EnAnonumius skrev 2016-06-30 20:49:03 följande:
Tja det är väl knappast andras problem att du inte hänger med i matutvecklingen och stagnerat på det vi 60-70-talister åt som barn och "växte upp med".
Även det svenska köket utvecklas det som räknades som husmanskost "vanlig mat" i går är inte husmanskost i dag.
Dessutom det DU anser är vanlig mat måste inte vara det för andra. Trist att du vägra att inse detta.
Jag själv är uppvuxen på gammaldags svensk husmanskost, och DU det är knappast "vanligt" med bambuskott till älggryta. Inget jag hittar i de gamla kokböckerna jag har hemma, som jag tog tillvara på efter morsan dog, som är utgivna på från 40-60 talet.
Konstigt, Morsan och många av mina dåvarande kompisars föräldrar brukade ofta ha bambuskott i sina köttgrytor, tillsammans med skivade morötter. Kanske är det ett lokalt fenomen då eftersom så få känner till det.
Tja, jag är ju lite av en nostalgiker när det gäller mat, så jag gillar den äldre husmanskosten. Det var redig mat som man blev stor och stark av - som min far brukade säga: "Är man stor och stark får man gå till folkets park, är man liten och klen får man gå till frälsningsarmen", samt "Ät och drick, så får du stor pick".
Jag är inte uppväxt i någon mesig familj där man petade bort grönsakerna ur maten för att man inte tyckte om dem. Det var bara att ta av allt som var framdukat och se glad ut. Inte fick vi slänga mat heller, för det sågs som ett hån mot fattiga barn i Afrika. Det var så pass att jag och mina syskon tillochmed kunde åka på en omgång om vi var kinkiga vid matbordet eller fick för oss att slänga det vi inte orkade äta upp. Det ni, det har ni aldrig varit med om!