• Frankie Bean

Vad förmedlar min sons namn?

Efter många om och men så har vi bestämt att vår son ska heta Isaac. Är nyfiken på vad andra tänker om detta namn, vad det säger om oss som familj?

Många varierande namn diskuterades men till slut var det detta namn vi kom överens om.

• Svar på tråden Vad förmedlar min sons namn?
  • Anonym (-)

Bättre med stavningen Isak då. På sin höjd Isac. Så slipper han bokstavera namnet hela tiden.

• Anonym (J)

Jag instämmer med ovan. Om ni inte vill att det ska uttalas engelskt "aisäk", för då kanske stavningen är motiverad. Fint namn för övrigt, men varför krångla till det? :)

• M i s s

Tycker Isak är ett fint namn. Men varför stava det Isaac? Han kommer alltid få säga "Isak med c och två a"

• Anonym (-)

Precis.

Sedan vill jag bara tillägga att din sociala status inte kommer att påverkas av ditt barns namn. DU blir liksom inte mer överklass eller lågstatus beroende på vad du väljer för namn till din son.

Jag känner en överklassfamilj vars enda barn heter Tiger. Det är förmodligen klassat som ett "unikt lågstatusnamn". Men och!? Den familjen kör med blå regplåtar och torkar(de?) sig med Gustav Vasa.

Jag är hm, inte wt, men lågutbildad med ett skitjobb. Mitt barn heter Beatrice (kallas Bea), efter min faster - men det gör knappast mig till överklass.

Isak är neutralt. Så ta det. Men stava det som folk.

• UmmSara

Isak är ett jättefint namn, det ni förmedlar enligt mig är att ni har bra smak när det kommer till namn.
    Stavningen däremot.. varför krångla till det?

• Anonya

Jag håller med de andra. Om det är så att någondera av er eller båda är från ett annat land där man stavar Isak just Isaac kan jag förstå det, annars blir det mest konstigt om jag ska vara ärlig. Om det är så att Isaac är versionen i ert land, skulle jag fundera på i vilket land er son förväntas växa upp och välja stavningen enligt det. 

• Fjäril kär

Har en 16-åring som heter just Isaac. Aldrig behövt bokstavera namnet. Varken han eller jag.

• Anonym (-)
    Fjäril kär skrev 2016-07-15 19:03:29 följande:

Har en 16-åring som heter just Isaac. Aldrig behövt bokstavera namnet. Varken han eller jag.

Skitsnack. Om någon ska skriva hans namn så frågar man givetvis "stavas det med k eller c?". Varpå han måste svara "c, och två a:n".

Isaac är ingen vanlig stavning av namnet i Sverige.
  • Anonym (-)
    Frankie Bean skrev 2016-07-15 19:09:43 följande:

Pappa är engelsk, därav stavningen.

Bor ni i Sverige och planerar att göra så, så är Isak bättre. Eller Isac, som också är en vanlig stavning i engelskspråkiga länder.

Gör en kompromiss; Isac!
Svar på tråden Vad förmedlar min sons namn?