Inlägg från: athanatos |Visa alla inlägg
  • athanatos

Hur få slut på taffsandet och våldtäkter på festivaler?

Lena skrev 2016-07-02 18:04:00 följande:

Sluta tycka det är okej att pojkar jagar tjejer och tränger sig på i unga år. Noll tolerans mot alla typer av övergrepp, män måste säga ifrån till andra men om de ser någon inte respektera någon annans kropp.

Det är en fin tanke men då måste dom här männen vara beredda på att använda våld också. I samma stund som de bestämmer sig för att säga ifrån till en annan män måste de vara redo för att både ta emot och utsätta andra för våld, kanske även grovt våld.
    Det går inte riktigt hand med hur män idag uppfostras i hemmen och i skolan.
  • athanatos
    nattuv skrev 2016-07-02 20:40:23 följande:
    Och glöm inte att man även kan bli åtalad om man ingriper och blir tvungen att använda våld för att freda sig själv eller det tilltänkta offret.
    Det är också en bra poäng, även om man är en rutinerad gatufighter som inte har några problem med att knäcka någons näsben eller få en framtand utslagen så bör man räkna med att i absolut bästa fall är utekvällen över och i värsta fall blir det rättegångar och ett mediadrev. För glöm att folk kommer rycka på axlarna om några svenska män attackerar några ensamkommande på en festival, oavsett vilket motiv som säger sig ha. Man kommer få leva med att ha deltagit i en "rasistattack".
  • athanatos
    Grande Rock skrev 2016-07-02 20:53:19 följande:
    I folktäta miljöer likt en festival borde det vara enkelt att övermanna ett gäng småpojkar. Borde finnas gott om medmänniskor som hakar på om man tar ledning över situationen.
    Jag skulle inte räkna med det. Det är väldigt ovanligt att folk lägger sig i vid misshandel eller rån på stan. Visst det kan hända men jag skulle inte räkna med det.
    Skulle inte heller säga att det är enkelt att övermanna ett gäng sådär. Går man in med den inställningen att de är enkla och småpojkar blir det nog inte roligt. Beror självklart på vem man är själv, men om vi nu säger en vanlig svenssonkille. Jag skulle gissa att dom gängen har en hyfsad vana att slåss och särskilt då att slåss tillsammans som grupp. Inte heller otroligt att någon av dom bär kniv.
  • athanatos
    Lena skrev 2016-07-02 21:11:42 följande:

De allra flesta våldtäkter och övergrepp sker inte av grupper av människor utan av enskilda personer där omgivningen är tysta.

Vad spelar det för roll? Räcker väl att en person blir våldsam för att det ska vara en farlig situation?
  • athanatos
    Lena skrev 2016-07-02 21:17:24 följande:

Om alla börjar ingripa och visa det är fel så har inte en ensam förövare en chans. Dessutom måste vi börja med alla direkt och visa att det inte är okej att kränka andras gränser.

Sånt sker bara på film. I verkligheten drar sig människor undan för de inte vill vara delaktiga i en jobbig situation. Och oavsett så om man skulle ingripa när någon begår sexövergrepp så är jag väldigt säker på att personen kommer bli våldsam. Tyvärr men det du tänker kommer inte att ske. Det finns gott om exempel och forskning på det.
  • athanatos
    Grande Rock skrev 2016-07-02 21:19:33 följande:
    På folktät plats handlar det inte om EN vanlig svenssonkille, det fanns 20 000 pers framför scenen på Bråvalla, tror att minst ett hundratal av dessa hade kunnat hjälpa till vid en direkt uppmaning.
    Det som gör det svårt i en sådan miljö är att det är svårt att se vad som sker så lite som en meter bort, det är trångt, stökigt, högljutt och alla har ögonen på vad som händer på scen
    Det kommer inte ske, jag kan sträcka mig till att kanske två personer hjälper till. Folk är betydligt räddare än du tror.
  • athanatos
    Kasperina skrev 2016-07-03 06:13:06 följande:
    Ledsen att spräcka din lilla bubbla, men det är betydligt vanligare att Hans, Sven och Karl är de skyldiga.
    Intressant, jag har arbetat lite med att plocka ut domar om olika brott och där såg jag inget av det du beskriver. Dom flesta åtalade var invandrare.
  • athanatos

68-vänstern och dess avkommor måste verkligen bort från politiken i Sverige om vi ska ha någon framtid alls :(

• athanatos
    Loriyana skrev 2016-07-03 13:37:35 följande:
    97% av sexövergrepp sker av män. Så jag tycker faktiskt att man kan påstå att våldtäkt är till störst del ett manligt fenomen.
    Jag tror man kan peka ut problem mer, troligtvis begås alla våldtäkter t ex av män utan akademisk utbildning.
Svar på tråden Hur få slut på taffsandet och våldtäkter på festivaler?