Inlägg från: Daniel12 |Visa alla inlägg
  • Daniel12

Vad fan är grejen med Oxfile?

Speakers Corner skrev 2016-06-30 17:52:14 följande:
    Men du är inte tillräckligt smart för att inse att dina tolkningar är just det.
    DINA tolkningar, inte sanningen, 
    Du verkar bära på ett väldigt agg mot andra, och inte så lite förakt.
    Det är ju du som anser dig vara bättre än andra, det är du som anser dig veta bättre än andra vad dom själva menar och vilka motiv dom har  för sina val.
    Det är du som anser dig ha rätt att hacka på andra för saker du själv hittar på.

Det är ett aggressivt konfrontativt beteende och inte så lite hybris.
    Du är precis det du anser andra vara.
    Du anser dig förmer än andra och du är högfärdig. 
    Du verkar inte må så bra. 
    Du kanske skulle fokusera på ditt egna mående och strunta i vad andra gör och inte gör,

Jag beklagar din förlust, jag vet hur ont det gör.
    Du är inte den enda som bär på sorg. 
    Grejen är den att man är ifrånsprungen.. nästan alla de jag gick i samma skolklass som har lyckats med sina liv, men inte jag. De har fina jobb, höga löner, fina hus, kan unna sig i stort vad de vill. Men jag, som var en av de mobbade, sitter där jag sitter idag, och inte skäms de ett vitten för att ha förstört ens liv. Men jag dömer dem inte. Döm inte så skall ni inte bli dömda säger Jesus. Och be för era fiender och dem som förföljer er..

• Daniel12
    EnAnonumius skrev 2016-06-30 19:22:03 följande:
    Så var det dags igen. Du sitter och tar för givet om folk.   Du har för fan ingen jävla aning om LauraPalmer har förlorat någon eller inte. Baserat på DET svaret hon gav  dig.

Så den enda som uppvisar äkta fjortisbeteende är du i detta fall inte den du anklagar.
    Nej jag har förstås ingen aaning. Men man kan utläsa en del av de svar man får :)

• Daniel12
    EnAnonumius skrev 2016-06-30 19:34:17 följande:
    Ta inte ut dina privata avundsjuka på omgivningen och dina misslyckande på omgivningen då. det är fan inte andras problem att du är en misslyckad helt i din personlighet och din mentala utveckling.

Du sitter ju för och direkt ljuger när du säger att "du dömer inte andra". 

du sitter ju och har dömt många i denna tråden helt utan jäkla grund och du sitter och ANSER att folk alltid har baktankar med med allt det du svarar.

Du är fan inte ensam om att blivit mobbad i skolan. Det är något du skall lära dig att inse en gång för alla.
    Men det ger dig ingen rätt att sitta i vuxen ålder att döma andra, och sitta och ljuga om andra vad de menar när det svarar dig, du sjunker så otroligt lågt och anklagar folk att "de vågar inte erkänna att du har rätt",  och sitta och dikta upp anledningar om folk över varför de beter sig på ett visst sätt.
    Jesus vet! Han sa till en otrogen kvinna: "Du har inte bara varit otrogen en gång utan fem olika män har du haft". Tänk om man hade Jesus förmåga att skärskåda folk.Fan vilken power man hade haft!

• Daniel12

Tacka vet jag en grillad kotlett med persiljesmör och svartpeppar och salt. Och så klyftpotatis. Men det duger väl inte för det finare folket, nej där ska det va Oxfileee och pommes duchesse. Eller varför inte flamberad nötstek med onanerande charlottenlökar på en bädd av bechamelsås och soltorkade tomater.

• Daniel12

Eller varför inte rådjurssadel men flamberad gurka, bräserad kalvfile och Ostron på en bädd av mintgele och stekta gröna bönor?

• Daniel12

Fan finns det ingen som äter vanlig mat längre? Vad hände med ärtsoppa, bruna böner och fläsk, sill och potäter, fläskpannkaka eller älgköttgryta med bambuskott?

Är det ingen vanlig mat som duger åt folk längre?

• Daniel12
    Jennie med ie skrev 2016-06-30 20:39:11 följande:
    Äter du ärtsoppa? Fy vilket högfärderi att köpa färdig ärtsoppa (för du gör ju inte egen).

Ärtsoppa äts för övrigt ofta här under höst och vår (inte av mig men maken), hemmagjord. Sill och potäter åts i fredags som framgår av matsedeln du blundar för. Fläskpannkaka åts senast härom veckan. Bruna bönor också (återigen inte av mig). Älg äts dock aldrig här hemma. Fy oss!
    Men du har ju sunda matvanor trots allt! Ytterligare ett bevis. Man förösker inbilla andra att man äter fin mat, men i själva verket äter man husmanskost. Tack för att du bekräftade vad jag trott hela tiden..

