Inlägg från: Anonym (Lurad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lurad)

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

Jag kan förstå att han känner sig lurad. Erbjud honom helt separat ekonomi, vilket han naturilitvis kan kräva när som helst, där ni delar alla gemensmma kostnader 50/50. Då behöver han inte bidra mer till era gemensamma kostnader än vad du gör.

• Anonym (Lurad)
    Anonym (Krösus sork) skrev 2016-07-25 16:46:33 följande:

Man är inte snål för att man inte delar med sig av ett arv till någon som redan känner sig rik och skryter med sina pengar.

Tvärtom är man klok då.

Man är snål när man låter partnern delvis försörja sig för att man har lägre inkomst men har struntat i att berätta om att man har ett stort sparande som är enbart till sig själv.
  • Anonym (Lurad)
    Virriga Vera skrev 2016-07-25 17:13:28 följande:

Var står det att TS blir delvis försörjd av sin sambo?

Kanske har de väldigt låga gemensamma kostnader... Annars måste det vara han som står för en större del av den gemensamma delen av deras delvis gemensamma ekonomi pga att Ts bara har ersättning vid föräldraledigheg och inte lön.

"Vi har halvt gemensam ekonomi, dvs alla gemensamma kostnader betalas från ett gemensamt konto dit vi lägger in pengar varje månad, men i övrigt har vi ansvar för våra egna kostnader. Han är ganska skrytig av sig om hur mycket han har på sparkontot, jag tror alla vi känner vet hur mycket det finns.

Han tycker även om att pika mig för att jag aldrig har pengar över. Jag har varit föräldraledig och tja, han tjänar bättre helt enkelt."
  • Anonym (Lurad)
    Anonym (rolle) skrev 2016-07-25 18:00:20 följande:

Om hon går ner i lön och tar föräldrarledigheten är det  inte mer än rätt att han tar en större del av hushållets utgifter

Han har ju halva föräldramedigheten så han får ju ha lägre inkomst när han tar ut sina dagar. Mest rättvisa så.
  • Anonym (Lurad)
    Virriga Vera skrev 2016-07-25 20:03:11 följande:

Tolkar du det att han får skjuta till pengar? Jag tolkar det att efter att de har lagt till den gemensamma potten så går resten av månaden +/- 0 för TS.

Jag tolkar det som att han har t. ex fått lägga 75 % medan Ts har lagt 25 %, baserat på falska premisser.
Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom