• Ensamma pappan

Preskription

Hej,

Har varit i kontakt med Intrum Justitia ang en 6 år gammal skuld (kontantlån)
    och gjort en preskriptionsinvändning med hänvisning till lagen om preskription
    1981:130.

Dom hävdar preskriptionsavbrott med anledning av ett antal skickade brev genom åren som erinrade mig om denna skuld. När jag påtalade att detta var inget som iallafall kommit mig till del så slutade dom kommunicera och lämnade in ett betalningsföreläggande till kronofogden som jag idag har bestridit med hänvisning till lagen om preskription.

Min fråga är nu följande. Vad händer nu ? Jag förstår att Kronofogden vänder sig till dom med mitt bestridande men sen ? Är det som så att antingen godtar dom mitt bestridande eller också så säger dom nej och kronofogden fattar beslut ?

Eller går dom isåfall till Tingsrätten och hur stor chans har man där att hävda preskription ?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Preskription
  • Anonym (fy)

Vem bryr sig? Betala och gör rätt för dig i stället.

• Anonym (Kasst!)

Du lånade pengar, och har inte betalat tillbaka din skuld, och försöker nu få skulden avskriven utan att betala det du är skyldig?

Gör rätt för dig, betala din skuld..
    Tror att I.J kommer vinna, dom har nog mer resurser än dig, och
    vill garanterat ha sina pengar

• Anonym (L)

Vad grundar sig skulden på? Är det ett "vanligt" banklån är preskriptionstiden 10 år. Rör det sig om en vara eller en tjänst mellan konsument och näringsidkare är tiden tre år men kan däremot avbrytas om de skriftligen upplyst dig om skulden (tex genom att skicka brev). Om du mottagit dessa brev eller inte är en bevisfråga. Nu när du skrivit till kronofogden att du bestrider skulden så kommer de lämna över det till I.J som kan välja att antingen inte göra något alls och målet avskrivs eller så kan de lämna över det till tingsrätten och tingsrätten ska fastställa om skulden består och om du ska betala den. Kronofogden är en "summarisk" process vilket innebär att de inte prövar målet utan finns till för att man ska kunna få till en snabbare prövning av sitt mål. Nu när du sagt att du inte kommer betala kommer de inte utreda det vidare. I tingsrätten måste du styrka ditt påstående. Om I.J påstår att de gjort ett presk. avbrott ska de styrka det. Sen så måste du sen styrka att breven inte kommit dig tillhanda. Bevisbördan vandrar hela tiden. 

Om du förlorar processen i tingsrätten så kan du behöva betala för även motpartens kostnader, plus dina egna. Det kan med andra ord bli en stor och dyr process, som man ska vara försiktig att ge sig in i om man inte med säkerhet vet att man kommer vinna. 

• Aniiee

Ring företaget/inkassobolaget och begär ett PUL§26, så kan de inte bara hävda att de skickat påminnelser, utan måste bevisa det för dig också.

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Aniiee
    Anonym (L) skrev 2016-07-12 21:36:22 följande:

Vad grundar sig skulden på? Är det ett "vanligt" banklån är preskriptionstiden 10 år. Rör det sig om en vara eller en tjänst mellan konsument och näringsidkare är tiden tre år men kan däremot avbrytas om de skriftligen upplyst dig om skulden (tex genom att skicka brev). Om du mottagit dessa brev eller inte är en bevisfråga. Nu när du skrivit till kronofogden att du bestrider skulden så kommer de lämna över det till I.J som kan välja att antingen inte göra något alls och målet avskrivs eller så kan de lämna över det till tingsrätten och tingsrätten ska fastställa om skulden består och om du ska betala den. Kronofogden är en "summarisk" process vilket innebär att de inte prövar målet utan finns till för att man ska kunna få till en snabbare prövning av sitt mål. Nu när du sagt att du inte kommer betala kommer de inte utreda det vidare. I tingsrätten måste du styrka ditt påstående. Om I.J påstår att de gjort ett presk. avbrott ska de styrka det. Sen så måste du sen styrka att breven inte kommit dig tillhanda. Bevisbördan vandrar hela tiden. 

Om du förlorar processen i tingsrätten så kan du behöva betala för även motpartens kostnader, plus dina egna. Det kan med andra ord bli en stor och dyr process, som man ska vara försiktig att ge sig in i om man inte med säkerhet vet att man kommer vinna. 

Och, för resten, nej, TS behöver inte bevisa att TS  tagit emot kravet, tvärt om är det fordringsägaren som måste bevisa det. Dock räcker det oftast med ett "vi har inte fått några brev i retur" som bevis på det. (Dvs att posten skulle ha gått tillbaka av någon anledning.) Men rent tekniskt så är det inte TS bevisbörda.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Kjell2
    Ensamma pappan skrev 2016-07-12 16:47:34 följande:

Hej,

Har varit i kontakt med Intrum Justitia ang en 6 år gammal skuld (kontantlån)
    och gjort en preskriptionsinvändning med hänvisning till lagen om preskription
    1981:130.

Dom hävdar preskriptionsavbrott med anledning av ett antal skickade brev genom åren som erinrade mig om denna skuld. När jag påtalade att detta var inget som iallafall kommit mig till del så slutade dom kommunicera och lämnade in ett betalningsföreläggande till kronofogden som jag idag har bestridit med hänvisning till lagen om preskription.

Min fråga är nu följande. Vad händer nu ? Jag förstår att Kronofogden vänder sig till dom med mitt bestridande men sen ? Är det som så att antingen godtar dom mitt bestridande eller också så säger dom nej och kronofogden fattar beslut ?

Eller går dom isåfall till Tingsrätten och hur stor chans har man där att hävda preskription ?

Tacksam för svar.

Fodringsägaren har nu efter ditt bestridande två huvudval
    1) Släppa ärendet
    2) Ta det till tingsrätten för beslut

Någonstans mitt i mellan finns alternativet att inleda en dialog med dig och komma överrens om något.

Vill du göra en värdering av dina möjligheter att vinna i tingsrätten bör du anlita ett proffs

I ena vågskålen för dig ligger risken för höga kostnader och betalningsanmärkning.

• Anonym (Zyk)

Patetiskt. Sådana som du som kör landet i botten tillsammans med "de andra"

• Cl4udio
    Anonym (Zyk) skrev 2016-07-13 08:33:49 följande:

Patetiskt. Sådana som du som kör landet i botten tillsammans med "de andra"

exakt, fy fan vad äckligt
Svar på tråden Preskription