Anonym (Hon) skrev 2016-07-25 19:37:27 följande:
Många frågor och funderingar, jag kan inte citera alla så jag försöker svara så gott jag lan.
Vi delar gemensamma utgifter 50/50, dvs vi sätter in en lika stor summa var på ett gemensamt konto, därav har jag haft dåligt med pengar i slutet av månaden vid föräldraledighet och tex inte kunnat göra "roliga saker" som att gå på restaurang och liknande, vi betalar för oss själva när vi går ut. Detta då han inte vill bli lidande av min "dåliga ekonomi".
Han har valt att inte utnyttja sin föräldraledighet och min är över sen något år nu och jag jobbar heltid.
Vi har ett bolån med väldigt bra ränta och min bank rådde mig att placera pengarna då avkastningen är högre, dvs det lönar sig mer än att betala bort lånet (som vi betalar 50/50 för). Jag har inte exakt koll på var eller hur de är placerade, men jag ser summan (och hur den växer) som ett eget konto.
Han har hittills vägrat svara på hur han fått tag på mitt saldo, jag har kontaktat banken och bett dem utreda detta. Det känns väldigt obehagligt och osäkert, om han kan komma åt det så kan säkert någon slipad hacker med göra det.
Ang arv från mina föräldrar så lever min mamma ännu, och därmed så har min sambo trott att hon ärvt mina morföräldrar, förutom särskilda minnessaker. Min mammas syskon har vi ingen kontakt med, och det finns ingen möjlighet att han fått veta om arvet via dem. Dessutom visste han väldigt exakt summa, och dem är inte densamma som antecknades i bouppteckningen längre. Han var totalt ointresserad när detta gjordes upp, antagligen för att han trodde att jag bara ärvt lite minnessaker, och följde inte med på bouppteckningen fast jag bad honom. Jag hade tänkt överraska honom då, väntade sen på rätt tillfälle när han uppförde sig väldigt illa och sålde en tavla jag ärvt (utan lov och till rejält underpris enligt värderingen ..) när jag var bortrest med jobbet en helg. Orsaken? Vi "behövde" byta vår 40" TV till något större och bättre. Då bestämde jag att han inte skulle få veta något om vad jag egentligen hade ärvt.
Han är väldigt noga med att på allt vi gör bara betala för sina samt hälften av barnens kostnader. Detta gäller resor, utflykter, allt. Är han inte med betalar han inte alls. Till vardags har vi samma upplägg med barnen som med gemensamma kostnader, en summa i månaden in på "barnkontot" och så betalas deras kostnader därifrån. Dit går även barnbidragen.
Så ni har verkligen separat ekonomi. Då förstår jag inte varför han gnäller.
Vilket jävla pucko han är. Ni spelar enligt hans regler och nu när du vunnit är han sur.