• Anonym (Trött på detta)

Vilka orsaker finns till konstant yrsel?

Jag hoppas på svar av alla som har lidit eller lider av yrsel. Vad finns det för orsaker till konstant yrsel och obalans? Jag menar alltså inte yrsel som uppkommer under en kort sekund om man vänder huvudet snabbt utan mer eller mindre konstant yrsel, obalans och gungande när man går och rör sig. Vad kan det vara? Kan man få det efter virus på balansnerven och godartad lägesyrsel/dvs kristallsjukan och hur länge kan det hålla i sig om det är det? Vilka andra sjukdomar kan orsaka yrsel? Har läst lite om fobisk yrsel men vad är det egentligen? Hur blir man av med yrsel och gungandet? Finns det någon hjälp?

• Svar på tråden Vilka orsaker finns till konstant yrsel?
  • Anonym (Ja)

Du kan få det av virus på balansnervem ja.. men vad jag vet så går det över men kan komma tillbaka nästa gång man blir sjuk?

Kristallsjuka är också hemskt.. haft ett par gånger men är lättbotat :) dock snurrar allt så mycket att när du går runt ett hörn på ett hus tex så snurrar världen några varv..

Fobisk yrsel? Gå till vc och förklara dina symtom? Jag fick göra ekg varje gång jag hade Kristallsjuka, så nåt sånt kan det också vara då antar jag. Men gå till vc, sitt inte och googla läskigheter!

Anonym (Ja) skrev 2016-07-07 22:23:54 följande:
    Du kan få det av virus på balansnervem ja.. men vad jag vet så går det över men kan komma tillbaka nästa gång man blir sjuk?
    Kristallsjuka är också hemskt.. haft ett par gånger men är lättbotat :) dock snurrar allt så mycket att när du går runt ett hörn på ett hus tex så snurrar världen några varv..
    Fobisk yrsel? Gå till vc och förklara dina symtom? Jag fick göra ekg varje gång jag hade Kristallsjuka, så nåt sånt kan det också vara då antar jag. Men gå till vc, sitt inte och googla läskigheter!
    Menar du att man kan få tillbaka virus på balansnerven om man blir förkyld igen? Och sån yrsel kan sitta i hela dagarna i samband med förkylningen? Hur länge då på ett ungefär? Undrar om den kan sitta i ett tag efter att förkylningen har gått över?

Jag har gjort nästan alla tester som går att göra och fick diagnos Kristallsjukan men undrar om jag inte hade Virus på balansnerven i samband med det också... Kan man ha båda på samma gång eller under en månads tid tro?
  • Kakmonsterarg

Jag kan de mesta om yrsel för jag själv lidit/ lider av det.

Kristallsjukan: är tillfällig! Man får KORTA attacker av yrsel under några minuter men de tar månader innan man känner sig helt återställd i huvudet

Meniers sjukdom: då spyr du o kräks o får yrsel som varar i timmar! Innan anfallet har du tinnitus, brus i örona. Utsatt för mycket stress.. Tryckkänsla i örona. Har du något av detta??

• Anonym (Ja)
    Anonym (Trött på detta) skrev 2016-07-07 22:33:45 följande:

Menar du att man kan få tillbaka virus på balansnerven om man blir förkyld igen? Och sån yrsel kan sitta i hela dagarna i samband med förkylningen? Hur länge då på ett ungefär? Undrar om den kan sitta i ett tag efter att förkylningen har gått över?

Jag har gjort nästan alla tester som går att göra och fick diagnos Kristallsjukan men undrar om jag inte hade Virus på balansnerven i samband med det också... Kan man ha båda på samma gång eller under en månads tid tro?

Jag har en släkting som fick virus, hon blev jätedålig och kunde inte gå, låg på toagolvet och spydde till de fan henne och hon blev inlagd. Jag vet inte hur vanligt det är. Rent logisk borde man ju kunna få det mesta efter varandra eller samtidigt? Jag är inte utbildad :)
    Kakmonsterarg skrev 2016-07-07 22:45:58 följande:

Jag kan de mesta om yrsel för jag själv lidit/ lider av det.

Kristallsjukan: är tillfällig! Man får KORTA attacker av yrsel under några minuter men de tar månader innan man känner sig helt återställd i huvudet

Meniers sjukdom:

Meniers glömde jag! Det är väl inte vanligt? men mitt ex hade!

Lyllo den som får korta attacker av kristallsjukan.. Min värld snurrade konstant i 2 dagar så fort jag rörde huvudet, även när jag var still. Blev mycket bättre dag för dag efter övningarna och hade inga besvär efter 1 vecka ca alla gånger :)

Men vad jobbigt du verkar ha det, TS!
  • Anonym (sanna)

Utöver vad som redan nämnts bör du kolla om du kanske har någon näringsbrist, problem med nacken eller synnedsättning som behöver korrigeras. Jag var ständigt yr innan jag fick glasögon, eftersom jag hade svårt att fokusera blicken. Insåg dock inte detta själv eftersom jag var så van vid att se dåligt. 

Vad bra att jag har fått så många olika förslag att försöka gå till botten med. Solig

Jag köpte B12 tabletter på 2500 mcg igår för att jag läste nånstans att brist på det kan ge yrsel och göra att man tappar mycket hår vilket jag gör just nu. Dessutom är jag vegetarian så brist är ju inte omöjligt. Jag tar även Vegetarian och Kvinna vitaminer men har varit slarvig men ska börja ta det varje dag nu.

Det här med synen är ju en annan intressant teori anonyma Sanna vad hade du för synfel förresten? För 1 1/2 år sen sa en optiker att jag behövde progressiva men jag fick dom aldrig att passa och gick till en annan optiker 1 år efter det som sa att jag inte alls behövde progressiva glasögon så jag slutade använda dom för ett halvår sen och använder bara läsglasögon sen dess. Men idag sa min guddotter att jag skelar. Jag skelade som liten men behandlades aldrig för det och ibland när jag blir trött skelar jag men guddottern på 8 år sa idag att mina ögon åkte åt olika håll jättemycket och jag var inte ens trött. Jag hade inte sagt eller frågat något om skelning av henne utan det var hon själv som sa det så det måste ha varit ganska illa för att en åttaåring ska märka det. Jag undrar om skelning kan ge yrsel och om progressiva glasögonen hjälper mot det? Jag tänkte testa att gå med dom ett tag igen i alla fall och se om det hjälper mot yrseln.

Menieres stämmer skrämmande nog in ganska mycket också. Men har man ständig yrsel av den i veckor eller bara under några timmar?

Så just nu har jag alltså att gå på;
    Efterverkningar av Kristallsjukan och/eller Virus på balansnerven och det är väl det bästa alternativet rent krasst.
    Eventuellt Menieres och det hoppas jag verkligen inte att det är.
    Synrubbningar, kanske relaterat till skelning.
    Vitamin/B12 brist.

Werta65 vad menar du med Mm?

• Novelli

När jag lyssnar mycket på musik med hörlurar på hög volym blir jag yr långa perioder. Det upphör inte förrän jag slutar lyssna helt enkelt.
    Om jag lyssnar någon gång i veckan är det okej men inte varje dag.
    Lyssnar du ofta med hög volym kanske det är det som är felet.

Svar på tråden Vilka orsaker finns till konstant yrsel?