• fjanten

Olika graviditetsveckor beroende på vart man bor!?

klariis skrev 2016-07-08 18:48:15 följande:

Jag fattar att man räknar olika. Men jag laddade ner två gravidappar, en på engelska en på Svenska. Ena stod det grattis du är i vecka 11, andra grattis du är i vecka 12. Därför behövde jag fråga barnmorskan idag. för jag är ju hellre i vecka 12 nu, men samtidigt så vill jag vara säker på att missfallsrisken är över när den är det och tydligen är ju detta något som är väldigt oklart beroende på vilket land man bor i. 

Fast alltså, min barnmorska säger att jag är gravid i 9de veckan (är gravid i 9+6 idag) medan jag säger 10e veckan. Det är ju främst läkare och annan medicinsk personal som pratar om fullgångna veckan+dagen medan personer "i vanligt tal" säger själva veckan man är inne i just nu. En väninna i USA pratade om veckor som vi icke-medicinska gör, medan läkaren pratade om fullgången vecka + dag. Har du frågat en vanlig amerikanare hur de säger? (Som inte är en läkare eller medicinskt kunnig av annat slag)
  • fjanten
    klariis skrev 2016-07-08 19:03:05 följande:

Ja, alltså jag tyckte det var konstigt det gravidapparna också. Pratat med 6 amerikaner om detta, dom säger som min läkare. Jag har tyckt alla är konstiga som säger så för jag är så van vid hur man räknar i Sverige. Men ja, kommer nog inte bli klokare eftersom min läkare är otroligt bestämd vad som gäller. 

Fast läkarna/barnmorskorna här räknar ju på samma sätt.
Svar på tråden Olika graviditetsveckor beroende på vart man bor!?