• halfmoon

Vårbebisar efter IVF 2016

Venne skrev 2016-07-29 12:58:16 följande:

Hej! Tänkte höra om jag möjligen skulle vara välkommen här. Har inte gjort IVF, men var "godkänd" för det, då vi försökt i ca 4 år nu. Jag har fått missfall 2 gånger innan, men detta är första gången något har hänt på drygt 2 år nu. Så jag är minst sagt orolig för missfall igen! Passade inte alls in i vanliga gruppen, där får man inte ens nämna oro för missfall- för de väntar barn och inte missfall. Jag känner mig då som ett ufo, för i mitt fall är det nog minst lika troligt vilket scenario som helst.

Du är absolut välkommen. Att skaffa barn är inte en enkel resa för alla och det är tråkigt att andra (där det oftast gått spikrakt) har svårt att relatera till oron som följer när man har svårt att bli gravid och dessutom drabbats av missfall. Tycker därtill att det är så jäkla dåligt att man ska tysta ner missfall och inte prata om det, då blir man ett ufo i utkanten om man drabbats. Hade varit så mkt bättre om det faktiskt lyftes Hur vanligt det är. När jag pratat med folk om det så visar det sig ofta att de som har fler barn också gått igenom missfall vid nåt tillfälle (mamma, svärmor, sambons syskon, kollegor m.m.).

Sen blir man ändå lite ufo när man drabbats av två. Har fått höra både det ena och det andra som svider. Typ att det måste va nåt fel, varför vill kroppen inte behålla osv. Stressar upp mer än nödvändigt. Inom vården verkar två vara vanligt medan tre är desto mindre vanligt och där avdramatiseras det istället.

Håller tummarna att det är tredje gången gillt för oss båda! Hur gammal är du och vilka veckor har dina tidigare missfall varit i?
  • halfmoon
    BK1986 skrev 2016-07-28 20:50:37 följande:

Det kan man absolut göra! Undra hur många timmar en har på Google om diverse IVF-relaterade saker. ;)

Å vad mysigt! Har ni några favoriter? Har du kollat in appen Namna? :)

Vet inte. Vi kollade lite på NIPT och pratade lite om att vi isåfall måste vara överens om hur vi ska hantera resultatet. Jag är också 29, så vi har inte rätt till det heller. Har hört att det kostar runt 7000 kr. :/

Vi har inte hittat nåt klockrent namn ännu. Några som känns ok. Killnamn är lättare än tjejnamn tycker jag. Inte kollat appen så tack för tipset! :) Har ni pratat namn?

7000 är mkt för ett test, rent statistiskt är det ju rätt låg risk att något skulle vara fel i vår ålder. Sen kan man ju alltid vara den som drar nitlotten. Jag försöker ställa in mig lite på att det blir som det blir oavsett antal ultraljud och eventuella tester.

Just nu kliar det i fingrarna och jag vill boka in ett ultraljud till innan RUL för 5 veckor känns som en evighet. Men det gör ju ingen skillnad i sak mer än att jag får veta lite tidigare om nåt är fel, i värsta fall leder det bara till ännu mer oro om de inte kan se allt för att det är för tidigt ändå. Iih, jag måste ha det sämsta tålamodet i världshistorien. :D
  • halfmoon
    Tindra85 skrev 2016-07-30 08:10:24 följande:

Hej!

Nu vill jag våga mig in här och skriva något och inte bara läsa av rädslan för att inte våga hoppas och jinxa det om jag skriver något. Hoppas det är ok!?

Vi är äntligen gravida igen (7+5 cirka) efter vårt 6 ivf (4 et 2 fet) och fick se ett blinkande hjärta på vanligt ul igår ?? Går på semester nu så blev lugn av att få se att där var något innan man ska försöka slappna av och njuta av lata dagar. Vi har ett MA i bagaget i v 8 för 1,5 år sedan och ett väldigt jobbigt missfall i v 11 i våras så vi vågar inte riktigt hoppas men försöker.

Har mått rätt dåligt senaste 1,5 v med kräkningar och noll matlust så har gått ner typ 2kg men att få se att där var något i magen gör allt värt det. Lycka till alla ni andra och trevlig sommar på er!

Grattis och välkommen!

