Inlägg från: Jeahla |Visa alla inlägg
  • Jeahla

Skola serverar hallslakt och svenska traditioner!!

Anonym (ständig förändring) skrev 2016-07-19 21:09:41 följande:

Världen är i ständig förändring, så också Sveriges befolkning. Förutom du och några andra inskränkta typer som tycker att sill och potatis är det viktigaste som finns. 

För det första är halalslaktat kött väldigt vanligt såväl i välsorterade matbutiker som på skolor. Allt fler väljer att halalslakta så läs noga på förpackningen innan du köper kött. Det kan nämligen mycket väl vara halalslaktat även om det är svensk kött. 

För det andra ska skolan vara neutral gällande religion såväl som politik. Går eleverna till kyrkan ska det vara i undervisningssyfte och helst ska det som lärs in om kristendomen också läras in om övriga större religioner. M.a.o, besöker eleverna svenska kyrkan bör de även få besöka en moske eller synagoga. Det är meningen att eleverna ska få skapa sig egna åsikter och uppfattningar om världen och på så vis skapas också nya traditioner. 

Acceptera att Sverige förändras eller fortsätt gnälla om det oundvikliga. Traditioner faller bort och nya skapas. Det har det alltid gjort och kommer fortsätta göra så länge vi människor fortsätter förändras, skapa nya band och upptäcka mer om omvärlden.

Varför hatar du Sverige? Varför gillar du inte sammanhållningen av att ett folk har en identitet, en historia, egna traditioner etc. Ska vi ge upp svenskan till förmån för alla världens länder? Ska vi ta engelska istället kanske?

Integration funkar inte, tyvärr. Jag tror på assimilation.

Jag hade blivit jättearg om min sons skola serverade halal. Jag hatar inte muslimer, inte alls. Men vi är inte det och ska inte behöva påtvingas det.

F.ö inget fel på sill och potatis. Billigt och gott ;)
  • Jeahla
    Anonym (K) skrev 2016-07-19 23:09:10 följande:

Vad är du för svag svensk om du inte kan behålla din identitet efter att ha ätit lite gottig kyckling bara för att någon mumlat lite grejer över den när huvudet kapades?

Tror du att du blir satanist om jag ber till satan över brödet jag ger till dig också..!?

Svenska starka traditioner, språket och identitet hotas inte av andra! Svenskar har överlevt i tusentals år med ut och invandringar och de är fan inget fel alls, lite ändras men de är för att utveckling är oundvikligt och viktigt

Annars kan du ju sluta använda både dator och smartphone för de är inte svenskt.

Potatis är asgott, särskilt i form av pommes och gratäng! Senapssill är de enda som kommer in i mitt hem.

Så varför hatar du sverige och svenskar?

Jo visst har vi alltid haft in och utvandring. Skillnaden är att dessa människor blev assimilerade in i det svenska samhället. Dator och smartphone, är redskap som också blir assimilerade i det svenska samhället. Vi har ju inte engelska tangentbord.tex :p

Svenskar har överlevt.. Ja hur länge till tror du? Svensken skaffar i genomsnitt typ 1.8 barn per familj. Skaffar man enbart två barn då har mani princip ersatt sig själva bara. Alltså ingen tillväxt.

Jag älskar Sverige. Sen finns det mycket hos svenskar som jag inte tycker om. Åsikter och värderingar, personlighets drag osv. Men det är klart att mitt folk och min kultur står mig närmast. Det är väl ganska naturligt.
  • Jeahla
    8airam8 skrev 2016-07-20 02:40:44 följande:

Hej Jeahla! Du var nog en rabiat person. För hundra år sedan så stack svenskarna härifrån. Till Amerikat, vet du. Ja, vi utvandrade. Folk har gjort så i alla tider - än har de bott här och än har de bott där. Tagga ned lite nu. Bara för att SD kallar någonting för en "svensk tradition" så betyder det inte att det behöver vara sant.

Hälsningar Maria

Hej, Maria,

Nej jag skulle inte kalla mig rabiat. Jag väldigt sympatisk däremot så är jag väldigt principfast.

Ja svenskarna utvandrade och gör fortfarande. Och de blev assimilerade in i det amerikanska samhället. Fö. känner nog alla till vad som hände med den amerikanska ursprungs befolkningen när massinvandringen där ägde rum.

