• The Shipping Man

Föräldraersättning vid födsel utomlands

Hej,

Har en lite avancerad fråga som jag hoppas någon expert kan svara på :)

Min flickvän och jag ska ha vårt första barn i december och vi är förstås jättetaggade! Jag undrar nu hur det kommer vara med föräldraersättningen för oss. Vår situation är följande:

-jag är svensk medborgare

- min flickvän är Schweizisk medborgare

- vi bor båda i England. Vi är också skrivna i England.

- vi ska föda i Schweiz och sedan bo i England i 6 månader innan vi flyttar hem till Sverige.

Jag undrar nu hur detta kommer påverka våra chanser att få barnbidrag och föräldrarersättning från Sverige. Behöver vi flytta hem till Sverige och skriva oss i Sverige innan barnet föds för att få rätt till de svenska systemen eller räcker det med att jag är svensk medborgare?

Tacksam för hjälp och idéer.

Mvh

Christoffer

• Svar på tråden Föräldraersättning vid födsel utomlands
  • Kasperina

När ni bosatt er i Sverige måste ni anmäla er till försäkringskassan, efter det kommer ni att kunna få 250kr/dag i FP, däremot är jag osäker på hur många dagar ni får, jag gissar att de drar av antalet dagar som gått sedan barnet föddes.
    Barnbidrag får ni också, 1050kr/månad.

• Birgitta02

Låter lite märkligt om ni skulle få föräldrapenning när ni varken bor eller skattar i Sverige sedan en längre tid. Men tycker du ska fråga FK.

• Kasperina
    Birgitta02 skrev 2016-07-03 21:18:53 följande:

Låter lite märkligt om ni skulle få föräldrapenning när ni varken bor eller skattar i Sverige sedan en längre tid. Men tycker du ska fråga FK.

Enligt de regler som finns på FKs hemsida har man rätt till barnbidrag och FP om man är skriven i Sverige. Jag utgår dock från att man får miniminivån av FP (numer 250kr/dag) om man inte jobbat i Sverige, samt att man ite får 480 dagar om barnet inte föds i Sverige. Förmodligen finns det ett schablonavdrag som används för nyanlända.

Att man är svensk medborgare spelar ingen som helst roll, det betyder bara att man har rätt att flytta tillbaks. Är ni inte gifta så kan det vara en idé då det annars inte är helt säkert att flickvännen och barnet får uppehållstillstånd. Jag vet inte vilka regler som gäller för Schweizare
  • Cadencee

Jag läste i en tråd här på familjeliv där någon bodde i Danmark och flyttade sedan med familjen till Sverige. Reglerna för ersättning för föräldralediga är ju olika i länderna och man gjorde ett visst avdrag på de föräldradagar som man får i Sverige. FK gjorde alltså en omräkning av det danska systemet och drog bort dagar från det svenska systemet :) med andra ord lär ni inte få alla dagar som svenska medborgare får vid födsel utan det kommer bli avdrag.

Svar på tråden Föräldraersättning vid födsel utomlands