Inlägg från: Anonym (Kvar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kvar)

'Dottern' född i fel kropp?

Sitter i samma sits men med en 4,5åring som säger att "han" är en flicka. Ser man "honom" ser man en flicka med långt hår och tjejiga kläder. Nu börjar "han" ifrågasätta när vi använder ordet han och vill hellre ha trosor än kalsonger. Finns det någon Facebook grupp?

• Anonym (Kvar)
    Anonym (suck) skrev 2017-11-20 10:42:38 följande:

Folk som puchar sina barn till att bli transgender och homosexuella för att va en av de coola föräldrarna i dagens samhälle är så sorgligt att se.

Seriöst här är det inget puschande. Vår pojk (som känner sig som en flicka) är uppfostrad i tron om att hen är en pojk. Vi har aldrig uppmuntrat till klänning, långt hår, tjejlekar osv. Hen har mer och mer bett om klänning och känner sig så fin då. Storebrors kläder är inte så intressant att få ärva. Jag lovar att vi inte känner oss coola för att vi har ett barn som är född i fel kön. Jag älskar hen men känner att det inte är accepterat där vi bor att hen förmodligen kommer vilja byta om på tjejernas osv.

Jag tillhör inte dem som vill ha könsneutralt samhälle eller kalla alla barn för hen. Jag tror absolut det finns skillnad på killar och tjejer och tycker det ska få vara så. Men faktum kvarstår vi har en flicka med snopp. Jag vill på alla sätt göra hans uppväxt så bra som möjligt och därför jag skriver här.

Vi bor inte i sthlm och här upplevs vi inte som coola utan snarare tvärtom att folk undrar varför vår pojk inte klär sig som en pojk.
  • Anonym (Kvar)
    Anonym (suck) skrev 2017-11-23 08:31:22 följande:

Varför kallar du din pojke för HEN 

Det är precis det jag menar, Ni gör honom könslös puchar honom åt fel håll

Nej vi kalla "honom" inte för hen. Jag har bara svårt att veta hur jag ska skriva i tråden. Vi har inte gjort honom könlös utan sett honom som en pojke men NU senaste åren har han (eftersom du föredrar att jag kallar vår son för han) mer och mer valt syrrans klänningar och börjar ta illa upp när vi säger han. Har frågat "honom" var han tycker att vi ska säga och han vill att vi säger hon absolut inte hen eftersom han enligt sig själv är en hon. Eftersom han ännu är så ung känns det för oss fel att säga hon vi vet ju inte hur det blir framöver så jag försöker undvika alla de orden och säga namnet. Han gillar sitt pojknamn så där är det inga problem. Tror inte han är så medveten om vad som är pojk och flicknamn
  • Anonym (Kvar)
    Anonym (suck) skrev 2017-11-23 09:41:26 följande:

Om du har svårt att kalla honom för honom och inte för HEN så tyder ju det att du är en del av problemet.

Sedan är alla barn som jag vet nyfikna och vill prova. Vem har inte viljat va flicka och lekt med dockor och barnvagn, vem har inte velat byta namn, det hör barndommen till att vara nyfiken och fundera och vilja prova. Men i dagens samhälle får barnen reda på att de kan bli tjej om de vill och det ena och andra. Så är ju inte fallet, för ingen pojke kan bli en flicka. Genom att då puscha denna könslösa norm på våra barn så skapar vi osäkerhet och eventuella självmord då de inte vet vad de skall identifiera sig som..

Hemskt att man vill va så PK att man riskerar sina barns hälsa istället för att låta dem leka flicka men klargöra att de är pojkar och alltid kommer att vara så

Nu kommer jag lämna denna tråden. Vad jag ville var att byta erfarenhet från andra föräldrar. Som sagt jag har inget problem att säga honom och han till min andra son men när någon blir ledsen och sårad då är det en annan grej.
  • Anonym (Kvar)
    Anonym (Kunskap vinner) skrev 2017-11-23 11:33:22 följande:

Ni tre är så ignoranta att det är skrämmande.

Bara erkänn att ni inte vet något om det hela och att det skrämmer er för att ni tror att någon kommer komma och tvångskastrera er för att ni har en rosa tröja om man respekterar transgender. 

Det har funnits transgender i alla tider, det är inget nytt! Det som ändrats är att efter att det i några århundraden varit tabu (men bland ursprungsbefolkningar har det till och med ansetts som heliga personer) det varit inte är det längre. 

Om man sätter sig och pratar med dessa barn och ungdomar så märker man snabbt att det inte handlar om "lek" som ni tror. Utan könsdysfori. Det är väldigt enkelt, precis som ni känner och vet om att ni är män utan att hålla kuken i handen så känner dessa barn, ungdomar och personer att de är ett visst kön.

Man har gjort tester där man tittat på hjärnan på straighta, homo och transpersoner och där har man kunnat se klara skillnader mellan manliga och kvinnliga hjärnor. Oavsett om de är straighta eller homo så ser man könet på hjärnan. Men när man kom till transgender så var det det kön de själva kände sig som som deras hjärnor var, och de som kände sig som båda eller inget av könen visade helt egna bilder... Så en transgender kvinna hade en kvinnohjärna, även om hon föddes med snopp (och detta även innan man tog hormoner... så hade inget med det att göra) och en trangender mans bilder visade en manlig hjärna även om han hade fötts med snippa (åter en gång detta framstod redan på barn och ungdomar samt vuxna utan att de tagit hormoner. Tycker ni fortfarande man bara skall gå efter vad som finns mellan benen? 

Det är inget vanligt utan faktiskt väldigt ovanligt fortfarande, även om det verkar vanligare eftersom de familjer där dessa barn finns är öppnare med det, förr så tvingade man oftast in barnen i den könsroll som de hade mellan benen. Med resultatet att dessa ofta inte nådde vuxen ålder utan begick självmord för att de mådde dåligt. Som förälder bör man bry sig om sitt barn och därför låta det styra det här. Låta den säga vad den känner sig som, låt den få definiera sitt pronomen om det nu kan göra att det istället mår bra och når vuxen ålder. 

Sen så kan jag hålla med om att föräldrar som på eget bevåg envisas med att ändra sina barns pronomen och klä dem medvetet könlöst eller "fel" agerar fel. För om inte barnet visar tecken på att vara transgender bör man inte agera som om det är det. 

Men ni attackerar två personer som helt enkelt försöker följa vad deras barn vill för att deras barn skall må bra, det som är rätt och riktigt. Om man som förälder försöker tvinga sitt barn in i en könsroll som den inte känner sig hemma i så bryr man sig inte om sitt barns välmående! För vissa så försvinner viljan att vara det andra könet, för andra inte. Så det är bättre att följa barnets vilja i detta, och sen med tiden om det inte försvinner så kan man undersöka om det är könsdysfori eller något annat. 

Men sluta kalla det lek, sluta jämföra det med personer som känner sig som katter osv (där pratar vi om helt andra psykologiska problem och vid undersökningar så har de högst mänskliga hjärnor tex!). 

Ni förstår helt enkelt inte hur det funkar eller vad det egentligen handlar om. Men lita på en sak. NI kommer inte bli kastrerade bara för att man respekterar andras könsbild.

Tack
Svar på tråden 'Dottern' född i fel kropp?