Förstår oron men och har också tänkt tanken om att jinxa saker. Men det är bara att försöka släppa. Inget vi gör kan påverka (mer än det uppenbara, äta, dricka, röka etc). :)

Har också MA och MF I bagaget och det gör det svårt att våga hoppas. Men förhoppningsvis rullar tiden på fort nu och ni är snart förbi v 12. Att ni sett ett litet hjärta är ju toppen!

Jobbigt med illamåendet, hoppas det inte blir så långvarigt.

Bor du i Blekinge? :)
  • halfmoon

Var också mkt i tankarna om att jinxa innan. Gör jag si blir det säkert så. Men jag har gjort på så olika vid vid de tidigare missfallen och på nåt sätt så känns det då som att det inte spelar nån roll vad man gör eller hur man förhåller sig. Det blir som det blir och det finns inget man kan göra.

För mig är det känsligt att berätta om graviditeten. Vågar inte säg nåt för det känns som jag luras, som det inte är på riktigt. Och om jag väl börjar tänka att det är på riktigt så kommer det försvinna. Ska träffa lite barndomsvänner nästa vecka, då jag är i v 15, men jag känner att det tar emot som fan att berätta trots att de vet att vi försöker och om det första missfallet. Ska även träffa lite släkt i v 15/16 men jag vill inte.

Hade trott innan att jag skulle vilja skrika ut det när vi var i v 13 och ultraljudet gått bra. Men nej, vill inte dela med mig.

• halfmoon
    BK1986 skrev 2016-07-30 10:47:10 följande:

Här fortsätter det iallafall med lite bruna flytningar idag. Har ont i vad jag tror är ligamenten på båda sidorna så jag försöker tänka att det nog är små blodkärl som brister när livmodern växer. Liten hade det ju superbra där inne i torsdags och allt såg fint ut. Så nu får det vara så tills jag vet något annat. :)

Är så jobbigt med bruna flytningar men det är säkert helt ofarligt eftersom ultraljudet gick bra. Hade ju också så några dagar runt v 6/7 och sedan en gång till i v 10 (9+6). Hoppas de slutar snart (även om de är ofarliga) så du slipper se eländet.

Kanske vore nåt för trosskyddsproducenterna att göra brun/rosa/gulfärgade trosskydd så man slapp sitta och analysera färgen på sina flytningar. Helst annan färg på toapappret också. :D
  • halfmoon

God morgon! :)

Så skönt att flytningarna slutat BK1986!! Inte långt till fredag nu! :)

Här är det rätt ok. Var hos barnmorskan igår igen och fick svar på att alla prover jag lämnat var bra. Kändes skönt! :) Sen nojig som jag är frågade jag hur ofta det upptäcks allvarliga fel på RUL och hon svarade att det upptäcks nåt på typ 1/100 RUL men oftast av mindre allvarlig art, att det är så allvarligt att man måste avbryta rör sig om promille. Sen kan man ju alltid va den promillen men jag ska kämpa mot oron.

Lyssnade med dopplern igår och då slog hjärtat på fint. Vi hittade det på några sekunder och lyssnade inte mer än att vi bekräftat att vi hörde det för att störa så lite som möjligt.

Velar massor kring när vi ska börja vara öppna om graviditeten. Närmsta familjen vet ju och min bästa vän (samt sambons vänner) plus några på jobbet som behövt veta om IVF:n. Har ingen mage att tala om så lär kunna dölja det ett bra tag till, ser mest ut som jag ätit för mycket glass i sommar! :)

Ser många andra som går ut på instagram och på facebook så fort v 12 är förbi och det har typ hänt en gång att jag sett någon skriva att det inte gått bra sen (förtidigt född). Både vill och inte vill dela med mig av de söta små bilderna vi har. :) Inte på facebook, känns för stort, men möjligtvis på instagram där jag har färre och närmre följare. Velig som jag är lär det dröja. :D

• halfmoon

Tindra85 - Låter som en bra BM. Åh, så skönt att få ett extra ul i slutet och se så allt är bra. Det sa inte vår BM nåt om så gissar på att vi inte har det i vårt landsting. KUB fick vi inte heller, var bara om man var över 32 eller 35 år. Skiljer mkt mellan landstingen. :)

Jag är i v 14 (13+5).

• halfmoon

Så bra Venne att du bokat tiden och att du får hjälp med vul! Det dyker upp bra konstiga känslor i magen när man är gravid. Vid ett par tillfällen har jag fått skitont, speciellt vid nysningar eller andra hastiga rörelser. Så att det sticker, svider och molar hör nog till. :) Men nojig blir man! Lika väl som man blir nojig om man inte känner nånting.

