon jobbar.

Men visa gärna det inlägget, för det har jag missat.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-25 22:01:46 följande:
    Be om lov? Förstår inte vad du menar. Aldrig påstått att ts behöver be om lov om någonting.

Det jag sa var att en hälsosam relation bygger på ärlighet, öppenhet och transparens.
    Problemet är att du aldrig frågade om lov först

Inlägg 54
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-25 22:03:37 följande:
    Du har ansett att ni inte behövt mer pengar. Vem ger dig rätten att definiera någon annans behov än dina egna? Förstår du alls hur jag tänker?
    Men om mannen velat spendera mer pengar så hade han kunnat gör det, med sina egna pengar.

TS har väl lov att säga nej till saker hon tycker är onödiga, varför ska hon behöva betala hälften av saker hon inte vill ha/tycker är onödiga?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-25 22:13:18 följande:
    Varför berättade du inte om ditt arv för honom?
    Om du läst vad TS skriver, så hade du förstått.

De har separat ekonomi, han har inte med hennes pengar att göra.

Vad anser du om det faktum att han gått in på hennes konton utan att ha tillåtelse?
Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom