Inlägg från: Anonym (Insane) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Insane)

Kalla styvpappa för pappa??

Brumma skrev 2016-12-17 23:51:10 följande:
    Du tycker inte att ditt barn har företrädesrätt på vilka hon vill kalla pappa/ mamma?

Säg att hon kommit till dig och frågat om hon fick lov att kalla din partner mamma, hade du nekat henne då? Självklart är det upp till din partner men hade du stoppat det där och då, även om det inneburit att ditt barn känt att hon själv inte fått sätta ord på sin relation?
    Vissa saker ska barn inte bestämma. Barnet har en aktiv och engagerad pappa som hon bor med varannan vecka. Varför skulle hon då må bra av att bli lärd av mamman att mammans 3:e nya kille ska kallas för pappa?

Räcker det verkligen inte att barn har en mamma och en pappa när de är närvarande och aktiva i barnens liv?
  • Anonym (Insane)
    Brumma skrev 2016-12-18 08:40:06 följande:
    Självklart får barn inte bestämma allt själva. Men jag anser att en sådan sak som att själv få sätta ord på vilken sorts relation man har är förbehållet den som har relationen. Det gäller både vuxna och barn. Mina barn har tex en biologisk morfar - min pappa. Min mamma är omgift med en man som är lika engagerad i barnen som min pappa. Vi har i alla år kallat mammas man för namn men på senare år har den äldsta på eget initiativ då och då börjat använda morfar åt även mormors man. Han har tagit upp det och förklarat att han ju har två morfar. Oftast använder han bara namnet men ibland väljer han morfar.

Min bonusdotter tog upp frågan om att kalla mig mamma när hon var runt sex, sju år. För jag var ju "som" en mamma. Jag sa att hon fick kalla mig vad hon vill men att hon har en mamma och det kan hända att mamma skulle bli ledsen. Men att jag alltid kommer vara "som" en mamma om hon vill. Hon har fortsatt kalla mig vid namn men valde som tonåring att sätta mig som mamma på Facebook tex.

Jag tycker inte man skall påverka barn i att kalla ngn annan för mamma/pappa och anser att mamman gör fel. Men det var inte det jag frågade om.
    Varför har jag svårt att tro att hennes mamma är aktiv och närvarande i hennes liv?
  • Anonym (Insane)
    CStoner skrev 2016-12-18 22:11:26 följande:
    Varför ska den biologiska pappan degraderas till kallas "pappaX"? Han är pappa! Punkt.

Den andre kan heta vad fan som helst.

Väl rutet! En mamma skulle aldrig acceptera det. Det finns mängder av morsor här som inte ens klarar av att ungarna har pappans efternamn.. Tänk hur vansinniga de skulle bli av att dela mammatiteln med pappans nya. :P
Svar på tråden Kalla styvpappa för pappa??