Inlägg från: Pentagram |Visa alla inlägg
  • Pentagram

Skola serverar hallslakt och svenska traditioner!!

tobbe01 skrev 2016-07-20 14:11:59 följande:
    Det märkligaste är väl att man inte hör ett PIP från ngn djurrättsaktivist kring detta med halal-slakt! eller du kanske hört ngt? Skolan erbjuder halal för att det finns att tillgå och för att det går muslimska barn på skolan. I Sverige har vi, trodde jag i alla fall, rätt stränga djurskyddslagar men en uppluckring verkar vara på gång? Tänk om djurrättsaktivister protesterade mot halal-slakt istf att släppa ut minkar eller om de nu känner att de MÅSTE släppa ut minkar så (!?) hinns det kanske med att protestera mot halal OCKSÅ?
    Alltså, halal-slakt i Sverige följer svenska djurskyddslagar och det har inte skett någon uppluckring där. Det finns ingen anledning för svenska djurrättsaktivister att protestera mot halal-slakt specifikt (om de inte protesterar mot slakt i största allmänhet).
  • Pentagram
    Rixa skrev 2016-07-20 22:56:08 följande:
    Vad är det som säger att det är slaktat i Sverige? Import av halalslaktat kött är stort o det kött som importeras är inte slaktade efter svenska lagar. 
    Tja, då är ju frågan snarare om svenska skolor skall importera kött öht eller om de alltid skall välja svenskt kött. Det spelar ju mindre roll huruvida köttet är halal-slaktat utan huruvida slakten, sekulär eller ej, följt något som motsvarar svenska djurrättslagar.

Tillägger att så vitt jag vet är slakt utan bedövning förbjudet även i Danmark och Norge så även om halal-slaktat kött importeras är det inte säkert att det gått värre till vid slakten än vid sekulär slakt från samma land.
  • Pentagram
    Flash Gordon skrev 2016-07-21 12:41:43 följande:
    Det finns givetvis ett principiellt problem med att servera religiöst välsignad mat, enligt en specifik religion.

Dels kan barn av andra religioner ha ett problem med saken.

Dels ska skolan vara icke-konfessionell. Något den svårligen kan beskrivas som om man börjar med religiösa hänsyn vid måltiden.

Man skulle kunna säga at det man inte vet om lider man ingen skada av och sedan börja servera köttbullar gjorda på blandfärs till de muslimska barnen, men jag tror inte det skulle accepteras.

.
    Rimligen bör svenska skolor undvika religiöst välsignad mat, som halal och de som har problem med att kycklingen inte varit vänd mot någon särskild plats och inte fått en besvärjelse uttalat över sig kan äta någonting annat den dagen.
    I princip håller jag med. Jag ser inget problem med att en skola köper in halal-slaktat kött om det i övrigt motsvarar alla krav som kan ställas på kött men just att det har ett religiöst godkännande skall ses som irrelevant. Bättre vore ju att muslimerna beslutar sig för att det duger om köttet välsignats på avstånd, oavsett hur det slaktats, eller att det är ok för skolbarn att äta icke-halal-slaktat kött because reasons...
  • Pentagram
    Flash Gordon skrev 2016-07-21 13:31:58 följande:
    Tittar du på det principiella så kan det inte ses som irrelevant att maten är religiöst välsignad för en specifik religion
    För mig är det tämligen irrelevant i vilket religion något välsignats. Det kan stå folk från varenda religion i världen och välsigna (eller förbanna) maten innan den serveras mig utan att jag bryr mig (så länge det inte gör att jag måste vänta på maten, naturligtvis). Så länge de religiösa påfunden i sammanhanget inte försämrar köttkvaliteten, innebär brott mot djurskyddslagarna (eller andra lagar) ELLER kostar mig pengar så spelar det mig ingen roll. Jag tänker inte kräva att köttet måste slaktas på ett sätt som gör det icke-halal.

Vi kan ju tänka oss ett hypotetiskt exempel där kött anses halal-slaktat så länge en troende muslim deltar i slaktprocessen. För att undvika halal-slaktat kött måste vi då plötsligt förbjuda muslimer från att jobba i slakteri vilket är orimligt.
  • Pentagram
    Flash Gordon skrev 2016-07-21 13:56:01 följande:
    Det är ju inte så halal fungerar. Halal kräver en aktiv religiös handling av en särskilt religiöst utbildad person.
    Jo, men det måste inte vara så. Vad jag menar är att det är orimligt att sträva efter att köttet skall uppfylla religiösa krav, men det är lika orimlig att kräva att det INTE gör det. Om en skola har att välja på halal-slaktat kött av bättre kvalitet och pris än det alternativa sekulärt slaktade (allt annat lika) förefaller det inte vettigt att välja det sekulärt slaktade per någon slags princip.
  • Pentagram
    Flash Gordon skrev 2016-07-21 14:37:02 följande:
    Varför är det orimligt att vi försöker särskilja på religion och det officiella samhället?

Det finns självklart normalt kött utomlands också att köpa in. Om man vill fokusera på att importerat ofta har ett billigare pris.
    Inte orimligt att vi försöker särskilja i sig, men orimligt om det inte är något som öht påverkar oss. Halal-slaktat kött är klart när det kommer till skolan. Det behövs inga ritualer e d utan det är såvitt alla andra anbelangar bara kött. Att de haft några ritualer på slakteriet som inte har någon verklig påverkan är liksom inte relevant för skolans vidkommande.

Tillägger att för skolans vidkommande kan det också vara en kostnadsfråga i det att det kan bli billigare att tillhandahålla halalkött som alla köttätare kan äta än att köpa sekulärt kött (om än billigare) PLUS fullgott vegetariskt alternativ för muslimerna. Det kan ju diskuteras huruvida skolan är skyldig att tillhandahålla ens vegetariska alternativ istället för vadhelst som är tjänlig människoföda utan istället borde hålla på en "ät eller svält"-strategi men jag tror det ligger i allas våra intressen att skolbarnen äter ordentligt.
  • Pentagram
    Pentagram skrev 2016-07-21 15:44:39 följande:
    Inte orimligt att vi försöker särskilja i sig, men orimligt om det inte är något som öht påverkar oss.
    Förtydligande, fortfarande inte orimligt att särskilja ens om det inte påverkar oss men det är inte nödvändigtvis rimligt heller. Ibland får en helt enkelt konstatera att något inte är så relevant att bekymra sig om och att bara för att något är acceptabelt i ett religiöst hänseende så måste det inte undvikas av sekulära.
Svar på tråden Skola serverar hallslakt och svenska traditioner!!