Jag lyssnar väl inte mer på SD än något annat politiskt parti. Men om någon skulle be dig beskriva svenska traditioner så tror jag du känner till vilka de är. Ren allmänbildning som tom.småbarn känner till.
  • Jeahla
    Anonym (ständig förändring) skrev 2016-07-20 10:42:09 följande:

Jag bryr mig inte så mycket faktiskt. Vill folk tro få de göra det så länge det inte går ut över mig och min familj. Skulle dock inte sakna det om det försvann.Sveriges moderna traditioner är uppkomna av påverkan från omvärlden. Julen firades till exenpel på ett helt annat sätt för några hundra år sedan, men så förändrades folket och traditionerna med dem. Eller rättare sagt, folket blev påtvingade nya traditioner när kristendomen och kyrkan tog över. Du kämpar med andra ord för att behålla och tvinga andra till traditioner som "ditt" folk blev tvingade till.

Vad bra att du inte trivs med att bli påtvingad andra religioners upptåg. Då vet du hur det känns för icke kristna att bli påtvingade en annan religions och lands traditioner.

Det hade varit suveränt om alla förstod varandra. Skulle inte alls klaga om världen utvecklades åt det hållet att alla talade engelska. Tyvärr kommer så stora förändringar kanske inte ske inom min livstid dock. Språk förändras, försvinner och utvecklas det också och förändring och utveckling är som sagt oundvikligt.[/

[quote=76813888][quote-nick]Anonym (ständig förändring) skrev 2016-07-20 10:42:09 följande:[/quote-nick]Jag bryr mig inte så mycket faktiskt. Vill folk tro få de göra det så länge det inte går ut över mig och min familj. Skulle dock inte sakna det om det försvann.Sveriges moderna traditioner är uppkomna av påverkan från omvärlden. Julen firades till exenpel på ett helt annat sätt för några hundra år sedan, men så förändrades folket och traditionerna med dem. Eller rättare sagt, folket blev påtvingade nya traditioner när kristendomen och kyrkan tog över. Du kämpar med andra ord för att behålla och tvinga andra till traditioner som "ditt" folk blev tvingade till.

Vad bra att du inte trivs med att bli påtvingad andra religioners upptåg. Då vet du hur det känns för icke kristna att bli påtvingade en annan religions och lands traditioner.

Det hade varit suveränt om alla förstod varandra. Skulle inte alls klaga om världen utvecklades åt det hållet att alla talade engelska. Tyvärr kommer så stora förändringar kanske inte ske inom min livstid dock. Språk förändras, försvinner och utvecklas det också och förändring och utveckling är som sagt oundvikligt.

Jag tror många firar jul utan att tro på högre makt.

Kämpar vet jag inteom jag gör, förespråkar snarare. På vilket sätt tvingar jag någon? Sån makt tror jag inte att jag har ^^

Känslan på julafton är ganska häftig. Att veta att så många människor gör ungefär samma sak samma dag. Tror många skulle sakna julen om den blev borttagen. Så vitt jag vet blir ingen tvingad till att fira varken jul eller påsk, men väljer man att flytta till ett land som firar detta får man stå ut med det i sociala sammanhang tänker på julbord i skolan, pyssel i skolan etc.

Jag håller inte med dig jag tycker det är charmigt att länder har sitt språk, sina kulturer etc. Istället för allt blir en enda likadan massa.
  • Jeahla
    Anonym (ständig förändring) skrev 2016-07-20 12:41:36 följande:

Kan inte se vart jag skrev att du tvingar någon, men jag förvånas inte över att du tolkar texten på det viset. Det verkar bli så ibland, att någon tolkar lite fritt och tar det som skrivs personligt. 

Du har helt rätt i att julen många gånger inte firas i trons syfte. Jag firar jul och julen är en ganska viktig högtid för mig och min familj, men firar jag den på traditionellt svenskt vis? Nej, det gör jag inte. Gjorde jag det när jag var yngre? Ja, absolut, men som tidigare nämnts förändras människor och man skapar nya traditioner. Om traditionen att fira jul skulle försvinna, gör den det för att majoriteten inte längre firar den. Det kommer troligen inte hända inom en snar framtid och samma sak med övriga starka traditioner. Det är inte värt att kämpa för traditioner som inte firas, bara för att ha dem kvar. Att ständigt sträva bakåt är ingen framtid. Att bevara och förespråka något som är intressant för många är en annan sak. 

