Inlägg från: Alvolina |Visa alla inlägg
  • Alvolina

Ni som fått barn tätt

Om ni känner att ni kan tillgodose båda barnens behov så bör det väl inte vara några problem. Ett barn på ca 18 månader älskar att klättra, springa och upptäcka saker vilket kan bli jobbigt när man sitter låst och matar en liten bebis. Fördelen är att den stora inte behöver börja på någon förskola förrän långt senare. Den stora sover möjligtvis 1-2 gånger om dagen fortfarande så du får också möjlighet att vila. Dessa "svårigheter" med syskon finns i alla nivåer i alla åldrar, när än syskonet kommer.

Själv har jag en femåring och en ettåring nu. Det jag har upplevt som svårt är när den minsta ska sova och den stora blir själv en stund. Jag har ju ingen som helst koll ibland på vad han hittar på? Undrar så hur alla andra löser detta^^ När storebror var liten sov jag ofta med honom. Med lillasyster finns inte den möjligheten alls eftersom den stora alltid är vaken. Det saknar jag lite. Båda barnen sover som tur var bra på natten. Amningen kunde jag ofta lösa i samma rum som storebror om jag sysselsatte honom med något.

• Alvolina
    Anonym (Binett) skrev 2016-07-05 11:55:21 följande:

Mitt största misstag med att få barn tätt var att det stora syskonet blev större än vad det var... Jag krävde för mycket av ett barn som ännu var bebis med en bebis behov.

Även det första barnet behöver pyjamas och vällinggos i knät vid läggning och kanske behöver samsova trots en ny ammande bebis vid sidan om.

Jag fick en del problem och en jobbig tid tack vare detta.

Jobbigt blev det också när bara ett av barnen blir sjukt och bara jag fanns hemma och måste sköta det andra barnet också och inte kunna ge full uppmärksamhet till den sjuka. Ibland går det bara inte att båda föräldrarna är hemma.

Min då fyraåring krävde mycket mer uppmärksamhet när lillasyster kom. Han ville vara mycket närmare mig än han vart förut. Förra hösten var väldigt kämpig. Det finns nog ingen perfekt ålderskillnad eftersom alla åldrar har olika behov som bör tillgodoses. Det är säkert tuffare att ha ett litet barn som inte går att resonera och prata med, men risken är ändå stor att det blir tufft oavsett när syskonet kommer. Synd att göra abort för en sån sak.
Svar på tråden Ni som fått barn tätt