Inlägg från: Anonym (dotter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dotter)

När jag går igenom pappas saker känns han som en annan människa

Min pappa dog rätt hastigt i år och jag var den enda som ärvde honom och jag och min man var dom som tömde hans lägenhet. Jag har gått igenom alla hans saker för att sortera ut vad som ska slängas, säljas, sparas, ge bort osv och det har varit väldigt känslosamt. Känn som jag har fått veta mer om min pappa nu än när han levde, samtidigt skapar det så många frågor och jag skulle vilja veta mer.
    Känns konstigt eftersom vi absolut inte var några främlingar för varandra. Visst vi hade inte världens tajtaste relation men bodde i samma stad större delen av mitt liv och vi umgicks rätt ofta.
    Känns så svårt eftersom jag är ensam med detta. Pappa var singel när han dog, har ingen syskon och min mamma har inte haft särskilt mycket kontakt med honom på senare år. Ibland känns det som jag går igenom en främlings saker. Vissa saker jag hittar gör mig rädd och andra gör mi upprymd och glad men samtidigt förvånad. Så mycket jag inte visste om min pappa som jag gärna hade velat veta medan han levde.
    Någon mer som har känt så när de har tömt en närståendes hem? Jag har funderat på att kontakta hans vänner och ett gammalt ex till honom. Vore det konstigt?

• Svar på tråden När jag går igenom pappas saker känns han som en annan människa
  • Anonym (dotter)

Hans kroppspulsåder brast, det kom inte som en jättechock, han hade haft rätt dålig hälsa de senaste åren och drack och rökte en del och var över 60. SÅ jag tycker inte riktigt man kan jämföra det med din son.

Men jag kan berätta att jag hade en vän som dog liknande sätt som din son i svininfluensan 2009. Det tänker jag fortfarande på. Jag blir alltid lite rädd nu när någon blir förkyld.

Jo jag har förstått att pappa levde ett annorlunda liv när inte jag var med. Mina föräldrar separerade tidigt och pappa var aldrig någon varannan vecka pappa direkt. Utan det var mer så att han hälsade på när jag var barn då och då. Sedan när jag blev äldre så hälsade jag även mycket på honom och vi brukade äta middag ihop. Vi gjorde även ett par kortare resor tillsammans.

Han levde lite annorlunda jämfört med min mamma och min mans föräldrar och mina vänners föräldrar. Han var inte riktigt lika gubbig som jag tycker många andras pappor är som mest är intresserade av att titta på tv. Han rörde sig mycket ute och hade många vänner, verkade också skaffa nya vänner ganska ofta. Han hade många intressen var aktiv inom dom, t ex pysslade han mycket med lite udda politik. Han var medlemmar i lite konstiga föreningar och sånt.

Det som har förvånat mig nu när jag har gått igenom hans saker är att han verkade få otroligt många brev. Han verkade ha brevväxlat väldigt mycket genom åren. Jag har också hittat många bilder från hans resor. Jag vet inte vad alla är men det är så många människor ihop med pappa. Han verkar ha rest mycket för att träffa folk. Alltså inte turistat utan rest till ställen där han redan kände väldigt många. Han verkar t ex känna väldigt mycket folk i Danmark, det visste jag inte alls.

Han har även gett ut flera böcker. Det hade jag ingen aning om. Jag minns när jag var tonåring att pappa en gång hade jättemånga böcker hemma, alltså inte i bokhyllor utan mer som ett lager och alla var samma bok. Jag minns inte om dom var i lådor eller om dom stod i på vardagsrumsbordet eller på golvet. Säkert 200 stycken. Jag var inte särskilt intresserad då och tror aldrig att jag kollade på dom men nu har jag hittat flera exemplar av samma böcker, vet att det är samma för jag känner igen färgen och omslaget och det var ungefär ett dussin som låg i en låda så jag förstod direkt att det var dom som jag såg när jag var barn. Det här var hans egen bok. Jag hade verkligen ingen aning. Har även kollat upp böckerna på sidor där man kan köpa och sälja begagnade böcker och flera av hans böcker finns där. Jag visste att pappa tyckte om att läsa men jag visste inte att han skrev själv.

Svar på tråden När jag går igenom pappas saker känns han som en annan människa