Inlägg från: Anonym (pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (pappa)

Kalla styvpappa för pappa??

Förklara för biopappan att det är barnet som valt, och att om han tar itu med umgänget och visar att han är pappa så kommer barnet kalla honom för pappa. Förmodligen kommer han kalla båda för pappa, och det är en riktig gåva till ett barn att ha när vuxna som han känner sig så trygg hos och älskar så mycket att barnet kallar den vuxne föra pappa/mamma/farmor/morfar eller vad det nu kan vara.

För barnet handlar det inte om rivalitet, utan är en kärleksbetygelse och tillit, och det ska ingen ta ifrån barnet, om ungen så har 10 "pappor".

• Anonym (pappa)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-07-12 20:55:10 följande:

Självklart ska ni rätta dottern när hon säger fel. Hon HAR sin pappa i sitt liv, din sambo är bonus/styvpappa och bör kallas vid namn!

Hade hon inte haft någon biopappa vore det en annan sak, men det har hon!

Det ni gör är vidrigt mot barnet då denne blir förvirrad eftersom ni LJUGER för henne!!!

Fy fan vilka hemska föräldrar (mammor och styvfarsor i detta fall) det finns. Stackars unge

Snacka om att gå igång på alla cylindrar och dra i alltför höga växlar....
  • Anonym (pappa)
    Anonym (Mor) skrev 2016-12-19 10:01:43 följande:

Avskyr denna idioti hos vissa mammor!

De flesta småbarn kallar män för "pappa" innan de förstår skillnaden på pappa och man.

Alla barn har EN mamma och EN pappa.

Hur skulle ni själva känna er om era barn sagt mamma åt pappans nya kvinna?

Det hade knappast varit uppskattat.

Om barn i äldre åldrar självmant vill säga pappa om en annan man än biopappan är det okej men inte små barn!

Har själv en bonusson vars mamma tvingar honom att säga pappa till hennes nya man. Bonusen är tonåring och avskyr detta.

När han var 4 och jag lärde känna honom ville han säga mamma för att han tyckte om mig.

Han frågade rakt ut om jag inte kan vara hans mamma istället för biomamman.

Jag sa då att han har redan en mamma som älskar honom, att jag är glad att han tycker om mig men att han får säga mamma till sin mamma och kalla mig (namn).

Han tyckte det var okej och har aldrig tagit upp ämnet igen. Vi har en fin relation och jag tror inte att hans mamma hade uppskattat om han börjat säga mamma till mig.

Och från min egen sida så har jag en bra bonusfar som funnits i mitt liv sedan barnsben. I 10-12 års ålder började jag kalla honom ett liknande namn som pappa men skulle aldrig säga pappa för jag har redan en underbar pappa.

Min åsikt är att barnen ska få bestämma själva när de är tillräckligt stora vad de vill säga, sådant ska inte tvingas fram i tidiga åldrar. Dels för barnets skull och dels av respekt för den andra bioförälern.

Mina barn har 2 pappor och 3 mammor, tack så mycket.
Svar på tråden Kalla styvpappa för pappa??