Torr "tidigt"?
Här är en latmask till mamma som fick ett barn torrt när hon bara var 13-14 månader. Flickebarnet hittade själv pottan i källaren (hon har två äldre syskon) och började i princip att använda den på eget bevåg. Själv tyckte jag att det var en rätt så dum idé att ge sig på precis innan vintern och alla bängliga vinterkläder och ruskväder, men när hon så klart visade att hon var redo så var det bara att haka på och inhandla lite trosor. Nattetid var hon torr först långt efter sin treårsdag.
Kan tillägga att hennes två äldre bröder var torra vid 2 1/2 resp strax innan två år utan särskilt stor insats från min sida heller. Jag tycker att det är mest att skapa sig merarbete att stressa på med det och eftersom vi körde med tygisar så var det ingen merkostnad om de blev torra förr eller senare.
Det är i min mening jobbigare att ha en ettåring utan blöja än en tvååring. De är inte lika utvecklade i talet och i kommunikationen och de har mindre tålamod och mindre att förhandla med. Hela toaletteriet är något som det ska förhandlas och samarbetas om och det tar tid, ork och kraft. Och man lär känna alla offentliga toaletter (och buskage) i sin närmiljö väldigt väl.