Potträning, funderingar kring 3-dagarsmetod
Hej Helisa och alla andra i den här tråden,
Jag heter Sofia Bergenstjerna och har tillsammans med min man skrivit boken ?Potträning på 3 dagar?.
Jag skulle vilja ta tillfället i akt och berätta lite kort om den här metodens upplägg och varför den fungerar. Jag förstår på vissa av svaren i tråden att det är lätt att ha förutfattade meningar om man inte har läst boken.
?Potträning på 3 dagar? handlar över huvud taget inte om att barnet ska ?klara av? potträningen på tre dagar, eller att detta är ?hysteriskt? som någon nämnde. Istället handlar det om att ge potträningen dedikerad tid och plats i sitt liv och verkligen ge barnet en chans att kunna ta till sig den nya kunskapen. Det är så lätt att potträningen blir något som passas in lite då och då när tid finns, och det gör det väldigt svårt för barnet att lära sig då. Den här metoden är alltså upplagd med barnets bästa i åtanke och på ett sätt som gör det så enkelt som möjligt för barnet att greppa den nya kunskapen.
Metoden är INTE en färdig mall där barnet ska passas in, utan ett ramverk som kan anpassas helt efter barnet och din egna föräldrastil.
En del anser att det inte är lönt att potträna, att det bara blir problem och skapar vägran. Men ofta är det så att vi tappat kunskapen om hur man gör detta på ett bra sätt. Potträning handlar inte om att man tvingar barnet till något, detta är ett förlegat synsätt. Den som använder tvång är helt fel ute. Att potträna handlar om att barnet lär sig ett nytt beteende för var kiss och bajs hör hemma. Detta kan göras på ett mycket pedagogiskt sätt med stor omtanke om barnet, helt utan stress, press och vägran. Det är fullt möjligt att potträna på ett sätt där hela potträningen blir en positiv upplevelse för alla inblandade, och där barnet utvecklas och trivs på vägen.
Potträning är dessutom bra för barnet - det stärker barnets självförtroende och tillit till sin egna förmåga. Genom att potträna hjälper du ditt barn att växa och bli mer självständigt i livet.
Någon nämnde att barnets förmåga att bli blöjfri först kräver fysisk mognad, men detta är felaktigt. Svensk forskning visar att barnet är fysiskt moget redan från födseln och att signalbanorna från urinblåsan till hjärnan finns utvecklad redan hos spädbarn. En annan vanlig uppfattning är också att barnet måste ha blåskontroll innan det är någon idé att potträna. Men blåskontroll är faktiskt något som man tränar upp! Genom att potträna på daglig basis tränas musklerna i att öppna och återsluta urinvägarna. Jag beskriver mer om detta i en artikel
här Idag blir barn blöjfria 2 år senare i snitt än på 70-talet. 2015 var snittåldern 4 år, på 70-talet 2 år. Att barn har blöja tills de är 3-4 år gamla i snitt är alltså inte ovanligt men det är onödigt sent. Många väntar på att barnet själv ska ta initiativet, men eftersom blöjorna är så pass effektiva att barnet inte känner sig blött och kladdigt så har barnet ingen egen drivkraft i detta. Många föräldrar väntar i flera år och måste sen ta tag i saken själva ändå.
Man hör ofta att man ska vänta tills barnet är ?redo?, men det finns ingen enighet idag om vad redo innebär eller när det sker, detta har man forskat kring sedan 60-talet och inte kommit på än.
Mitt tips är att inte vänta tills barnet befinner sig mitt i trotsåldern, det gör bara saken svårare. När barnet är mellan 18-24 månader är det mer samarbetsvilligt och då går det ofta både snabbt och smidigt att potträna.