Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Hur få slut på taffsandet och våldtäkter på festivaler?

Digestive skrev 2016-08-04 18:50:20 följande:
    Du får nog läsa inlägget en gång till. Ingenstans har jag ifrågasatt din rätt att få uttrycka din åsikt utan jag har beskrivit diverse konsekvenser som berör ditt sätt att förmedla åsikter på.

Spottloskor från det så kallade "PK-folket" är i stort sett murbruket för gemenskapen i den här vågen av populism och ger skenet av att sakliga argument saknas.
    Nja, jag delar inte din uppfattning om åsiktskorridoren. 
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2016-08-04 21:44:02 följande:
    Vilket är en väldigt konstig hållning att ha när du systematiskt angriper folk och person om de besitter särskilda åsikter. Det är just sådant som pekas ut som en åsiktskorridor av de som känner sig drabbade.
    Skriver man för övrigt "[...] dem [...]" så syftar man inte på sig själv.

Hur du och jag ser på den så kallade åsiktskorridoren spelar mindre roll när det hela är väldigt starkt knutet till en propagandamaskin som är betydligt större än oss båda - och man bör då vara försiktig med hur man göder en sådan propagandamaskin, för man råder inte själv över slutresultatet i ett sådant läge.
    Jag delar inte din uppfattning om propagandamaskinen, min uppfattning är att vi har press- och yttrandefrihet i Sverige.

Min uppfattning är att den åsiktskorridor du befinner dig i är en aning trång och att detta inte kan kompenseras av att den leder till den gigantiska offerkoftegarderoben med uniforma koftor med texten "Åsiktskorridoren i Sverige är så trång att man inte längre kan säga något om invandring utan att kallas rasist".

Man kan heller inte bortse från att det i stor utsträckning är de allra klenaste förstånden som hänger i den korridoren.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2016-08-05 01:01:31 följande:
    Den populistiska vågen i väst har utan tvekan en propagandamaskin bakom sig. Det är lite svårt att förneka existensen av internetsidor så som Avpixlat, Fria Tider samt förneka hur diverse forumsaktivister sprider propaganda med mera. Vad press- och yttrandefrihet skulle ha med saken att göra tål verkligen sin förklaring.

Övrigt verkar enbart riktat mot mig som person och därmed bara tröttsamt. Att du fortfarande tror att jag berörs av sådant är förbluffande.

Har du verkligen ingenting annat att komma med än att försöka dra ner byxorna på folk i debattsammanhang?
    Nej, det var inte riktat mot dig som person.

Jag delar inte din uppfattning om hur man ska förhålla sig till populismen.  Själen i en rörelse som SD-populismen är just gnället och påståenden som att man inte kan säga något om invandring utan att kallas rasist. 
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2016-08-05 20:33:21 följande:
    "Min uppfattning är att den åsiktskorridor du befinner dig i [...] leder till den gigantiska offerkoftegarderoben [...]. Man kan heller inte bortse från att det i stor utsträckning är de allra klenaste förstånden som hänger i den korridoren."

Hur man ska förhålla sig till populism har jag inte ens hunnit föreslå och ordvalet hade varit "bör".

Om du inte ser hur just det där propagandakonceptet har fått bredda ut sig så väljer jag att tacka för mig.
    Jag tycker du vinglar högst betänkligt i dina försök att förhålla dig till det du i detta inlägg kallar propagandakonceptet.

Visst förstår jag att det förhållningssätt jag och många andra har till SD-åsikterna funkar som näring för odlingen av martyrskapet.

Men jag anser inte att man ska bjuda in rasismen och kvinnoföraktet i det "politiska finrummet" eller egentligen i något slags rum överhuvudtaget.
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-08-05 22:52:46 följande:
    Lugn nu. Nu diskuterar vi övergrepp på festivaler och dylikt. Anmälningarna om våldtäkt på festivaler har ökat lavinartat i år. Jag sitter på lösningen. Problemet med våldtäkter förekommer inte på Sweden Rock eller andra betalfestivaler. Utan största problemet är gratisfestivalerna. Sedan får du dra vilka slutsatser du vill, utifrån den informationen.

Om vi vill få bukt med dessa våldtäkter. Ta betalt!
    Det ser inte jag som en lösning.

Jag kan inte avgöra hur stor andel av tafsandet på gratisfestivaler som kan relateras till nyanlända, men däremot så kan jag avgöra att 100 procent av tafsandet i alla sammanhang inklusive våldtäkter är relaterat till en taskig kvinnosyn, alternativt total empatibrist eller fullständig galenskap.

Det är där man ska börja och för min personliga del så anser jag att nyanlända som inte är beredda att acceptera svensk lagstiftning inte har något här att göra.
  • FDFMGA
    Wolt skrev 2016-08-05 22:56:51 följande:
    Det hade säkert kommunisterna i Sovjet också.
    Jag vet inte vad du anser att kommunisterna i Sovjet hade, inte heller om det är särskilt relevant.

Det var väl du som startade en tråd om att du inte kunde tänka dig att vara tillsammans med en kvinna som hade haft fler än 10 sexpartners och jämförde dem med män som går till horor.

Apropå kvinnosyn.
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-08-05 23:58:22 följande:
    Jag menar dock att vi inte behöver göra oss dummare än vad vi redan är. Naturligtvis finner vi en direkt korrelation mellan nyanlända och en ökad volym gällande våldtäktsanmälningar på festivalområden.