Visst är det charmigt med olika språk och olika kulturer, men att världen helt plötsligt skulle bli en enda stor grå massa som gör samma saker och pratar på samma sätt är ganska befängt att tro. Alla människor är unika och det är därför förändring sker. Vårt språk är i ständig utveckling tack vare influenser av andra länder. Och du har helt rätt i att det är häftigt att veta att många firar samma sak samtidigt. Tänk vad häftigt om hela världen hade firat en gemensam tradition. Wow vad maffigt!

"Du kämpar med andra ord med att behålla och tvinga andra till traditioner som "ditt" folk blev tvingade till" eller missförstod jag dig på något vis?

Bara för att du personligen inte firar julen på ett svenskt vis tror jag ändå att majoriteten har julgran sätter upp stjärnor i fönstren, dricker glögg, bakar pepparkakor, delar ut julklappar osv. Sen gör inte jag heller ALLT som många gör, jag är tex inte alls förtjust i jultomtar som prydnad och jag tycker Kalle anka är tråkigt men jag ser på det ifall sonen väldigt gärna ser på det. Ja naturligtvis vill jag behålla det som är bra och jag tror att det är bra för sammanhållningen för ett land att ha en identitet och fasta punkter som högtider och traditioner. Desvärre är människor, svenskar i synnerhet lätt att manipulera och förstår inte alltid sitt eget bästa. Jag vet att mitt uttalande är väldigt stötande och jag menar inte att trampa någon på tårna. Men jag tror det är en sakfråga som bör lyftas fram. Jag har inga problem att ta emot konstruktivt kritik eller att bli emotbevisad om detta skulle ske. Jag gillar öppna debatter.

Språk förändras, ja förvisso. Det intressanta med svenskan är att den inte har förändrats speciellt mycket. Du kan läsa en text som är 500 år gammal och fortfarande förstå.

Ja visst är vi individer, med små skillnader i form av personlighetsdrag osv. Men vi påverkas av omgivningen vi bor i och genetiken som vi bär på, mer än på individnivå. Att alla har olika kulturlevadsätt i ex ett land håller inte. Det är så mycket mer och djupare än bara spännande ny mat och olika musik.
  • Jeahla
    Anonym (K) skrev 2016-07-20 11:43:46 följande:

Många svenskamerikaner lär sig än idag svenska, firar midsommar, firar jul på julaftonen istället för juldagen, äter svensk mat/gör amerikansk mat mer svenskt m.m

Så du är rädd för att folk ska komma hit och göra mot oss det vi gjorde mot dom?

Saken med Amerika är att det är ett väldigt ungt land. Svenskamerikanerna en minoritet. Om en muslimsk syriansk familj vill på fritiden inom familjen fira ramadan etc. Varför skulle det störa mig? Men man måste respektera de lagar och seder som finns här. Vilket många gör naturligtvis. Men det är heller inte fel av svenskar och svenska regeringen att bevara Sverige svenskt och ständigt stryka alla andra medhårs behövs absolut inte.
  • Jeahla
    Anonym (K) skrev 2016-07-20 11:47:37 följande:

Har du inte engelskt tangentbord? Det har jag i jobbet.

Men allt med datorer och smartphone (engelska för smart telefon) är helt på svenska menar du?

Du behövet inte kunna någon engelska alls för att hantera?

Du hatar sverige men är för feg för att erkänna det, du är svag och rädd och tror sverige är likadant.

Nej jag har alltid haft svenskt tangentbord både på jobbet och hemma.

Nja man kan väl välja språk. Väljer man svenska står det ju naturligtvis på svenska ^^

det är väl bra att kunna engelska jag talar engelska flytande. Men har man valt svenska så klarar man sig väl att använda mobilen utan engelska?

Nej jag älskar Sverige. Jag älskat vår vackra natur och att svensken överlag är renlig och godhjärtad osv finns många undantag naturligtvis. Även om jag gillar att interagera med andra folk i andra länder så är det bland svenskar jag känner mig hemma.