Vad skönt att ultraljudet gick bra Hejmennej! :)

Idag gick jag in i v 15. 4 veckor och 6 dagar kvar till RUL och 2 veckor sedan vi såg bebben sist. Fortfarande illamående och det känns att det händer saker i magen så inga spökveckor här ännu. :D Bara för att jag sa häromdan att jag inte hade nån mage att tala om så verkar det faktiskt ha hänt lite där med nu, ser och känner skillnad och inga byxor passar.

• halfmoon
    BK1986 skrev 2016-08-05 10:40:24 följande:

Så var resan slut för oss. Idag fanns inga hjärtslag och bebisen hade slutat växa i måndags i 8+0.

Stort lycka till till er allihopa. Nu ska vi stänga in oss och sörja.

Åh nej!! Så otroligt ledsamt och tråkigt! Ta hand om er och tillåt er att vara ledsna och sörja så länge ni behöver! Stora kramar!
  • halfmoon
    Tindra85 skrev 2016-08-05 14:16:52 följande:

gah!

Vad gör ni åt ert illamående? Håller på att bli tokig.gått ner 4kg på en dryg vecka nu. Går bra att äta frukost men sen e det kört resten av dagen. Usch och tvi :(

För mig är det enda som hjälper att ta det lugnt och försöka förebygga hunger. I början ville jag inte äta för att jag mådde illa. Sen har jag lärt mig att jag måste äta även om jag inte är sugen, nåt smått rätt ofta. Sen mår jag illa ändå, men det blir bättre. Spyr oftast bara i samband med tom mage eller om jag precis ätit efter att ha varit hungrig och illamående innan.
  • halfmoon

För mig rullar allt på också, peppar peppar! Fortfarande orolig till och från men försöker slappna av så mycket som möjligt. Längtar tills jag börjar känna rörelser, tycker ibland att det fladdrar till lite i magen men det kan ju lika gärna vara tarmarna.

Annars känns det långt kvar tills nästa delmål RUL, lite drygt fyra veckor.

Har ni några koller på gång nu i närtid eller är det lång väntan för er också?

• halfmoon

Så skönt med bra resultat hejmennej och roligt med en liten pojke!!

Härligt att bebisen verkade må bra och växa som hen ska Lixom! Tycker det är rätt att du inte oroar dig för mkt över resultatet på KUB, det viktigaste är ju ändå att trisomi 13 och 18 var låg risk och 1/39 är bra odds om man jämför med mkt annat här i livet sen som du säger ökar väl risken med åldern vilket får vägas in i resultatet.

Minipeach - vi var iväg på resa i v 13, åkte dagen efter vårt ultraljud. Tänkte att det får gå som det går men att det mest troligt skulle gå bra. Tycker ni ska boka om ni vill åka bort!

Imorgon går jag in i v 16 och jag är nästan säker på att jag känt bebisen nu, det fladdrar till och igår och idag vid ett par tillfällen har det känts som det puffats/som en bubbla trycks ut inifrån. Har inte känt nåt liknande från tarmarna innan så jag hoppas att det är från liten. :)

• halfmoon

Ja, det var väldigt lugnt här! :) Hoppas det går bra för alla.

Jobbigt med kräkningarna Tindra85. Jag spydde sista gången (förhoppningsvis) i v 14/15 och illamåendet har blivit bättre nu i v 16/17 men det är inte helt borta ännu utan kommer när jag blir hungrig eller trött.

Är i v 16+4 idag och nu är det lite drygt två veckor till RUL. Känner bebisen oftare och har börjat märka av tydligare buffar. Imorse när jag vaknade var det någon som var igång, riktigt mysigt. Har även börjat få lite mage! :)

Är orolig för RUL och var såååå nära att boka ett privat ultraljud för några dagar sedan. Men jag lyckades hejda mig och nu ska jag nog kunna vänta. Det är över en månad sedan vi såg det lilla pyret sist.

• halfmoon

Välkommen masken! Härligt att ni är halvvägs och att RUL är avklarat!

Hoppas allt går bra idag hejmennej!

Tindra85: Jag har en doppler som jag kollat korta stunder med sedan v 10+0. Kollat nån/ett par ggr i veckan men mest korta stunder för att höra hjärtat och veta att liten lever. Har lugnat mig väldigt mkt i början, speciellt som jag hade bruna flytningar.

