• Ophelia94

Vegetarisk pannacotta i tårta

Hej, det är så att jag ska baka en tårta på Lördag. Men i receptet ska man ha vit chokladpannacotta, vilket innehåller gelatin. Men då vegetarianer ska äta den krävs alternativ. Läst att man kan använda agar agar eller vegegel men i receptet ska man göra det, låta den stelna och sedan vispa den fast och ha i alla lager av tårtan. Funkar detta med agar agar eller vegegel?

Tack på förhand. :)

• Svar på tråden Vegetarisk pannacotta i tårta
  • Ophelia94

Testade det men smaken blev lite konstig. Och går det att vispa så det får en fast konsistens?

• äsch

Aha, för när jag gör panacota så använder jag det som vanligt socker. Man gör ju panacota på spisen och vispar i sockret när grädden är varm, så det stelnar när det svalnar. Jag vet inte om det skulle bli någon större förändring om det vispas ytterligare efter det. Men du kanske skulle kunna vispa till chokladgrädde istället om det inte fungerar med panacota. Då blir ju konsistensen riktigt fast.

• Aniiee
    sunside skrev 2016-07-10 19:29:27 följande:

Grädde är inte veg.

Sant, men de flesta är lakto-ovo-vegtetarianer (en bit över 55%, enligt en undersökning jag läste förra året). Tror TS vet om hennes vänner/familj äter mjölkprodukter.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Ewald01

Här testar en tjej vegetarisk mat: 

Ganska interessant faktiskt ...

Svar på tråden Vegetarisk pannacotta i tårta