Inlägg från: 201307eli |Visa alla inlägg
  • 201307eli

Migrationsverket viktigt!

Hej. Nu vet jag inte om jag kommit rätt. Men skulle vilja veta om det finns någon som jobbar på migrationsverket och kan svara på några frågor, vore tacksam!

Eller om någon vet lite mer om svenskt medborgarskap

• Svar på tråden Migrationsverket viktigt!
  • 201307eli
    Anonym (vad) skrev 2016-06-29 16:04:06 följande:

Vad var frågan? Vad angående medborgarskap undrar du över?

Det är så att min man har skickat in ansökan om att få blis vensk medborgare. Han har följt reglerna och uppfyller kraven enligt migrationsverket. Men det är långa väntetider 15-17 månader nu.

För en vecka sedan fick han ett kompletteringsbrev av en handläggare där det stod att han måste lämna in ett papper där det visar vad han gjort dessa åren i Sverige och om han inte gör det så fattar de ett beslut alltså han har 3 veckor på sig sen gör de ett beslut utifrån de uppgifter de har.

Vi skickade självklart in dem genast.

Han har ej haft en handläggare under hela tiden och ej fått bågot brev men nu verkar det som han gått en handläggare. Min fråga är då om hans beslut är nära nu att det inte dröjer länge tills han får ett beslut eftersom han nu har en handläggare?
  • 201307eli
    Anonym (Alexa) skrev 2016-06-29 19:08:16 följande:

Han blir säkert snart medborgare och sen säger han adjöss till dig.

Allt för vanligt.

Haha kanske hänt dig men inte alla lilla vän. Jag ville få svar från nåon vettig som kan något inte onödiga kommentarer
  • 201307eli
    Anonym (Alexa) skrev 2016-06-29 19:52:22 följande:

Jag?

Haha, nej verkligen inte. Har bara sett det hända för många gånger.

Det hände min kusin nyligen. Så fort han blev "svensk" så började hennes helvete. Så iofs var det en lättnad för henne när han lämnade.

Fast nu har han gift sig med en kvinna från sitt hemland och bor kvar i kusinens stad. Tack för det liksom.

Har säkerligen hänt massvis med gånger men du kaninte utala dig på det sättet när du inte känner oss eller vet vår historia det är fel.

Min man kommer också från samma land som mig och vi har det jätte bra har två flickor så sluta dömma folk duninte känner när du inte har bågon aning :)
  • 201307eli
    Anonym (vad) skrev 2016-06-29 20:48:05 följande:

Vad har medborgarskapet med det att göra? Har han permanent uppehållstillstånd (vilket han måste ha för att söka medborgarskap) så behöver han inte ts för att bo i Sverige.

han har permanent uppehållstillstånd och han har uppfyllt alla kraven!

Har hört att när en handläggare tar tag i ärendet går det snabbt antigen får man avslag eller beviljat. Det stod i brevet att svarar han inte om 3 veckor så fattar de ett beslut utifrån den information de har
  • 201307eli
    Anonym (vad) skrev 2016-06-29 21:45:17 följande:

Jag skulle tro att det går ganska snabbt nu när ni fått en handläggare och h*n tagit tag i ärendet. Ni får troligen ett svar inom 2 veckor. Det är i alla fall min erfarenhet.

Der hoppas vi.

Vill du dela med dig av din erfarenhet ?
  • 201307eli
    multikultism skrev 2016-07-01 16:42:17 följande:

Migrationsverket delar ut medborgarskap som om det vore kondomer. Han är snart en stolt arisk svensk med full rätt till svenskarnas skattepengar.

Väldigt elakt skrivet. Han följer svensk lag har ett fast arbete och lika stor rätt som dig att få vara svensk medborgare!! Visar vad du tycker om invandrare!
  • 201307eli
    Anonym (vad) skrev 2016-07-01 21:29:10 följande:

I stort sätt ända skillnaden på put och medborgarskap är att man får rösta och svenskt pass som medborgare.

Vill du dela med dig av din erfarenhet
  • 201307eli
    OupaOupa skrev 2016-07-01 21:47:58 följande:

Min man ansökte om medborgarskap i mars i år. Beslut fattades på 4 veckor, inga kompletteringar efterfrågades.

De långa väntetiderna gäller uppehållstillstånd.

Vi är för övrigt lyckligt gifta och ser framtiden an tillsammans.

Stort grattus vad roligt. Nej den långa väntetiden gäller inte endast uppehållstillståndet min man har ansökt om svenskt medborgarskap och har nu väntat i 15 månader. På deras hemsida står det 15-17 månaders väntetid
  • 201307eli
    Aniiee skrev 2016-07-01 21:39:57 följande:

Om TS kom och skrev att maken kom från Australien så skulle ni nej-sägare först sätta i halsen, sedan gratulera TS till äktenskapet och medborgarskapet......

Visst är det så :) vad säger stt han inte är därifrån eller kanske tom USA :). Men nej de gillar inte invandrare från srabländerna och balkan det är de det handlar om :)
  • 201307eli
    OupaOupa skrev 2016-07-01 22:18:59 följande:

Ok, kanske gick ärendet fortare då jag är född i Sverige. Enda rimliga förklaringen till att det gick så fort för oss.

Om ni nu har fått en handläggare som tittar på ärendet så lär ni snart få ett beslut.

Lycka till!

Ah tror att när man väl får en handläggare så går det fort. Jag har bott i Sverige sen jag var 1 år gammal så i stort sett hela mitt liv.

Tack så mycket hoppas verkligen han får den snart jobbigt att vänta så länge
  • 201307eli
    Anonym (vad) skrev 2016-07-02 08:44:56 följande:

Är inte det heller. Jag är svensk och när min man sökte tog det nästan exakt 1 år.

Fick ni beskedet att ni fått en handläggare? Gick ärendet snabbare då från att ni fick en handläggare?
  • 201307eli
    Anonym (sötnos) skrev 2016-07-02 09:20:19 följande:

var kommer ni ifrån, hjärtat? 

min tjej fick svenska medborgarskapet efter 8 månader så det lär skilja sig åt från fall till fall. Lycka till <3

Vi är ifrån Kosovo. Fast jag har bott här sedan jag var 1 år gammal. Fick ni beskedet när ni fick en handläggare gick det då fort? Vår handläggare är på semester nästa vecka så hon kommer tillbaka veckan därpå och denna vecka sombhar gått har hon varit sjuk. Vilken tur vi har haha
  • 201307eli
    OupaOupa skrev 2016-07-02 09:20:48 följande:

Nej, då borde det inte göra någon skillnad, mycket märkligt. MV är svåra att förstå sig på. Vi måste haft en enhet med kortare handläggningstider. Hur som helst hoppas jag att ni inom kort får besked för den väntan du nämner är dryg.

Ja det måste vara det. De sa att det inte finns någon anledning vf det dröjer utan att det bara är långa väntetider. Min man har skött sig och allt så ja det är så drygt. Men det är väl olika för alla vilket det inte borde vara.

Tack så mycket
  • 201307eli
    Anonym (vad) skrev 2016-07-02 16:27:30 följande:

Men vad tråkigt! Men då får ni säkert svar inom 1 vecka efter hennes semestervecka.

(Min man är också får Kosovo ;)

Duu ja har ringt 1 miljon ggr säkert hahaha. Men vi fick kompletteringsbrev och en person som jobbar där sa att det är nära nu eftersom handläggaren har tagit tag i det men oturen att hon är på semester haha.

Är det sant va roligt :)
Svar på tråden Migrationsverket viktigt!