Nu har jag inget direkt behov av den längre för jag får buffar. Däremot oroar jag mig istället att bebisen ska vara sjuk. Alltid är det nåt!

Har läst en del om riskerna men det verkar inte finnas varken forskning som säger att det är farligt eller helt säkert. Väldigt många (speciellt i USA) verkar kolla med doppler dagligen och har inte märkt nåt negativt.

Jag väljer att tro att korta stunder och så sällan som möjligt är ok, hellre det än att gå runt och noja över att bebisen inte lever.

Förstår att det är nervigt inför KUB. Vid alla ultraljud sitter man ju med klump inte magen och skräckscenarion i tanken innan. Håller tummarna att allt går bra!

Två veckor kvar till RUL och tiden fick gärna gå fortare!!

• halfmoon
    Tindra85 skrev 2016-08-24 13:48:11 följande:

Ok, tack för svaret :) det är väl så jag tänkt att man gör det någon gång här och där för lugnet helt enkelt.

Vad har du använt för variant och var köper man dem enklast?

Ja tiden mellan alla stora stolpar får gärna spriiiinga fram känns det som ibland :)

Jag köpte den på billiga tester, märket heter sonoline. Tror den kostade runt 7-800. Tycker att den har varit bra och enkel! Finns ju jättemånga varianter i olika prisklasser men vad jag läste mig till var denna ok så jag slog till. :)
  • halfmoon

I helgen var vi inne en sväng på sjukan för jag hade haft ont i magen hela helgen, haft några sammandragningar och var skitnojig. Inte rädd för att bebisen var död för den känner jag varje dag men mer för att nåt annat var knas. Blev tillkollad och fick tappen mätt och kollad och allt var ok. Hon trodde ev att smärtan var foglossning.

Har fortfarande värk i magen rätt ofta men jag tror nog mer på att det är växtvärk isf, är så drygt på nätterna för jag fixar inte att sova på rygg för det spänner så i magen. Tror jag får 1-3 sammandragningar per dygn nu med, de gör inte ont alls och jag märker bara av det för att magen blir spänd. 8 dagar kvar till RUL, nervigt!

• halfmoon
    Venne skrev 2016-09-18 09:52:16 följande:

Usch när jag vaknade och gick på tia idag kom det brun flytning. Inget rosa eller rött, men jag är så himla orolig nu :( Är i vecka 12 och hade faktiskt börjat slappna av lite och börjat tro på att vi skulle få ett barn och inte mf. Och söndag är det såklart, så jag kan inte ringa barnmorskan.

Behöver inte vara nån fara. Jag hade så flera gånger och allt var ok. Håller tummarna att det är okej! Förstår oron!
  • halfmoon
    Venne skrev 2016-09-19 07:08:58 följande:

Tack.. jag hoppas det är ok för oss också. Fick du ultraljud för att kolla? Eller fick ni bara vänta och se?

Hade senaste flytningen i v 9+6, då fick jag ett ultraljud genom mvc i v 10+4 för jag var så rädd och orolig. Hade jag inte fått det så hade jag åkt till akuten, har två missfall I bagaget och bara väntade på att denna graviditeten skulle skita sig också.

Allt har gått bra hittills, är i v 21 nu och gjorde RUL för snart två veckor sedan och allt såg fint ut. Börjar tro att det ska gå vägen nu även om oron fortfarande finns där. Nu längtar jag till att ta mig in i perioden då bebis kan överleva om den kommer från tidigt.
  • halfmoon

Väldigt lugnt! :) Men lugnt brukar ju betyda bra! Så mysigt med hjärtslag Tindra85!

Här rullar det på, vill bara att tiden ska gå fort nu så det finns chans att bebisen kan klara sig utanför kroppen om något händer. V 22 nu, fortfarande overkligt. :)

• halfmoon

Hej!

Går bra här. Är mitt i v 29 nu och börjar längta efter att sluta jobba och sen efter bebis. Känns som en evighet kvar fastän det bara är 2,5 månad till bf. :) Ska köpa säng om några veckor och fixa bebisens sovplats m.m. Sen kanske det börjar kännas verkligt. Fortfarande svårt att tro att det kommer en bebis även om det är hela havet stormar i magen om nätterna.

Hur går det själv?

Svar på tråden Vårbebisar efter IVF 2016