Samtidigt är det inte det största problemet som vi finner i detta land, men likväl ett problem. Om vi vill tala i generella termer så har jag ju helt rätt. Ta betalt! Du finner som sagt var inte många anmälningar om våldtäkt på Bruce Springsteen eller Håkan Hellström konserter. Det stora problemet är gratisfestivaler. Jag tror att kommunerna har mycket att arbeta med här. De gör mycket bra, men kommunpersonal måste komma närmare inpå dessa killar och även ge dem tydligare direktiv. Här saknar jag även initiativ från riksdagen. Jag upplever en bristfällig kommunikation.

Sedan håller jag naturligtvis med dig om att de nyanlända som inte respekterar svensk lagstiftning inte har här att göra. Samtidigt menar jag också att det inte är alldeles lätt för många nyanlända att riktigt veta vad som gäller här. Återigen handlar det om en kommunikationsbrist från våra styrande. Det är trots allt inte särskilt allvarligt att trakassera en kvinna som inte följer normen för vad en kvinna förväntas vara, i många länder En svensk kvinna följer knappast normen i Syrien.

Det är även därför jag menar att vi måste vara öppna med att tala om olika problemlösning för män från olika kulturer. Jag misstänker att vi inte hade åstadkommit särskilt mycket genom att införa ett alkoholförbud på festivalområden etc. Det hade dock givit stora effekter i många hem där svenska män beter sig som svin. Det är helt naturligt egentligen.
    Nej, inte behöver du göra dig dummare än du ärSolig

Javisst, nyanlända står säkert för en betydande del av tafsandet på gratisfestivaler, men lösningen är inte att ta betalt. Kommunikation och konsekvens. Jag håller inte med dig om att tafsande nyanlända inte känner till att det finns andra normer i Sverige än i deras ursprungsländer. Det är åtminstone inte de största problemet utan att de inte har fått lära sig att respektera svenska normer.

Nu skrev jag tafsande nyanlända eftersom det rör sig om en liten grupp bland de nyanlända, men svensk integrationspolitik måste i ord och framförallt i handling bli mycket bättre på att ställa krav och att erbjuda möjligheter.

Visst förstår jag att sån´t här upprör. Det är ju egentligen fullständigt oacceptabelt att några snorungar har fått för sig att de i grupp kan gå runt och tafsa på tonårstjejer. 
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2016-08-06 01:11:45 följande:
    Det skulle säkert lösa en stor del av problemen på plats, att då ta betalt, men i det stora hela så förflyttar det nog bara problemet till en annan plats.

Någonting som slår mig i allmänhet är hur få demonstrationer vi har haft mot sexuellt våld och ofredande relativt till andra. Vi verkar ha svårare att skylta med dessa värderingar jämfört med andra. Vad det beror på vet jag inte men vi kanske tar dem lite väl för givna.

Riksdagen verkar inte ha gjort många knop i den här frågan och det är ändå ett ärende som borde ha fått någon form av aktiv åtgärd innan riksdagsåret tog slut och sommaren tog vid. Det är ju då problemen är som störst.
    Sorry.

Jag upplever att dina åsikter vinglar så betänkligt att det inte går att besvara dina inlägg. 
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2016-08-06 14:59:13 följande:
    Med tanke på hur du har tolkat de senaste inläggen så är det här goda besked från ditt håll. Det är bättre att låta bli när man inte riktigt förstår istället för att chansa.
    Haha.

Om du blir lite mer stringent så kommer du snart att ha uttryckt en av martyrskapets mest omhuldade dogmer, att det finns ett propagandamaskineri som går ut på att håna de rättroende som skådat ljuset.

Intet nytt under solen. Budskapet är gammalt som gatan.

Problemet är att du vinglar i dina åsikter så att det stundtals framstår som att du syftar å¨populistpropagandan som propagandamaskineriet.

Hursomhelst. Min uppfattning är att det är oetiskt och intellektuellt ohederligt att kamma populismen medhårs. Jag har som du vet inte för vana att bistå dig med detta.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2016-08-06 17:06:17 följande:
    Du har ju verkligen inte förstått vad jag har skrivit.

"Problemet är att du vinglar i dina åsikter så att det stundtals framstår som att du syftar å¨populistpropagandan som propagandamaskineriet."

Det är vad jag syftar på. Om du slutar diktera hur jag ställer mig i sak så ska du nog se att mina åsikter blir mindre vingliga. Alternativt så sitter du still.

Att lämna person- och gruppangrepp utanför en debatt är alltså oetiskt, intellektuellt ohederligt och att stryka en sak medhårs. Det blir skitbra så.
    Där är vi helt överens jag har sällan förstått dina inlägg mot bakgrund av att jag under många år hade som yrke att få snåriga texter andra producerat att bli begripliga så har jag antingen tacklat av fullständigt eller också är det inte mycket substans i det du skriver.

Att jag anser att dina åsikter saknar styrsel är inget personangrepp utan ett påstående om just dina åsikter Det är viktigt att förstå skillnaden mellan åsikt och person. Det är också min övertygelse att populismen till sin natur är sådan att den i första hand appellerar till okunniga personer och/eller de mer intellektuellt begränsade av oss.

Du får gärna förklara hur du anser att man bör bemöta populismen men min åsikt är att den inte ska kammas medhårs. Därmed inte sagt att man ska förtiga problem. Själv anser jag att invandringsdebatten i Sverige har blivit betydligt bättre sedan de anständiga partierna började inse att man kan förhålla sig kritisk till många företeelser utan att man på något sätt uppmuntrar den renodlade ignoransen bland SD-populisterna.
Svar på tråden Hur få slut på taffsandet och våldtäkter på festivaler?