• pinglan137

När kan man lämna....?

Jag har tre barn 18, 16 (han fyller 17 i år) och en 12 åring. Vi ska åka till Gotland i 2 veckor och min mellersta vill inte alls följa med. Jag har lockat med att han kan ta med kompis men nä han vill inte. Min äldsta har tjej så han ska ta med tjejen men vill inte heller vara där i två veckor utan dom åker hem efter en vecka.
    Han är ändå vuxen så känner att han får bestämma själv hur han/dom vill göra och dom har valt att vara med en vecka. 

Jag har lämnat 18 åringen och även 16 åringen själva hemma men då över en helg eller max 3 dagar och det har gått bra.

Deras pappa är hemma men vi bor inte ihop utan barnen bor hos mig heltid och gjort sen många år så sonen vill inte vara där heller men det finns vuxen om det skulle hända något. 

Min äldsta har sagt att han kan se till 16 åringen andra veckan vi är borta.Se till menar han då att han inte är ute och ränner hela nätterna och kommer hem ordentligt. 16 åringen är ingen festarkille utan det är cross och moppe som gäller så jag är inte orolig att han ska ut och dricka och festa men det kan ju hända andra saker. 

Hur hade ni gjort? Litat på honom och låtit han varit hemma 2 veckor och då pratat med pappan att han får kolla till honom eller tagit med honom två veckor eller en vecka då även brorsan är med?

• Svar på tråden När kan man lämna....?
  • Virvlande

16 år, då är man ju ingen barnrumpa längre. Klart han klarar sig. =)

Finns dom som flyttar hemifrån i den åldern. Dom som läser gymnasium på annan ort. Själv flyttade jag när jag var 17, men hade klarat mig långt innan dess. =)  Brukade stanna hemma själv innan också när övriga familjen drog till fjällen för jag tyckte inte om att vara där. =)

• Anonym (P)

Ja, jag håller med, klart grabben klarar sig. En kompromiss är ju annars att han får följa med en vecka och sedan åka hem nar brorsan åker hem.

• Mejeriet

Mina föräldrar åkte 1 månad till nya Zeeland när jag var 16.. Inga problem.

De beror nog helt på hur man är som person, kan ta hand om sig själv och fixa med mat osv.

• zooägaren

16.. Ja då hade jag flyttat hemifrån. Lämna grabben hemma med orden "klart du får vara hemma om du vill det. Vi litar på att du inte ställer till med något iom att du är ju nästan vuxen."

Jag är hård , men ärlig!
  • Iowhannah

Vi blev lämnade hemma när vi var 16 resp 15 år och det var inga problem. Som nån annan skrev så handlar det om hur man är som person. Kan sonen klara sig själv? Isf tycker han nog bara att det är skönt att vara själv ett tag.

• Anonym (jag e nog ego)

Då var det snart dags nu i helgen imorgon. Och jag har frågat flera ggr om han vill med men icke jag har sagt att om han ångrar sig kan han ta båten med en kompis och komma över. Men som sagt vi ska vara borta två veckor och jag har en stor klump i magen för jag vet även om han är stor så kommer jag sakna honom. När vi är där borta spelar kubb, spel, går ut och äter, badar, m.m. 

Är jag hönsig eller har ni andra föräldrar känt som jag första gången som era tonåringar inte följer med på semestern med familjen.

Svar på tråden När kan man lämna....?