• Frankie Bean

Vad förmedlar min sons namn?

Efter många om och men så har vi bestämt att vår son ska heta Isaac. Är nyfiken på vad andra tänker om detta namn, vad det säger om oss som familj?

Många varierande namn diskuterades men till slut var det detta namn vi kom överens om.

• Svar på tråden Vad förmedlar min sons namn?
  • Rockstar

Jag tycker namnet och stavningen är jättefin! Det värsta jag vet är tråkiga vanliga namn som tex Josefin, Julia, Emma, Rasmus, Lukas, Liam osv. Fy så hemskt! Finns så många fina namn som inte vanliga men ändå inte konstiga.

• Acinorev

Vi har också en Isaac. Namnet blir mjukare med C än K. Vad det säger om oss har jag aldrig tänkt på. Vi har ett ovanligt efternamn uppe på det så att bokstavera får vi ändå göra för resten av livet. Att det skulle vara wt eller liknande är bara löjligt. Det är ett fint namn och en fin variant på namnet.

• Ego Lovers
    elyse skrev 2016-07-16 01:45:57 följande:

Spontant: På stavningen skulle jag tänka att ni kanske var judar.

Va! Yitzchak stavas det korrekt om man är jude och använder sig av hebreiska. Allt annat är moderniserat för att fungera i väst och i de engelskspråkiga länderna.
  • Axe

Väldigt ful stavning, Isak kan vara ett fint namn men två a och c på slutet gör det väldigt trashigt. De flesta barn med konstiga namn eller med konstig stavning byter namn eller stavning som vuxna.

• tyst nu

Bra namn som funkar i båda kulturerna!

Vet flera barn som heter Isaac som har en engelskspråkig förälder, och samtliga stavar det "Isaac". Att det överhuvudtaget skulle vara WT tycker jag är helt fel, däremot tycker jag "Isac" ser helt fel ut, som att man inte kunnat bestämma sig. Eller som en ackronym.

• Hundlilja

Jag tänker att ni är religiösa. Det är ett fint namn. Som flera andra skrivit hade jag valt svensk stavning om ni tänker bo i Sverige.

• tyst nu
    Hundlilja skrev 2016-07-17 11:25:39 följande:

Jag tänker att ni är religiösa. Det är ett fint namn. Som flera andra skrivit hade jag valt svensk stavning om ni tänker bo i Sverige.

Nej, hellre engelsk stavning, eftersom ingen engelsktalande skulle komma på idéen att stava det annorlunda än "Isaac" om det är ett engelskt efternamn.
  • flygrl

Isaac e ett fint, klassiskt namn oavsett engelsk eller svensk stavning (Isak). Iom pappan e engelsman kan jag förstå ni väljer den stavningen så funkar det i båda länder & mer än så :)

Stavningen förmedlar till mig han kan va av utländskt ursprung men inte nödvändigtvis. Ni skulle möjligen kunna va judar eller bekännande kristna (inget fel i det ;). Ett trevligt namn som sagt.

• Anonym (anoniminus)
    Ego Lovers skrev 2016-07-17 03:00:46 följande:
    Va! Yitzchak stavas det korrekt om man är jude och använder sig av hebreiska. Allt annat är moderniserat för att fungera i väst och i de engelskspråkiga länderna.
    Jag visste inte att Israeler stavar med det västliga alfabetet. Trodde dom skrev på hebreiska? Eller har jag fel? Isaac är väl troligtvis en västernisering av namnet då?
  • Mrs Moneybags

Isaac är ett jättefint namn, det låter mjukt och intellektuellt - precis den typen av namn som jag själv tycker om.

Min son har också en engelskspråkig förälder och självklart vill man hitta ett namn som speglar barnets ursprung på något sätt.

• Anonym (Anna)

Isak är ett bra namn, neutralt. Isaac däremot är mer lågstatus, sett till att socioekonomiskt svaga gärna väljer unika namn eller unika stavningar..

• Mrs Moneybags
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-18 13:07:43 följande:

Isak är ett bra namn, neutralt. Isaac däremot är mer lågstatus, sett till att socioekonomiskt svaga gärna väljer unika namn eller unika stavningar..

??? Hur är Isaac en unik stavning? Det är den allra vanligaste stavningen på engelska. Dessutom är Isaac allt annat än ett lågstatusnamn på engelska. Missade du att barnets far är engelskspråkig?

Inte annorlunda än andra bibliska namn som är vanliga i den anglo-amerikanska världen som t ex Adam, Jacob, Aaron, Daniel, Paul etc. 
  • Acinorev
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-18 13:07:43 följande:

Haha, men vilka fördomar.
Svar på tråden Vad förmedlar min sons namn?