• hajnor

Är min 3 månaders bebis normalt krävande?

Min ville inte eller ligga i babygym eller sitta i babysitter i för en månad sedan (han är 4 mån 2 veckor nu), men så helt plötsligt en dag så gick lite lättare. Kunde lämna honom på golvet eller i sin spjälsäng och han underhöll sig själv så jag fick äta/duscha/sitta vid datorn för mig själv (när mannen inte var hemma). Jag tror att de allra flesta barn blir lättare med tiden, dvs kan spendera lite mer tid 'ensamma' då de lär sig att jorden inte går under om de inte ser mamma varje vaken sekund...

Sen måste du få din sambo att förstå att ni är två föräldrar. Avlastning får jag av min mamma när hon är på besök, eller svägerska. Men din sambo ska inte avlasta dig, han ska dela föräldraskapet med dig!  Han är ju för sjutton lika ansvarig som du för det här barnet. Ja det är bara du som kan amma, men allt annat kan han göra! När min man är hemma har han barnet över 75% av tiden, så jag kan få andas lite och göra något annat än att bara bära och mata bebis. Eller så gör vi något ihop alla  tre (går en promenad med hunden, går och fikar, shoppar etc). Ska tilläggas att han jobbar kvällar, så  det blir mkt vaken tid på dagen som han har med sonen. 

• hajnor

Sen tror jag också man kan träna bebisar att vänja sig vid ganska mkt från tidig ålder. Vi var överens här hemma att vi skulle göra vad vi kunde för att få ett barn som är OK i olika situationer och med olika människor (till skillnad från min brors barn som får panik vid minsta lilla miljöombyte och mamma inte är där...)
    Så vi började ganska tidigt 'utsätta' honom för nya miljöer, och låter alltid släkt och vänner hålla och gå runt med honom. I början var det mest mig han ville vara hos, men nu älskar han att få komma till nya människor som gullar med honom och tycker det är spännande att komma till nya miljöer. Vi har haft med honom på weekendresa i UK, han åker med oss fram och tillbaka till mormor och morfar, hänger med till stallet, på bröllop etc och han är cool med det mesta. 

Ts, din sambo kan nog må bra av att få lite ensamtid med barnet så han lär sig tyda barnets signaler så de kan lära känna varandra. Bebis är supercoola i den här åldern, våran utvecklades enormt mellan 3 och 4 mån ålders och det var (är!) häftigt att få se. Då kan barnet knyta an till pappan bättre och han kommer nog med tiden kunna bli nöjd och tröstad även i pappas famn. 

Dessutom, om du har några personer i din familj eller bland dina vänner som du litar på med ditt barn kanske du kan börja med att låta de ha barnet korta stunder då och då. Öka sedan gradvis, så han vänjer sig vid att andra människor kan vara mysiga också. Bara ett tips, det funkade för oss, kanske gör det för dig också!

Svar på tråden Är min 3 månaders bebis normalt krävande?