Feg och rädd är jag väl inte när jag vågar säga min åsikt?
  • Jeahla
    Anonym (ständig förändring) skrev 2016-07-20 14:53:04 följande:

Ber om ursäkt. Det är absolut ingen misstolkning. Det är snarare så att jag uttryckte mig klantigt. 

Många av dessa "svenska" traditioner du pratar om när det gäller julen är tagna ifrån andra länders traditioner. Jultomten är även den påverkad av andra länders traditioner. Frågan är bara när man sätter gränsen för vad som räknas som svenskt och vad som inte räknas som svenskt. Om några hundra år kommer traditionerna ha förändrats ytterligare och antagligen kommer liknande debatter föras angående vad som är svenskt och inte och vad vi bör bevara och fortsätta med.  

Visst är svenskar lätta att manipulera, eller snarare öppna för förändring som jag skulle vilja se det. Det är inte för inte som Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder. Jag tror absolut att vi kan känna samhörighet trots att traditioner skiljer oss åt, men jag förstår också vad du menar med att sammanhållningen stärks av att vi har gemensamma traditioner och kulturer. Kanske om några hundra år att vi firar samma saker, men att det blir en slags blandning av de olika kulturer som finns i Sverige idag. Det är så vi har utvecklats tidigare när en större samling människor från andra länder flyttat hit. 

Sant , dagens svenska jultomten är en blandning av den svenska gårdstomten och tyskans santa Clause. ( eller hur han stavas)

Förändringen har gått under tid och blivit en del av den svenska folksjälen. Det jag reagerar på är andra människor vars kulturer skiljer sig markant från våra. De behöver en kurs hur det fungerar här. Vad som är självklart för dem är självklart inte för oss ibland. För att ge ett extremt exempel, Det finns ett land minns inte vilket, där om en man går på gatan och ser en kvinna så kan han våldta henne och om polisen såg det så hade inte polisen gjort något. Så kanske de gör där men så gör man absolut inte här. ( även om jag tycker att det inte borde ske någonstans). Detta är normalt och accepterat i vissa länder pga kulturen. Vissa kulturer säger att en kvinna bör gå i burka då respekterar hon sig själv. Medans jag som svensk tycker det är att kväva individualismen hos kvinnor. Alla kulturideer är inte förenliga med den europeiska eller svenska.

Sverige har aldrig varit muslimskt och jag måste erkänna att jag kommer att sörja den dagen muslimska helgdagar blir svenska.

Öppen för förändring.. Ja kanske det.. Men svensken sväljer allt hen ser och hör av massmedia utan att tänka själv. Mycket förmodligen för att vi är konflikträdda. Följer strömmen. Se bara på namnval. Man kan se på namnet vilken generation en person är från. Svensken Accepterar normalisering av konstiga idéer. Tex. Som sexualisering av kvinnor och barn. Tex. Barn med könsförvirring, Istället för att ge de stackars barnen rätt vård så ska man uppmuntra dem till att välja om de ska vara flicka eller pojke när naturen redan har bestämt.

Tex. Evolutions teorin och tar det som fakta. Osv osv.

Även om jag inte håller med dig så verkar det som att du har något innanför pannbenet, det var roligt att diskutera med dig.
  • Jeahla
    Anonym (ständig förändring) skrev 2016-07-20 21:41:36 följande:

Nu börjar vi komma in på verkligt viktiga frågor! Kan inte annat än hålla med dig om att vi behöver bli enormt mycket bättre på att förmedla vilka värderingar och lagar vi har. Självklart finns det saker även jag absolut säger stopp till. Bla den kvinnosyn som kan förekomma. Förespråkar inte på något vis burka då jag känner precis som du att det begränsar kvinnor på många sätt.

Det har varit en intressant diskussion och det är inte ofta jag upplever det. Inte många som kan föra en diskussion på ett vettigt vis.

I Finland anordnar de kurser om finsk moral och etik. Det är inte alls nedsättande. Respektfulla kurser om hur man beter sig i Finland ang kvinnor etc. Iom att vi har så olika syn och förhållningssätt på saker är detta nödvändigt. Sånt borde vi införa här också. Inte lätt att veta vilka normer som gäller här bara för att man korsar en gräns.

Nej eller hur, ofta urartar det i smutskastning. Vilket är både omoget och bidrar med absolut ingenting.
Svar på tråden Skola serverar hallslakt och svenska traditioner!!