• Handelstanken

Sitta i Korsdrag

Mamma lärde oss att man inte ska sitta i korsdrag. Vi har det ofta och blir sjuka. Man ska vädra men inte ha dragigt länge?

• Svar på tråden Sitta i Korsdrag
  • Dixie
    Handelstanken skrev 2016-07-21 23:09:01 följande:
    Min son blev förkyld, jag ogillar drag utom vid hetta, min fru blev smittad, sedan jag och hon igen säger hon.
    du menar att hon blev smittad med korsdrag?! vilka symptom är det på korsdrag? 
  • Handelstanken
    Dixie skrev 2016-08-07 20:18:49 följande:
    du menar att hon blev smittad med korsdrag?! vilka symptom är det på korsdrag? 
    Förkylning? Googla

• Aileen Allannah

På sätt och vis kan ju ts ha en liten poäng, en del kan få nackspärr efter att ha suttit i drag. Och möjligen mjölkstockning.

• Dixie
    Handelstanken skrev 2016-08-07 20:27:19 följande:
    Förkylning? Googla
    jag tror det är bättre att du börjar googla.... för man blir förkyld av ett förkylninigvirus - man blir inte smittad av att sitta i korsdrag! 
  • Dixie
    Aileen Allannah skrev 2016-08-07 20:30:23 följande:

På sätt och vis kan ju ts ha en liten poäng, en del kan få nackspärr efter att ha suttit i drag. Och möjligen mjölkstockning.

ja, det kan jag hålla med om - men inte att man blir förkyld av korsdrag! 
  • Aileen Allannah

Men folk som tror att man blir förkyld av drag eller kyla behöver ju uppdatera sina kunskaper å det grövsta.

• kontrollant
    Aileen Allannah skrev 2016-08-07 20:41:39 följande:
    Men folk som tror att man blir förkyld av drag eller kyla behöver ju uppdatera sina kunskaper å det grövsta.
    Med tanke på frågeställningen förefaller han ju att vara född på första halvan av 1900-talet,
    och då lärde hans mamma antagligen ut kunskaper som hon fått från 1800-talets vetenskap.
    Isåfall är det hög tid för TS med en rejäl uppdatering kring förkylnings- och andra virus.
  • Handelstanken

Frisk luft är bra, jag har alltid öppet året runt, att kyla ner huset är inte bra, då får man stänga.

• Dixie
    Handelstanken skrev 2016-08-08 03:27:29 följande:

Frisk luft är bra, jag har alltid öppet året runt, att kyla ner huset är inte bra, då får man stänga.

vad har det med saken att görs, att frisk luft är bra är det nog ingen som förnekar .... du påstår ju att man blir förkyld av korsdrag, bättre att du slutar sprida sådana gamla myter......
  • Handelstanken

bara om det kyler ner

• Dixie
    Handelstanken skrev 2016-08-08 22:44:18 följande:

bara om det kyler ner

vad betyder detta? att du blir förkyld om luften kyler ner? 

kan vi inte komma överens om att man blir förkyld om man blir smittad av ett förkylningsvirus? man blir inte förkyld av kall luft........
  • Frontline
    Dixie skrev 2016-08-08 22:47:51 följande:

kan vi inte komma överens om att man blir förkyld om man blir smittad av ett förkylningsvirus? man blir inte förkyld av kall luft........
    Tänk på att mamma har alltid rätt...
    Säger hon att månen störtar i Pajala imorgon så gör den det...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Handelstanken
    Dixie skrev 2016-08-08 22:47:51 följande:

Jo jag läste en medicinare som skrev att slemhinnorna funkar sämre i kyla så man blir sjuk.
  • Handelstanken

"För många år sedan körde vi från Skåne o hem till Stockholm, utan AC men med luft på hela tiden, plus lite öppet - det var en supervarm sommar! Jag åkte på en ordentlig stämbandsinflammation efter det!

---
     Drag och pratade en hel del?
    ---
    Ordentligt drag, pratade emellanåt.
    ---
    Jag tål inte drag heller, man ska inte sitta i drag sa mamma.
    ---
    Jag har liknande erfarenheter. Men jag tror det beror på draget.
    ---
    absolut och nackspärr"
  • Aileen Allannah

Om man blir nerkyld så blir kroppen mer mottaglig för virus, men för att du ska bli förkyld så måste du smittas av förkylningsvirus. Du kan inte bli förkyld av att sitta i korsdrag. Punkt.

• K Kalle

Hihi. När jag läste trådrubriken trodde jag det handlade om en lite by som hette Korsdrag...

Förkyld vet jag inte om man blir, men jag får lätt nackspärr om jag sitter där det är dragigt.

• Handelstanken
    Aileen Allannah skrev 2016-08-09 08:45:35 följande:
    Om man blir nerkyld så blir kroppen mer mottaglig för virus, men för att du ska bli förkyld så måste du smittas av förkylningsvirus. Du kan inte bli förkyld av att sitta i korsdrag. Punkt.
    Exakt, först virus och sedan förkylning om man blir kall
  • K med lilla E
    Handelstanken skrev 2016-08-09 10:49:48 följande:
    Exakt, först virus och sedan förkylning om man blir kall
    Dvs det behövs ett virus i alla fall kan vi väl vara överens om. 

Och jag håller med Frontline, jag har också läst dina trådar och inlägg och du är faktiskt väldig rolig Tomte
Svar på tråden Sitta i Korsdrag