Inlägg från: Anonym (annamaria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (annamaria)

Kalla styvpappa för pappa??

En konstruktiv läsning är ju att prata om biopappan som "Pappa [hans namn här]" och Styvpappan för "Pappa [hans namn här]". På det sätte har barnet två pappor som också tituleras pappa men med även förnamnet. Så funkar det här, och funkar väldigt bra. 

Reagerade lite över att ni aldrig pratar om hans biopappa. Inte ens när de träffats (hur sporadiskt det än varit)? Frågar du inte: "Vad har du och pappa X gjort?"

• Anonym (annamaria)
    CStoner skrev 2016-12-18 22:11:26 följande:
    Varför ska den biologiska pappan degraderas till kallas "pappaX"? Han är pappa! Punkt.

Den andre kan heta vad fan som helst.
    Nåja, det beror väl på fallet så klart. I vårt fall träffas barnet och den biologiska pappan aldrig - det är pappan som vill ha det så. Till födelsedagen skickar han pengar så jag ska köpa en present från honom till barnet. Men vi pratar om honom och tittar på bilder ibland. Min nuvarande, alltså bonuspappan, är hennes reella pappa och har varit i hennes liv nästan från start. Hon började själv kalla honom för pappa och då la vi till "Pappa X" till hans namn. När jag pratar om hennes bio pappa så känns det fel att säga pappa, men också fel att säga hans namn bara för då blir hon ju bara det namnet för barnet. På detta sätt har barnet två pappor, en som är hennes biologiska och en som är hennes reella. 

Men i TS fall är ju fallet lite annorlunda efetrsom det finns en pappa som är närvarande ibland.
Svar på tråden Kalla styvpappa för pappa??