Krav
Mina barn är fem och sex år gamla och jag misstänker att jag ställer alldeles för låga krav på dem vad gäller klara av saker själva / hjälpa till hemma.
Ni med barn i samma ålder, vilka krav ställer ni på era barn?
Mina barn är fem och sex år gamla och jag misstänker att jag ställer alldeles för låga krav på dem vad gäller klara av saker själva / hjälpa till hemma.
Ni med barn i samma ålder, vilka krav ställer ni på era barn?
Min sexåring håller efter på sitt rum, packar skolväskan själv (efter påminnelse från oss att det är gympadag, utflykt, etc.), klär sig själv, brer mackor och lägger upp mat, tar undan sin egen disk och medverkar på helgen när hela familjen har gemensam städtimme. Hon brukar då välja saker som till exempel att gå ut med pappersinsamlingen, dammsuga sitt rum och para ihop strumpor.
Av min nyss fyllda 5-åring begär jag att han själv ska klä på sig på morgonen (jag brukar hjälpa till lite med att välja kläder efter väder). Smutsiga kläder får han slänga i tvättkorgen. Efter att han ätit får han bära ut tallriken i köket. Plocka upp saker på sitt rum om det ligger på annan plats i huset, och han ska städa 1 gång/vecka på rummet för att få veckopeng (samma regel som för hans storebror).
Kommer inte på mer nu. Mackor är svårt för honom att bre ännu men vi tränar.