• Lillan21

En fråga om sekretess med socialsekreterare och dagispersonal

Hejsan.

Jag har en 2-åring med en man som inte har någon kontakt med henne. Min dotter har även halvsystrar, som hon delar pappa med, som är familjehems placerade. Farmordern till min dotter har kontakt med socialsekreteraren som handlägger halvsystrarnas fall, och denna socialsekreterare berättade då att min dotter går på samma dagis som halvsystrarna.

Jag inser att det är egentligen helt oskyldig information att ge ut, kan man tycka, men det finns omständigheter som jag inte tänker gå in på här. Och när jag kontaktade socialkontoret i fråga fick jag bara till svar att hon (chefen) inte var säker på att det faktiskt var ett sekretessbrott. För mig är det ett solklart sekretessbrott, men jag är osäker. Så vad säger ni, som kanske kan lite mer?

• Svar på tråden En fråga om sekretess med socialsekreterare och dagispersonal
  • Sarita

Fast, Lea: socialsekreteraren agerade vad jag förstår i sin yrkesroll där hen arbetar med människor i utsatta situationer. Min jämförelse med förskolan var för att visa att sekretessen är stark redan kring barn som inte är särskilt utsatta.

• Charlotte N

Som lärare vet jag att allt jag berättar för soc kan komma fram till vårdnadshavare. Soc har inget filter. Därför berättar jag inget jag inte skulle kunna säga till vårdnadshavaren direkt.

• Sarita
    Charlotte N skrev 2016-07-19 00:39:01 följande:

Som lärare vet jag att allt jag berättar för soc kan komma fram till vårdnadshavare. Soc har inget filter. Därför berättar jag inget jag inte skulle kunna säga till vårdnadshavaren direkt.

Att vårdnadshavaren får info är en helt annan sak, dock. Det var inte frågan här.
  • Anonym föräldraledig

Men har soc verkligen någon form av sekretess kring ditt barn om det inte finns eller har funnits någon utredning? Då finns det ju ingen information på soc som kan sekretessmarkeras. Jag skulle kunna tänka mig att det handlar om olämpligt skvaller.

• pyssel
    Anonym föräldraledig skrev 2016-07-19 08:07:33 följande:

Men har soc verkligen någon form av sekretess kring ditt barn om det inte finns eller har funnits någon utredning? Då finns det ju ingen information på soc som kan sekretessmarkeras. Jag skulle kunna tänka mig att det handlar om olämpligt skvaller.

Rimligen finns det uppgifter om syskonförhållanden om pappan är utredd för sin föräldraförmåga och lämplighet.
    Alla hästar hemma
  • Anonym föräldraledig
    pyssel skrev 2016-07-19 08:30:26 följande:
    Rimligen finns det uppgifter om syskonförhållanden om pappan är utredd för sin föräldraförmåga och lämplighet.
    Alla hästar hemma
    Det borde det absolut göra. Men frågan är ju vart socialtjänsten inhämtat informationen om syskonet och om det även inkluderar förskoleplats. Nu blir det spekulationer, men om det står i halvsyskonens utredning och föräldrarna godkänner att farmor tar del av informationen i barnens akter så har farmor rätt att veta det. Sen är ju frågan om det borde ha stått i halvsyskonens utredning en annan. Men jag har svårt att se att informationen är sekretessbelagd från soc sida.
  • sextiotalist

Soc omfattas väl lika mycket av sekretess som andra. De får säkert en massa, för ärendet, irrelevant information. Det innebär inte att de får föra informationen vidare. Ta upp det med handläggarens chef.

• Charlotte N
    Sarita skrev 2016-07-19 07:48:27 följande:
    Att vårdnadshavaren får info är en helt annan sak, dock. Det var inte frågan här.
    Men vad innebär att farmodern "har kontakt" med socialsekreteraren då? Är de kompisar? Jag uppfattade det som att föräldrarna godkänt att soc informerar henne. I annat fall är det ju fruktansvärt!
  • Anonym (Jdiod)

Ska farmodern ha någon typ av umgänge med barnen så är det nödvändig info att berätta vilken förskola barne går på.

Jag ser inte hur detta påverkar dig?

• pyssel
    Anonym föräldraledig skrev 2016-07-19 09:21:55 följande:

Det borde det absolut göra. Men frågan är ju vart socialtjänsten inhämtat informationen om syskonet och om det även inkluderar förskoleplats. Nu blir det spekulationer, men om det står i halvsyskonens utredning och föräldrarna godkänner att farmor tar del av informationen i barnens akter så har farmor rätt att veta det. Sen är ju frågan om det borde ha stått i halvsyskonens utredning en annan. Men jag har svårt att se att informationen är sekretessbelagd från soc sida.

Om det mot förmodan står i utredningen är det ju uppgifter soc får maskera i så fall. Klart det inte går igenom en menprövning att ge ut uppgifter till farmor om barnet och dess förskoleplats som pappan varken har vårdnad om eller umgänge med.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Jdiod) skrev 2016-07-19 09:55:11 följande:

Ska farmodern ha någon typ av umgänge med barnen så är det nödvändig info att berätta vilken förskola barne går på.

Jag ser inte hur detta påverkar dig?

Det är definitivt ingen "nödvändighet" från soc sida. Det är TS beslut endast.
    Alla hästar hemma
  • Lillan21

Okej, så för att klargöra.

Farmor har kontakt med soc.sekreteraren pga 2 av hennes barnbarn, som har samma pappa som min dotter, är familjehemsplacerade. Jag vet inte om föräldrarna till dessa barn har godkänt att soc får ge ut information eller inte då jag inte är involverad där.

Varken soc eller dagis har frågat ifall det är okej att prata med någon annan om min dotter.

Farmor har inget umgänge med någon av barnen, de bor i södra Sverige och vi bor i Norrland.

Någon utredning på pappans lämplighet som förälder ang min dotter finns inte, endast med de två som är familjehemsplacerade.

Något annat som verkat otydligt?

Och verkligen tack för alla svar. Blev helt chockad när jag såg antalet svar :o

Svar på tråden En fråga om sekretess med socialsekreterare och dagispersonal