• Daniel12
    Anilo skrev 2016-06-30 21:48:30 följande:
    Haha älgköttsgryta med bambuskott? Bacon och makrill, jag blir nyfiken på andra smakkombinationer du brukar använda dig av.
    Det är ni unga som inte har varit med om hur det var förr. Det var vanligt på 70- och 80-talet att man hade bambuskott i köttgrytor överhuvudtaget. Många äldre minns inte heller, eftersom svenskens minne är kort, men JAG minns, ty jag är nostalgiker.

Rullader är ju fortfarande populära i alla dess former, och dessa kan man kombinera lite hur man vill och känner för.

• Daniel12
    MNLU skrev 2016-06-30 20:50:24 följande:
    Jag hänger inte med i svängarna här.

Först säger du att folk bara "äter snobbmat och skryter"
    Folk kommer in här och säger att det inte stämmer, men du fortsätter att tjafsa emot.
    nu säger du helt plötsligt att du hela tiden sagt att folk äter "vanlig" mat, men att dom försöker få det att låta som att dom bara äter "snobbmat"?
    Vad är det som är konstigt? Här på FL finns många som ljuger om allt möjligt. Vissa påstår att de tjänar 100 000kr i månaden, dvs i klass med de högsta politikerlönerna och att de har råd att unna sig precis vad de vill. Inte sällan är de ingengörer eller fil.kand. Naturligtvis äger de de finaste bilarna och flottaste villorna och äter restaurangmat med franskt uttal varje dag, när de i själva verket lever på soc eller är sjukskrivna och sitter och käkar pasta med stekt falukorv eller bacon.

Vet du hur jag kan säga det? Jo det märks på deras sätt att uttrycka sig. Högutbildade människor uttrycker sig inte så simpelt som många här på FL gör. Det blir dessutom väldigt genomskinligt när man läser trådar där folk får berätta anonymt hur mycket de har i inkomst. Var och varannan verkar tillhöra övre medelklass eller överklass. Men på hunden känner man håren och har man människokännedom och lever lite i verkligheten istället för uppe i det blå, så begriper man att högutbildade människor knappast sitter och häckar på en sajt som Familjeliv för att skryta om hur bra de har det. De har nog fullt upp med annat om dagarna.

• Daniel12
    EnAnonumius skrev 2016-06-30 20:49:03 följande:
    Tja det är väl knappast andras problem att du inte hänger med i matutvecklingen och stagnerat på det vi 60-70-talister åt som barn och "växte upp med". 

Även det svenska köket utvecklas det som räknades som husmanskost "vanlig mat" i går är inte husmanskost i dag. 
    Dessutom det DU anser är vanlig mat måste inte vara det för andra. Trist att du vägra att inse detta.

Jag själv är uppvuxen på gammaldags svensk husmanskost, och DU det är knappast "vanligt" med bambuskott till älggryta. Inget jag hittar i de gamla kokböckerna jag har hemma, som jag tog tillvara på efter morsan dog, som är utgivna på från 40-60 talet.
    Konstigt, Morsan och många av mina dåvarande kompisars föräldrar brukade ofta ha bambuskott i sina köttgrytor, tillsammans med skivade morötter. Kanske är det ett lokalt fenomen då eftersom så få känner till det.

Tja, jag är ju lite av en nostalgiker när det gäller mat, så jag gillar den äldre husmanskosten. Det var redig mat som man blev stor och stark av - som min far brukade säga: "Är man stor och stark får man gå till folkets park, är man liten och klen får man gå till frälsningsarmen", samt "Ät och drick, så får du stor pick".

Jag är inte uppväxt i någon mesig familj där man petade bort grönsakerna ur maten för att man inte tyckte om dem. Det var bara att ta av allt som var framdukat och se glad ut. Inte fick vi slänga mat heller, för det sågs som ett hån mot fattiga barn i Afrika. Det var så pass att jag och mina syskon tillochmed kunde åka på en omgång om vi var kinkiga vid matbordet eller fick för oss att slänga det vi inte orkade äta upp. Det ni, det har ni aldrig varit med om!

• Daniel12

Frågan återstår dock, varför man villigt betalar 4-600kr för en liten sketen bit kött, när man kan få annat gott kött för mindre än en femtedel av det priset. Men det är klart, har man råd så har man, men då ska man inte anse att det är "normalt" att ha råd med det, eftersom det kan ses som ett hån mot folk som lever på marginalen och är tvungna att vända på varenda krona. Att se det som "normalt" att kunna lyxa till det när man vill och känner för det är inget annat än skryt och att vilja verka förmer än andra. Så enkelt är det!

• Daniel12
    CarinaL26 skrev 2016-07-26 08:30:41 följande:
    Man betalar vad man tycker det är värt. Beroende på ekonomiska förutsättningar kan olika personer ha olika uppfattning om vad något är värt. Har inget med skryt att göra. Så enkelt är det.
    Det ÄR skryt OCH ett hån, vilken mask man än väljer att klä det i. PUNKT!!!

Svar på tråden Vad fan är grejen med Oxfile?