• Lillan21

En fråga om sekretess med socialsekreterare och dagispersonal

Hejsan.

Jag har en 2-åring med en man som inte har någon kontakt med henne. Min dotter har även halvsystrar, som hon delar pappa med, som är familjehems placerade. Farmordern till min dotter har kontakt med socialsekreteraren som handlägger halvsystrarnas fall, och denna socialsekreterare berättade då att min dotter går på samma dagis som halvsystrarna.

Jag inser att det är egentligen helt oskyldig information att ge ut, kan man tycka, men det finns omständigheter som jag inte tänker gå in på här. Och när jag kontaktade socialkontoret i fråga fick jag bara till svar att hon (chefen) inte var säker på att det faktiskt var ett sekretessbrott. För mig är det ett solklart sekretessbrott, men jag är osäker. Så vad säger ni, som kanske kan lite mer?

• Svar på tråden En fråga om sekretess med socialsekreterare och dagispersonal
  • Anonym (Lea)

Är din dotter på något vis med i utredningen?

• Anonym (***)

Varför skulle det vara ett sekretessbrott att berätta på vilket dagis din dotter går?

• elyse

Hur vet hon det? Är det information som står på pappan?

• Lillan21

Pappan är inte vårdnadshavare, detta av en anledning!

Nej, hon är inte med i utredningen på något vis, så vitt jag vet så vet hon inte ens om att hon har halvsystrar.

• Anonym (Lea)

Hur vet då socialsekreteraren att hon går där?

Har du kontakt med farmorn?

• Sarita

Inte ens personalen på förskolan får svara på eller berätta för någon vilka barn som går på en viss förskola. Såklart inte nån annan heller! Kontakta chefens chef!

• Lillan21

Jag har sparodisk kontakt med farmorn, det blir mer och mer sällan då det vanligtvis varit för att kolla ifall hon eller någon annan i hennes familj vill ha vad det nu än är för sak jag hittat bland mina tillhörigheter som egentligen tillhör min dotters pappa.

Jag vet inte hur socialsekreteraren vet om att min dotter går där, jag vet inte ens hur dom vet att dom är halvsyskon.

• IsDimma

För förskolepersonal hade det varit ett sekretessbrott att tala om det för farmodern (eller pappan om han inte har vårdnaden). Vi får inte berätta att barnet går hos oss om någon ringer eller kommer och besöker oss.
    Vi har haft ett fall nu i vår där pappan har vårdnaden om bara ett barn (både det barnet och barnets syskon går hos oss), och när han ringt för att fråga om något av syskonen så får vi inte svara. Det har varit frågor om barnen varit där (i början om dom gick där). Och har han ringt avdelningen där syskonet går så svarar vi inte på några frågor utan hänvisar honom till vår chef. Men ställer han däremot frågor om barnet han har vårdnaden om så måste vi svara (vilket ju gör att han får informationen oavsett men så är reglerna).

• Anonym (Lea)
    Sarita skrev 2016-07-17 21:24:32 följande:

Inte ens personalen på förskolan får svara på eller berätta för någon vilka barn som går på en viss förskola. Såklart inte nån annan heller! Kontakta chefens chef!

Fast det är ju förskolan som har sekretess inte alla andra. Ser jag ett barn på mina barns förskola och berättar för någon annan att det barnet går där har jag inte begått något brott.

TS: hur vet du att socialsekreteraren sagt det till farmor då?
Svar på tråden En fråga om sekretess med socialsekreterare och dagispersonal