Anonym (ständig förändring) skrev 2016-07-20 12:41:36 följande:
Kan inte se vart jag skrev att du tvingar någon, men jag förvånas inte över att du tolkar texten på det viset. Det verkar bli så ibland, att någon tolkar lite fritt och tar det som skrivs personligt.
Du har helt rätt i att julen många gånger inte firas i trons syfte. Jag firar jul och julen är en ganska viktig högtid för mig och min familj, men firar jag den på traditionellt svenskt vis? Nej, det gör jag inte. Gjorde jag det när jag var yngre? Ja, absolut, men som tidigare nämnts förändras människor och man skapar nya traditioner. Om traditionen att fira jul skulle försvinna, gör den det för att majoriteten inte längre firar den. Det kommer troligen inte hända inom en snar framtid och samma sak med övriga starka traditioner. Det är inte värt att kämpa för traditioner som inte firas, bara för att ha dem kvar. Att ständigt sträva bakåt är ingen framtid. Att bevara och förespråka något som är intressant för många är en annan sak.
Visst är det charmigt med olika språk och olika kulturer, men att världen helt plötsligt skulle bli en enda stor grå massa som gör samma saker och pratar på samma sätt är ganska befängt att tro. Alla människor är unika och det är därför förändring sker. Vårt språk är i ständig utveckling tack vare influenser av andra länder. Och du har helt rätt i att det är häftigt att veta att många firar samma sak samtidigt. Tänk vad häftigt om hela världen hade firat en gemensam tradition. Wow vad maffigt!
"Du kämpar med andra ord med att behålla och tvinga andra till traditioner som "ditt" folk blev tvingade till" eller missförstod jag dig på något vis?
Bara för att du personligen inte firar julen på ett svenskt vis tror jag ändå att majoriteten har julgran sätter upp stjärnor i fönstren, dricker glögg, bakar pepparkakor, delar ut julklappar osv. Sen gör inte jag heller ALLT som många gör, jag är tex inte alls förtjust i jultomtar som prydnad och jag tycker Kalle anka är tråkigt men jag ser på det ifall sonen väldigt gärna ser på det. Ja naturligtvis vill jag behålla det som är bra och jag tror att det är bra för sammanhållningen för ett land att ha en identitet och fasta punkter som högtider och traditioner. Desvärre är människor, svenskar i synnerhet lätt att manipulera och förstår inte alltid sitt eget bästa. Jag vet att mitt uttalande är väldigt stötande och jag menar inte att trampa någon på tårna. Men jag tror det är en sakfråga som bör lyftas fram. Jag har inga problem att ta emot konstruktivt kritik eller att bli emotbevisad om detta skulle ske. Jag gillar öppna debatter.
Språk förändras, ja förvisso. Det intressanta med svenskan är att den inte har förändrats speciellt mycket. Du kan läsa en text som är 500 år gammal och fortfarande förstå.
Ja visst är vi individer, med små skillnader i form av personlighetsdrag osv. Men vi påverkas av omgivningen vi bor i och genetiken som vi bär på, mer än på individnivå. Att alla har olika kulturlevadsätt i ex ett land håller inte. Det är så mycket mer och djupare än bara spännande ny mat och olika musik.